Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Halvtidsutvärdering av välfärdsområdesreformen: reformen framskrider, men det behövs korrigerande åtgärder för att uppnå målen

finansministerietinrikesministerietsocial- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 10.12.2025 9.00
Typ:Pressmeddelande

Välfärdsområdesreformen har framskridit som planerat i hela landet, men det finns fortfarande mycket att göra. Detta visar en omfattande halvtidsutvärdering av välfärdsområdesreformen som har gjorts av en oberoende expertgrupp.

Välfärdsområdena har lyckats bra med det regionala genomförandet av reformen av servicenätverket och tjänsterna inom social- och hälsovården. Tillgången till social- och hälsovårdstjänster är nationellt sett i huvudsak på samma nivå som den var före reformen.  

Kvaliteten på tjänsterna och jämlikheten i fråga om tjänsterna har förbättrats enligt halvtidsutvärderingen.  När det gäller förenhetligandet har i synnerhet kriterierna för beviljande och innehållen i social- och hälsovårdstjänsterna blivit enhetligare.  

Utvärderingen visar dock att det finns stora skillnader mellan välfärdsområdena när det gäller vissa tjänster.   

Inom räddningsväsendet var utvecklingen positiv under de första åren av reformen när det gäller tillgången till tjänsterna och beredskapen. Det finns dock regionala skillnader i synnerhet mellan tillväxtcentrumen, där utvecklingen i fråga om tillgången till tjänsterna inte riktigt har motsvarat befolkningsökningen och de demografiska förändringarna. Men beredskapen för kriser och störningar har utvecklats, och största delen av välfärdsområdena anser att den har förbättrats.  

I halvtidsutvärderingen konstateras det att inledningsskedet av reformen krävde mycket resurser av välfärdsområdena. Välfärdsområdenas arbete med den nya förvaltningsstrukturen, dvs. uppbyggandet av det politiska beslutsfattandet och ledningssystemet, var betungande.  

Enligt expertgruppen varierar ledningens kapacitet regionalt. Samtidigt har välfärdsområdena varit tvungna att förnya servicenätverket, slå samman social- och hälsovårdstjänster och anpassa sig till den nya finansieringsmodellen. Många välfärdsområden har lyckats bra med att leda personalen och verksamheten under förändringarna. Framstegen har varit snabbare i de välfärdsområden som har en tydlig strategisk ledningsmodell, där den hösta ledningens team har tillräcklig kompetens eller som har kunnat investera i ledningen.   

Expertgruppen föreslår korrigerande åtgärder 

I fråga om slutledningarna av utredningen och rekommendationerna var expertgruppen enig. En del av åtgärderna borde inledas omedelbart, medan andra kräver mera utveckling och tid. 

Utredarna ser tre olika scenarier för framtiden: starkare regionalt självstyre, utveckling av den nuvarande modellen eller en starkare statlig styrning. 

Det viktiga enligt experterna är att förbättra det parlamentariska samarbetet så att verksamheten blir mer planmässig och social- och hälsovårdstjänsterna och räddningstjänsterna kan utvecklas över valperioderna.

Det krävs ett modigt och långsiktigt grepp när man utvecklar den nationella styrningen och välfärdsområdenas strukturer för social- och hälsovården. 

Expertgruppen föreslår att antalet välfärdsområden ska bedömas nationellt som en helhet. Den föreslår också att man före regeringsförhandlingarna våren 2027 ska fastställa tydliga verksamhetsmässiga och ekonomiska kriterier för en ny bedömning av välfärdsområdesstrukturen och antalet välfärdsområden.  

Enligt halvtidsutvärderingen behöver den nationella styrningen av välfärdsområdena stärkas och förtydligas.

De styrande ministerierna måste i samförstånd fatta beslut om den strategiska gemensamma styrningen av välfärdsområdena, styrningshelheten och det centrala innehållet i den. Experterna föreslår att ministerierna ska samordna de befintliga styrmetoderna för att öka möjligheterna att uppnå reformens verksamhetsmässiga och ekonomiska mål.  

De problem som konstaterats i fråga om finansieringsmodellen för välfärdsområdena behöver enligt expertgruppen korrigeras. Som första åtgärd rekommenderar den att man ska förlänga skyldigheten att täcka underskotten till år 2028 också för de välfärdsområden som uppvisat ett underskott år 2025 och som trots det har en tillräckligt grundlig plan som är godkänd av statsrådet. 

Utredarna rekommenderar också att de tekniska problemen med kunskapsunderlaget för social- och hälsovården ska korrigeras och att man ska säkerställa att alla välfärdsområden tillämpar samma tillförlitliga dokumenteringspraxis (särskilt för statistiken över diagnoser och sjukdomar). Förfarandena för dokumenteringen ska vid behov auditeras så att man kan garantera kvaliteten.

I utvärderingen föreslås att de incitament i finansieringsmodellen som gäller de förebyggande och kostnadseffektiva åtgärderna ska utökas. Utredarna föreslår att den kalkylmässiga finansieringsandel som nu anvisas för främjande av hälsa och välfärd ska användas mera som ett incitament. På lång sikt rekommenderar experterna att välfärdsområdena ska ta större ansvar själva för ekonomin genom en ny beskattningsrätt, förutsatt att man väljer alternativet med starkare självstyre.  

Reformen bör utvärderas regelbundet

Social- och hälsovårdsministeriet, finansministeriet och inrikesministeriet inledde våren 2025 en omfattande halvtidsutvärdering av välfärdsområdesreformen inom ramen för understatssekreterare Marina Erholas uppdrag.

Halvtidsutvärderingen grundar sig på regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering. Enligt regeringsprogrammet ska regeringen noga följa och utvärdera hur förvaltningsstrukturen för social- och hälsovårdstjänsterna fungerar, om finansieringsmodellen är hållbar och sporrande och hur servicesystemet fungerar, inklusive integrationen av tjänsterna och tillgången till tjänster.

Målet för den här halvtidsutvärderingen var att utreda hur man lyckats med verkställandet av reformen under de första åren och hur bra förutsättningarna är för att uppnå målen för reformen på lång sikt. 

”En reform av den här omfattningen måste utvärderas regelbundet. Välfärdsområdesreformen är en av de mest betydande förvaltningsreformerna i Finlands historia som har förändrat hur de offentligt finansierade social- och hälsovårdstjänsterna organiseras, tillhandahålls och finansieras”, sammanfattar social- och hälsovårdsministeriets kanslichef Veli-Mikko Niemi. 

Halvtidsutvärderingen utfördes av en grupp meriterade forskare från olika forskningsinstitut och högskolor.  I utvärderingen deltog professor Arto Haveri från Tammerfors universitet, professor Harri Jalonen från Vasa universitet, professor emeritus Ilmo Keskimäki från Institutet för hälsa och välfärd (THL) och Tammerfors universitet, professor Juho Saari från Tammerfors universitet, ledande sakkunnig Liina-Kaisa Tynkkynen från THL, forskningsprofessor emeritus Markku Pekurinen, professor Mika Kortelainen från Åbo universitet och THL, forskningsprofessor Teemu Lyytikäinen från Statens ekonomiska forskningscentral (VATT), verkställande direktör Tiina Ristikari från Väestöliitto och forskningsdirektör Ville-Pekka Sorsa från Helsingfors universitet. 

Mer information:

Saara Leppinen, direktör, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 630, [email protected]

  • Halvtidsutvärdering av välfärdsområdesreformen (Statsrådets publikationer 2025:109)
  • Utvecklingen av reformen och styrningen av välfärdsområdena: Slutrapport om den första uppgiften i understatssekreterarens uppdrag (Statsrådets publikationer 2025:56)
  • Presentationsmaterial från presskonferensen (på finska)

Halvtidsutvärderingens expertgrupp och forskningsteman:

Verkställandet av reformen och utvecklingen av servicesystemet: 

Det regionala verkställandet av reformen
Professor Harri Jalonen, Vasa universitet, [email protected], tfn 0294 498 596

Förvaltningsstruktur
Ville-Pekka Sorsa, forskningsdirektör, Helsingfors universitet, [email protected],  tfn 0294 124 559
Arto Haveri, professor, Tammerfors universitet, [email protected], tfn 040 190 4020

Servicesystem
Liina-Kaisa Tynkkynen, ledande sakkunnig, THL, [email protected], tfn 029 524 8517
Tiina Ristikari, verkställande direktör, Väestöliitto, [email protected], tfn 050 917 7396

Finansieringsmodell och ekonomiutveckling
Mika Kortelainen, professor, Åbo universitet & THL [email protected], tfn 029 524 8302
Teemu Lyytikäinen, forskningsprofessor, Statens ekonomiska forskningscentral, [email protected], tfn 029 551 9431
Markku Pekurinen, forskningsprofessor emeritus, tfn 044 971 4581, markku(at)pekurinen.com

Nationell styrning
Arto Haveri, professor, Tammerfors universitet, [email protected], tfn 040 190 4020

Verksamhetsmiljö:
Centrala lagstiftningsmässiga ramvillkor
Markku Pekurinen, forskningsprofessor emeritus, tfn 044 971 4581, markku(at)pekurinen.com

Regionala förutsättningar
Ilmo Keskimäki, professor emeritus, THL & Tammerfors universitet, [email protected], tfn 029 524 7256

Förändringar i omvärlden
Juho Saari, professor, Tammerfors universitet, [email protected], tfn 040 828 1027

finansiering forskning forskningsverksamhet hälsa kognition litterära verk publikationer regionförvaltning räddningstjänst räddningsväsen social- och hälsovårdsreform social- och hälsovårdstjänster utvärdering välfärd välfärdsområden

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback