Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Kriisinhallintaa maailmanpolitiikan polttopisteessä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 19.6.2018 9.20
Tyyppi:Uutinen
Kauko Aaltomaa tapasi palestiinalaishallinnon pääministeri Dr. Rami Hamdallahin huhtikuussa 2018. Tapaamisessa he keskustelivat operaation toiminnasta.

Palestiinan ja Israelin konflikti on jatkunut 70 vuotta. EUPOL COPPS -siviilikriisinhallintaoperaatio tekee töitä pitkään jatkuneen kriisin laannuttamiseksi ja perusturvallisuuden saavuttamiseksi alueella. Palestiinan kysymys on ihmisten luoma. Ihmiset voivat sen myös ratkaista.

Ramallah on palestiinalaisten epävirallinen pääkaupunki, jossa uskonnot ja kulttuurit kohtaavat. Siellä sijaitsee myös EUPOL COPPS -siviilikriisinhallintaoperaation päämaja. Sisäministeriön poliisiosaston osastopäällikön tehtävästä virkavapaalla oleva Kauko Aaltomaa toimii operaation päällikkönä ja tarkkailee Länsirannan tilannetta Ramallahin toimistostaan aitiopaikalta.

– Tehtävänämme on neuvoa, kouluttaa ja mentoroida paikallisia viranomaisia, mutta loppukädessä palestiinalaishallinto päättää, millaisia päätöksiä ja tavoitteita he asettavat itselleen. Ne jos mitkä liittyvät täällä vallitsevaan politiikkaan, Aaltomaa muistuttaa.

EUPOL COPPS -operaatio toimii palestiinalaishallintoa ja valtion rakenteiden luomista varten. Sen tavoitteena on kehittää palestiinalaishallinnon siviilisektoria neuvomalla ja kouluttamalla laaja-alaisesti turvallisuus- ja oikeusviranomaisia. Mandaatissa on erilaisia toimintaperiaatteita. Yksi niistä on Palestiinan ja Israelin turvallisuuskoneiston yhteistyön lisääminen.

Miksi Lähi-idässä on paljon vihaa?

Israelin itsenäistyminen 14.5.1948 ja sen aikaan aikaansaamat ristiriitaiset tunteet nähdään nykyisen Lähi-idän konfliktin alkupisteenä. Kiistelyn taustalla vaikuttaa ajatus kahdesta itsenäisestä valtiosta. Myös EU-operaation lähtökohtana on kahden valtion malli, eli itsenäinen Palestiinan valtio. Nykyinen Lähi-idän konflikti tiivistyykin kysymykseen siitä, kummalla konfliktin osapuolella on suurempi oikeus Palestiinan alueeseen: juutalaisilla vai palestiinalaisilla.

Kulttuurinen ympäristö täytyy huomioida kaikessa toiminnassa. Länsirannan alue on suurvaltasuhteiden ja maailmanpolitiikan näyttämö. Ristiriitojen juuret ulottuvat pitkälle historiaan. Eurooppalaisen voimapolitiikan ja toisen maailmansodan jälkeisen suurvaltapolitiikan luomat kolonialismin varjot eivät ole väistyneet Lähi-idän yltä.

Useiden toimijoiden mosaiikki

Jännitteet alueella ovat hyvin samanlaisia kuin 30 vuotta sitten, jolloin Aaltomaa toimi YK:n rauhanturva- ja sotilastarkkailijaoperaatioissa. Maailma ympärillä on muuttunut. Luonnonvaroiltaan rikkaalla alueella on strateginen merkitys. Alueella jylläävä korkea maailmanpolitiikka, suurvaltojen ja alueellisten toimijoiden kilvoittelu, voi muuttaa tilanteita nopeasti. Eri maiden intressit ja tavoitteet kytkeytyvät yhteen.

– Palestiinalaisten asuttamat alueet ovat suurvaltasuhteiden ytimessä. Vaikka maailmanpoliittinen tilanne alueella ei suoraan vaikuta meidän mission tekemiseen, palestiinalaisten poliittisilla intresseillä ja toiminnalla on välillinen vaikutus missiomme toimintaan, Aaltomaa kertoo.

Siviilikriisinhallintaoperaation arjessa Israelin määrätietoinen linja näkyy esimerkiksi siinä, että operaation työntekijät eivät asu Ramallahissa, vaan Jerusalemissa, jonne he poistuvat joka ilta työpäivän päätyttyä.

Valtion rakentamista ja neuvonantoa

EU on etsinyt rauhan ratkaisua Lähi-idän alueen konfliktiherkkään tilanteeseen jo kahden vuosikymmenen ajan. Tuloksia on ollut vaikea saavuttaa. Vuonna 2006 käynnistetty EUPOL COPPS -operaatio keskittyy palestiinalaishallinnon tukemiseen ja valtion rakentamiseen teknisenä neuvonantajana ja avustajana. Mandaatti ei ole poliittinen, vaan tekninen. Se tarkoittaa sitä, että missio ei edusta mitään poliittisia näkemyksiä tai ajatuksia.

Kun Aaltomaa puoli vuotta sitten aloitti operaation päällikkönä, siviilikriisinhallintaoperaatio oli hankalassa tilanteessa.

– Asioiden eteenpäinvieminen ja kestävien tulosten saaminen vie paljon aikaa. Pitää jaksaa ja uskoa, kun töitä valtiorakenteiden eteen tehdään pitkään, niin jonakin päivänä se tuottaa tulosta. Epävakaa tilanne täällä maailmankolkassa on jatkunut pitkään ja sen joutuu hyväksymään raadollisella tavalla, Aaltomaa sanoo.

Pitkäjänteistä työtä kohti yhteistä päämäärää

Perheet ja suvut ovat tärkeitä Lähi-idässä. Israelin linjausten puitteissa Palestiinan itsehallinto saattaa olla monissa asioissa näennäistä tai rajoitettua. Lainsäädännölliset esteet voivat myös vaikeuttaa operaation toimintaa.

Länsirannan lukuisista toimijoista johtuen yhteistyötä tehdään monenkirjavan joukon kanssa. Palestiinalaishallinto, järjestöt, eri maiden edustajat ja Brysselin EU-rakenteet kehystävät operaation toimintaa. Aaltomaan mukaan yhteistyön onnistuminen eri toimijoiden kesken ratkaisee paljolti sen, kuinka hyvin operaatio pääsee tavoitteeseensa.

– Meikäläisen fokus on yhteydenpidossa tämän alueen päättäjiin ja vaikuttajiin. Työnäkymä suuntautuu missiosta ulospäin erilaisiin partnereihin. Apulaisjohtaja taas huolehtii enemmän mission sisäisistä järjestelyistä ja toimii eräänlaisena esikuntapäällikkönä, Aaltomaa kuvailee työtehtävien jakautumista operaation johdossa.

Heinäntekojärkeä ja ympäristön tuntemusta

Paikalliset ovat kuvailleet Aaltomaata herrasmiesjohtajaksi, jolla on rauhallinen asenne. Aaltomaan mukaan johtaminen Länsirannalla on samantyyppistä kuin muuallakin, mutta Lähi-idän jännitteiset olosuhteet antavat johtamistyölle oman mausteensa. Niin alueella kuin operaation sisälläkin kulttuurilliset ja uskonnolliset erot vaihtelevat myös huomattavasti.

– Ihmisten lukemisen ja ymmärtämisen taito on suureksi eduksi. Kokemukseni mukaan sellainen suomalainen heinäntekojärki on kova sana täälläkin. Jos jaksaa kuunnella ihmisiä, ottaa ihmiset ihmisinä huomioon, toimia suunnitelmallisesti ja päättäväisesti, pärjää jo hyvin pitkälle, konstaapelista hallinnon läpi kahlannut Aaltomaa kuvailee.

Kokonaisvaltaisuus toiminnan ytimessä

Kriisinhallinta pyyhkäisee läpi kaikkien yhteiskunnan osa-alueiden. Esimerkiksi Länsirannalla toimivan EUPOL COPPS -operaation mandaatti on hyvin laaja. Turvallisuussektorin lisäksi missio toimii kiinteästi koko oikeushallintosektorin kanssa. Tähän liittyy esimerkiksi asianajotoiminnan kehittäminen.

Kriisinhallinnassa täytyy pelata monilla kentillä yhtä aikaa. Kokonaisvaltainen lähestymistapa kriisinhallintaan on myös tärkeä EU:n painopistealue.

– Ei riitä että jollakin yhteiskunnan alueella toimitaan tehokkaasti, kun monia kriisejä yritetään saada paremmalle tolalle. Erilaisten ammattilaisten ja toimijoiden puhaltaminen yhteen hiileen on erityisen tärkeää. Ei riitä, että rakennetaan turvallisuutta vain poliisivoimia parantamalla. Hallinnan pitää tapahtua laajasti yhteiskunnassa, Aaltomaa muistuttaa.

Lisätietoja:
Head of EUPOL COPPS Mission Kauko Aaltomaa, [email protected]

EUPOL COPPS pähkinänkuoressa

  • Police Mission for the Palestinian Territories
  • Toimii Euroopan unionin mandaatilla
  • Operaatio keskittyy palestiinalaispoliisin kouluttamiseen, rikosoikeudellisen järjestelmän kehittämiseen sekä poliisin ja syyttäjän välisen yhteistyön parantamiseen
  • Tavoitteena tukea palestiinalaishallintoa tehokkaan ja kansainvälisten standardien mukaisen viranomaisjärjestelmän luomisessa
  • Operaatiossa työskentelee tällä hetkellä noin 70 asiantuntija Euroopan maista ja Kanadasta
  • Asiantuntijoista 8 on eri hallinnonaloja edustavia suomalaisia
  • Operaation nykyinen mandaatti umpeutuu kesällä, mutta se tulee todennäköisesti jatkumaan
  • EU:n siviilikriisinhallintaoperaatiot ovat osa unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan: työ vaikuttaa välillisesti EU:n ja Suomen sisäiseen turvallisuuteen kuten rajaturvallisuuteen sekä maahanmuuton hallintaan
kriisinhallinta kriisinhallinta siviilikriisinhallinta valtioliitot

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback