Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Krishantering i världspolitikens brännpunkt

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 19.6.2018 9.20
Typ:Nyhet
Kauko Aaltomaa träffade den palestinske premiärministern Dr. Rami Hamdallah i april 2018. Vid mötet diskuterade de insatsens verksamhet.

Konflikten mellan Palestina och Israel har pågått i 70 år. Den civila krishanteringsinsatsen EUPOL COPPS arbetar för att dämpa den kris som pågått länge och nå grundtrygghet i området. Den palestinska frågan har skapats av människan. Den kan också lösas av människan.

Ramallah är palestiniernas inofficiella huvudstad där religioner och kulturer möts. Där finns också högkvarteret för den civila krishanteringsinsatsen EUPOL COPPS. Kauko Aaltomaa, som är tjänstledig från sin tjänst som avdelningschef för inrikesministeriets polisavdelning, är chef för insatsen och följer situationen på Västbanken på nära håll på sitt kontor i Ramallah.

– Vår uppgift är att råda, utbilda och vara mentorer för lokala myndigheter, men sist och slutligen är det den palestinska myndigheten som beslutar hurdana beslut som fattas och hurdana mål de ställer upp för sig själva. Det är i synnerhet dessa som anknyter till den rådande politiken här, påminner Aaltomaa.

Insatsen EUPOL COPPS arbetar för den palestinska myndigheten och för att bygga upp statsstrukturer. Dess mål är att utveckla den civila sektorn inom den palestinska myndigheten genom att på ett omfattande sätt handleda och utbilda säkerhetsmyndigheter och rättsliga myndigheter. Mandatet innehåller olika verksamhetsprinciper. En av dem är att öka samarbetet mellan Palestina och Israels säkerhetsmaskineri.

Varför finns det mycket hat i Mellanöstern?

Den nuvarande konflikten i Mellanöstern anses ha fått sin början av Israels självständighetsförklaring den 14 maj 1948 och de motstridiga känslorna som detta skapade. I tvistens bakgrund finns en tanke om två självständiga stater. Också EU-insatsens utgångspunkt är modellen med två stater, dvs. den självständiga staten Palestina. Den nuvarande konflikten i Mellanöstern komprimeras till frågan om vilken part i konflikten som har en större rätt till Palestinska området, judarna eller palestinierna.

Den kulturella omgivningen ska beaktas i all verksamhet. Västbanken är en arena för stormaktsrelationer och världspolitiken. Tvisterna har en lång historia. De skuggor av kolonialismen som den europeiska styrkepolitiken samt stormaktspolitiken efter andra världskriget kastat över Mellanöstern har inte försvunnit.

En mosaik av flera aktörer

Spänningarna i området är ganska lika som för 30 år sedan när Aaltomaa deltog i FN:s fredsbevarande insatser och militärobservatörsinsatser. Den omgivande världen har förändrats. Området som har omfattande naturresurser har en strategisk betydelse. Den höga världspolitiken i området, konkurrensen mellan stormakter och lokala aktörer, kan ändra situationen snabbt. Olika länders intressen och mål kopplas samman.

– Områden med palestinsk bosättning ligger i kärnan av stormaktsrelationer. Även om den världspolitiska situationen i området inte direkt påverkar vår insats, har palestiniernas politiska intressen och verksamhet en indirekt inverkan på arbetet inom insatsen, berättar Aaltomaa.

Israels målmedvetna linje syns i den civila krishanteringsinsatsens vardag t.ex. så att de anställda som deltar i insatsen inte bor i Ramallah utan i Jerusalem, dit de far varje kväll efter arbetsdagen.

Statsuppbyggnad och rådgivning

EU har sökt fredslösningar på den konfliktbenägna situationen på Västbanken redan i två årtionden. Det har varit svårt att nå resultat. Insatsen EUPOL COPPS som startades 2006 fokuserar på att stödja den palestinska myndigheten och bygga upp staten i form av tekniska rådgivare och assistenter. Mandatet är inte politiskt utan tekniskt. Det innebär att insatsen inte representerar några politiska visioner eller tankar.

När Aaltomaa för ett halvt år sedan blev chef för insatsen, befann sig den civila krishanteringsinsatsen i en svår situation.

– Det tar mycket tid att föra fram frågorna och nå hållbara resultat. Man måste orka och tro på att ett långsiktigt arbete för statsstrukturer en dag ger resultat. Det ostabila läget i det här hörnet av världen har pågått länge och hur eländigt det än känns måste man acceptera det, säger Aaltomaa.

Långsiktigt arbete mot ett gemensamt mål

Familjer och släkter är viktiga i Mellanöstern. Inom ramen för Israels riktlinjer kan det palestinska självstyret i många hänseenden vara skenbart eller begränsat. Också lagstiftningsmässiga hinder kan försvåra insatsens verksamhet.

På grund av det stora antalet aktörer på Västbanken finns det en brokig skara av samarbetspartner. Den palestinska myndigheten, organisationerna, olika länders representanter och Bryssels EU-strukturer ger ramarna för insatsens verksamhet. Hur insatsen uppnår sitt mål är enligt Aaltomaa i stor utsträckning beroende av hur väl samarbetet mellan de olika aktörerna lyckas.

– Fokusen i mitt arbete ligger på kontakter till beslutsfattare och påverkare i området. Arbetet riktar sig utåt från insatsen till olika partner. Den biträdande chefen tar mer hand om insatsens interna arrangemang och är ett slags stabschef, beskriver Aaltomaa fördelningen av arbetsuppgifterna i insatsens ledning.

Bondförnuft och kännedom om förhållandena

De lokala människorna har beskrivit Aaltomaa som en gentlemannamässig chef med en lugn attityd. Enligt Aaltomaa är ledningsarbetet likadant på Västbanken som annanstans, men de spända relationerna i Mellanöstern ger sin prägel på arbetet. Det finns betydande kulturella och religiösa skillnader såväl i området som inom insatsen

– Det är till stor nytta att kunna läsa och förstå människor. Enligt min erfarenhet är finskt bondförnuft oumbärligt också här. Om man orkar lyssna på människor, ta dem i beaktande som människor, arbeta planmässigt och beslutsamt, kommer man redan långt, säger Aaltomaa som börjat karriären som konstapel och haft flera tjänster inom förvaltningen.

Helhetsbetoningen i kärnan av verksamheten

Krishanteringen rör samhällets alla delområden. Mandatet för insatsen EUPOL COPPS på Västbanken är t.ex. mycket omfattande. Förutom med säkerhetssektorn arbetar insatsen i nära samarbete med hela sektorn för justitieförvaltningen. Till detta anknyter t.ex. utvecklingen av advokatverksamheten.

När det gäller krishantering måste man spela på många planer samtidigt. Det övergripande tillvägagångssättet i fråga om krishantering är också ett viktigt kärnområde inom EU.

– Det räcker inte att man arbetar effektivt på något samhällsområde när man försöker lösa många kriser. Det är ytterst viktigt att olika yrkesutbildade personer och aktörer arbetar för samma mål. Det räcker inte att man bygger upp säkerhet endast genom att stärka polisväsendet. Hanteringen ska ske i hela samhället, påminner Aaltomaa.

Ytterligare information:
Head of EUPOL COPPS Mission Kauko Aaltomaa, [email protected]

EUPOL COPPS i nötskal

  • Police Mission for the Palestinian Territories
  • Arbetar med mandat av Europeiska unionen
  • Insatsen fokuserar på att utbilda den palestinska polisen, att utveckla det straffrättsliga systemet och att förbättra samarbetet mellan polisen och åklagarämbetet
  • Målet är att hjälpa den palestinska myndigheten skapa ett effektivt myndighetssystem som fungerar enligt internationella standarder
  • Kring 70 experter från Europa och Kanada arbetar för närvarande inom insatsen
  • Åtta av experterna är finländare som företräder olika förvaltningsområden
  • Insatsens nuvarande mandat löper ut i sommar, men det kommer sannolikt att fortsätta
  • EU:s civila krishanteringsinsatser är en del av unionens gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik: arbetet har en indirekt inverkan på EU:s och Finlands inre säkerhet, t.ex. gränssäkerheten och hanteringen av migration
civilkrishantering krishantering krishantering statsförbund

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback