Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Det underskott som ökat under årens lopp avhjälps inte med anslagen i budgetpropositionen

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 27.9.2021 11.37
Typ:Pressmeddelande 119/2021

I budgetpropositionen för 2022 föreslås sammanlagt cirka 1,566 miljarder euro under inrikesministeriets huvudtitel. Polisväsendets andel av detta är 856 miljoner euro, Gränsbevakningsväsendets cirka 280 miljoner euro, räddningsväsendets och Nödcentralsverkets 87 miljoner euro och migrationens 160 miljoner euro.

I enlighet med budgetpropositionen sjunker anslagsnivån inom inrikesministeriets förvaltningsområde med 10 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2021. Skyddspolisens och Migrationsverkets anslag minskar till följd av tidigare rambeslut, men för andra ämbetsverk föreslås mer pengar än i år. Helheten blir negativ främst till följd av de minskningar av teknisk natur på sammanlagt 39 miljoner euro som föreslås under momenten för mottagande. Dessa minskningar baserar sig på det minskade antalet asylsökande och det minskade anslagsbehov som detta medför.

Det ekonomiska läget inom inrikesministeriets förvaltningsområde är mycket utmanande. Finansieringsunderskottet inom förvaltningsområdet har uppstått under en längre tid. Den nuvarande regeringen har gjort flera tillägg som dock inte är på en tillräckligt hög nivå för att åtgärda detta finansieringsunderskott. Det är klart att läget inte fås under kontroll på en gång och på kort tid. 

Polisens finansiering har ökats under denna regeringsperiod

För polisens omkostnader föreslås nästan 808 miljoner euro. Ökningen är cirka 8,6 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2021.

I enlighet med regeringsprogrammet och rambeslutet har polisen år 2022 10 miljoner euro till förfogande för att öka antalet årsverken för polismän så att målnivån på 7 500 årsverken ska uppnås. År 2023 stiger anslaget i enlighet med ramen till 18 miljoner euro.

Vid budgetförhandlingarna beslutade regeringen att öka polisens finansiering med sammanlagt 10,6 miljoner euro för upprätthållande av antalet årsverken och fortsatt verksamhet för enheten mot människohandel. Dessutom fick polisen 1,2 miljoner euro och 15 årsverken för att bekämpa brott som riktar sig mot kritiska sektorer samt 1,05 miljoner euro för de utgifter som föranleds av ändringen av 25 kap. 9 § i strafflagen (olaga hot).

Trots att polisens anslagsnivå höjs är situationen svår, eftersom utgifterna har ökat snabbare än anslaget har ökats. Eftersom det finns ont om spelrum i de offentliga finanserna blir polisen tvungen att nästa år vidta anpassningsåtgärder för att utgifterna ska motsvara den tillgängliga finansieringen.

Polisens anslag anvisas i enlighet med regeringsprogrammet så att resurserna riktas till polisens operativa verksamhet. Anslagen riktas så att polisens närvaro och synlighet tryggas särskilt i de områden där servicenivån är lägst, såsom i glesbygden. Dessutom tryggas verksamhetsförutsättningarna för polisens nationella grupp och nätverk som är specialiserade på människohandelsbrott.

Tilläggsfinansiering för bekämpning av grå ekonomi

Genomförandet av programmet för bekämpning av grå ekonomi fortsätter. För att säkerställa en effektiv övervakning och verkställighet av bekämpning av penningtvätt föreslås cirka 1,3 miljoner euro, vilket är en del av finansieringen ur EU:s återhämtningsinstrument.
För Skyddspolisen föreslås 40,8 miljoner euro, vilket är 3,7 miljoner euro mindre än den finansiering som beviljades i budgeten för 2021. Minskningen beror på att den tidsbundna finansieringen av informationssystem slopas.

Anslagen för gränssäkerhet ökas måttfullt

Det föreslås 275 miljoner euro för Gränsbevakningsväsendets verksamhet och 5 miljoner euro för anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster. I enlighet med regeringsprogrammet föreslås ett tillägg på 1 miljon euro för att trygga gränssäkerhetens prestationsförmåga och antalet gränsbevakare. Genom tillägget höjs anslaget till 3,3 miljoner euro.

Ökade anslag för nödcentralsdatasystemet och tryggande av antalet jourhavande vid nödcentraler
Det föreslås sammanlagt cirka 87,5 miljoner euro för räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten. Av detta föreslås cirka 21 miljoner euro för räddningsväsendets omkostnader och 65 miljoner euro för Nödcentralsverket. Cirka 2 miljoner euro föreslås för särskilda utgifter.

För att säkerställa resurser för jourhavande vid nödcentraler har det reserverats sammanlagt 2 miljoner euro, vilket är 0,5 miljoner euro mer än i budgeten för innevarande år. För underhåll och utveckling av nödcentralsdatasystemet föreslås ett tillägg på 4,2 miljoner euro, vilket betyder att finansieringen stiger till sammanlagt 4,7 miljoner euro 2022.

I budgetpropositionen ingår 0,4 miljoner euro för behoven av tilläggsresurser för styrningen av räddningsväsendet i välfärdsområdena. Inom räddningsväsendet och beredskapen finns samtidigt också andra betydande utvecklingstryck, såsom att stärka den riksomfattande ledningen och prestationsförmågan och att trygga antalet räddare som utbildas.

Regeringen satsar på att öka arbetskraftsinvandringen

I kapitlet för migration föreslås sammanlagt drygt 160 miljoner euro. För Migrationsverkets och de statliga förläggningarnas omkostnader föreslås ett anslag på 65 miljoner euro. Verkets finansiering minskar med 1,7 miljoner euro jämfört med budgeten för 2021. Minskningen beror på bortfall av tillägg av engångsnatur.

Regeringen har ökat finansieringen för minskande av anhopningen av ansökningar om uppehållstillstånd på grund av arbete och studier, för automatiseringsutvecklingen och för utvecklingen av det elektroniska ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden (UMA).

Vid budgetförhandlingarna ökade regeringen anslaget för tryggande av verksamheten och främjande av arbetskraftsinvandring med 2 miljoner euro samt anslaget för att påskynda behandlingen av uppehållstillstånd för specialsakkunniga och tillväxtföretagare samt arbetstagare med 1 miljon euro. Genom EU:s återhämtningsinstrument fås 7,8 miljoner euro, som används för att genomföra en digital infrastruktur som utnyttjar automatisering till stöd för invandringen av experter. Alla dessa extra satsningar är viktiga steg för att öka arbetskraftsinvandringen så att den ökande bristen på arbetskraft kan bekämpas.

Ytterligare information: 
Kati Korpi, ekonomi- och planeringsdirektör, tfn 0295 488 513
Heikki Sairanen, minister Ohisalos specialmedarbetare, tfn 050 456 4662

Regeringens budgetproposition för 2022 | budjetti.vm.fi
Beslut på finska Hallituksen esitys VM/2021/147
Gränsbevakningsväsendet beslut budgeter invandring kommunens kompetensområden nödcentraler polisväsen räddningsväsen statliga inrättningar

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback