Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Talousarvioesityksen määrärahat eivät korjaa vuosien saatossa kasvanutta vajetta

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 27.9.2021 11.37
Tyyppi:Tiedote 119/2021

Vuoden 2022 talousarvioesityksessä sisäministeriön pääluokkaan ehdotetaan yhteensä noin 1,566 miljardia euroa. Poliisitoimen osuus tästä on 856 miljoonaa, Rajavartiolaitoksen noin 280 miljoonaa, pelastustoimen ja Hätäkeskuslaitoksen 87 miljoonaa ja maahanmuuton 160 miljoonaa.

Talousarvioesityksen mukaisesti sisäministeriön hallinnonalan määrärahataso laskee 10 miljoonaa vuoden 2021 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Suojelupoliisin ja Maahanmuuttoviraston määrärahat vähenevät aikaisempien kehyspäätösten seurauksena, mutta muille virastoille esitetään enemmän rahaa kuin tälle vuodelle. Kokonaisuus kääntyy negatiiviseksi lähinnä vastaanoton momenteille esitettävien, yhteensä 39 miljoonan teknisluonteisten vähennysten seurauksena. Ne perustuvat turvapaikanhakijoiden määrän laskuun ja siitä aiheutuvan määrärahatarpeen pienenemiseen.

Sisäministeriön hallinnonalan taloudellinen tilanne on erittäin haasteellinen. Hallinnonalan rahoitusvaje on syntynyt pitkän ajan kuluessa. Nykyinen hallitus on tehnyt useita lisäyksiä, joiden taso ei kuitenkaan riitä korjaamaan vuosien saatossa kertynyttä korjausvelkaa. On selvää, ettei tilannetta saada kuntoon kerralla ja nopeassa aikataulussa. 

Poliisin rahoitusta on lisätty tällä hallituskaudella

Poliisin toimintamenoihin esitetään lähes 808 miljoonaa euroa. Lisäystä vuoden 2021 varsinaiseen talousarvioon on noin 8,6 miljoonaa euroa.

Poliisilla on vuonna 2022 hallitusohjelman ja kehyspäätöksen mukaisesti poliisien henkilötyövuosimäärän (HTV) nostoon 7 500 HTV:n tasolle 10 miljoonaa euroa käytettäväksi tavoitteen saavuttamiseksi. Vuonna 2023 tämä määräraha nousee kehyksen mukaisesti 18 miljoonaan euroon.

Budjettiriihessä hallitus päätti lisätä rahoitusta poliisille HTV-määrän ylläpitoon ja ihmiskauppayksikön jatkoon yhteensä 10,6 miljoonaa. Lisäksi poliisi sai 1,2 miljoonaa euroa ja 15 henkilötyövuotta kriittisiin toimialoihin kohdistuvien rikosten torjumiseksi sekä 1,05 miljoonaa euroa rikoslain 25 luvun 9 §:n muutoksesta (laiton uhkaus) aiheutuviin menoihin.

Poliisin määrärahatason kasvusta huolimatta tilanne on vaikea, sillä menot ovat kasvaneet nopeammin kuin määrärahaa on lisätty. Julkisen talouden vähäisestä liikkumatilasta johtuen poliisi joutuu tekemään ensi vuonna sopeutustoimia, jotta menot saadaan vastaamaan käytettävissä olevaa rahoitusta.

Poliisin määrärahat ohjataan hallitusohjelman mukaisesti siten, että voimavarat kohdennetaan poliisin operatiiviseen toimintaan. Määrärahat kohdennetaan niin, että poliisin läsnäolo ja näkyvyys turvataan etenkin alueilla, joissa on heikoin palvelutaso, kuten harvaan asutuilla alueilla. Lisäksi poliisin kansallisen ihmiskaupan vastaisen erikoisryhmän ja verkoston toimintaedellytykset turvataan.

Harmaan talouden torjuntaan lisärahoitusta

Harmaan talouden torjuntaohjelman toimeenpanoa jatketaan. Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistamiseen esitetään noin 1,3 miljoonaa euroa, mikä on osa EU-elpymisvälineen rahoitusta. 

Suojelupoliisille esitetään 40,8 miljoonaa euroa, joka on 3,7 miljoonaa vähemmän kuin vuoden 2021 talousarviossa myönnetty rahoitus. Vähennys johtuu määräaikaisen tietojärjestelmärahoituksen poistumisesta.

Rajaturvallisuuden määrärahoja lisätään maltillisesti

Rajavartiolaitoksen toimintaan esitetään 275 miljoonaa euroa sekä ilma- ja vartioalusten hankintaan 5 miljoonaa euroa. Hallitusohjelman mukaisesti rajaturvallisuuden suorituskyvyn ja rajavartijamäärän turvaamiseen esitetään 1 miljoonan euron lisäystä, joka nostaa määrärahan 3,3 miljoonaan euroon.

Lisäyksiä hätäkeskustietojärjestelmään ja hätäkeskuspäivystäjien määrän turvaamiseen
Pelastustoimelle ja hätäkeskustoiminnalle esitetään yhteensä noin 87,5 miljoonaa euroa. Tästä pelastustoimen toimintamenoihin esitetään noin 21 miljoonaa euroa ja Hätäkeskuslaitokselle noin 65 miljoonaa euroa. Erityismenoihin esitetään noin 2 miljoonaa euroa.

Hätäkeskuspäivystäjäresurssien turvaamiseen on varattu yhteensä 2 miljoonaa euroa, mikä on 0,5 miljoonaa enemmän kuin kuluvan vuoden talousarviossa. Hätäkeskustietojärjestelmän ylläpitoon ja kehittämiseen esitetään 4,2 miljoonan lisäystä, jolloin vuoden 2022 rahoitus nousee yhteensä 4,7 miljoonaan.

Talousarvioesitykseen sisältyy 0,4 miljoonaa euroa hyvinvointialueiden pelastustoimien ohjauksen lisäresurssitarpeisiin. Pelastustoimessa ja varautumisessa on samanaikaisesti myös muita huomattavia kehittämispaineita, kuten valtakunnallisen johtamisen ja suorituskyvyn vahvistaminen ja pelastajakoulutettavamäärän turvaaminen.

Hallitus panostaa työperäisen maahanmuuton lisäämiseen

Maahanmuutto-lukuun esitetään yhteensä reilut 160 miljoonaa euroa. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenoihin esitetään 65 miljoonaa euroa. Viraston rahoitus laskee 1,7 miljoonaa vuoden 2021 talousarvion tasosta. Vähennys johtuu kertaluonteisten lisäysten poistumisesta.

Hallitus on lisännyt rahoitusta työ- ja opiskeluperusteisten oleskelulupahakemusten ruuhkan purkuun, automaatiokehitykseen, sekä ulkomaalaisasioiden sähköisen asiankäsittelyjärjestelmän (UMA) kehittämiseksi.

Hallitus lisäsi budjettiriihessä 2 miljoonaa euroa toiminnan turvaamiseen ja työperäisen maahanmuuton edistämiseen, sekä miljoona euroa erityisasiantuntijan ja kasvuyrittäjän sekä työntekijän oleskeluluvan käsittelyn nopeuttamiseksi. EU-elpymisvälineen kautta saadaan 7,8 miljoonaa euroa, jolla toteutetaan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi. Nämä kaikki lisäpanostukset ovat tärkeitä askeleita työperäisen maahanmuuton lisäämiseksi, jotta kasvavaa työvoimapulaa saadaan torjuttua.

Lisätietoja:
talous- ja suunnittelujohtaja Kati Korpi, p. 0295 488 513
ministeri Ohisalon erityisavustaja Heikki Sairanen, p. 050 456 4662



 

Hallituksen vuoden 2022 talousarvioesitys | budjetti.vm.fi
Valtiovarainministeriön tiedote 27.9.
Hallituksen esitys VM/2021/147
Rajavartiolaitos hätäkeskukset kunnan toimialat maahanmuutto pelastustoimi poliisitoimi päätökset talousarviot valtion laitokset

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback