Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Krishanteringscentret till huvudstadsregionen och utbildningen inom räddningsbranschen till Kuopio

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 6.4.2018 13.30 | Publicerad på svenska 10.4.2018 kl. 14.43
Typ:Pressmeddelande 38/2018

Krishanteringscentret (CMC Finland), som finns vid Räddningsinstitutet i Kuopio, flyttar till huvudstadsregionen. När verksamheten vid Helsingfors Räddningsskola upphör i samband med landskapsreformen koncentreras all utbildning inom räddningsbranschen i sin tur till Räddningsinstitutet i Kuopio. I fortsättningen kommer alla räddare således att utbildas i Kuopio. Också den utbildning och rekrytering som gäller internationell räddningsverksamhet överförs till Räddningsinstitutet.

- Besluten har fattats uttryckligen med tanke på det som är bäst för verksamheten. I politiskt hänseende vore det lättare att hålla funktionerna kvar på de nuvarande orterna. Jag kan dock inte motivera ett alternativ med de nuvarande placeringarna där kostnaderna för räddarnas utbildning beräknas bli fyra gånger så stora som i en koncentrerad modell. Vi skulle inte heller ge den redan nu internationellt sett mycket uppskattade finska civila krishanteringen de bästa förutsättningarna att utvecklas vidare, säger inrikesminister Kai Mykkänen.

- Synergierna mellan Krishanteringscentret, som fokuserar på internationell verksamhet, och Räddningsinstitutet har tyvärr inte realiserats. På grund av verksamhetens art har Krishanteringscentret de bästa verksamhetsförutsättningarna i huvudstadsregionen. Vi strävar efter att i en noggrannare utredning av placeringen finna nya synergifördelar i Helsingfors t.ex. med Fincent, alltså Försvarsmaktens internationella center.

- Däremot är det kostnadseffektivt att utbilda alla yrkespersoner inom räddningsbranschen på ett och samma ställe i Kuopio, där det finns goda förutsättningar för utbildningen. Tack vare kostnadsbesparingarna kan vi satsa på allt bättre utbildning. Ändringen stärker och förtydligar Räddningsinstitutets roll, påpekar ministern.

För närvarande utbildas ca 90 procent av yrkespersonerna inom räddningsbranschen i Finland vid Räddningsinstitutet i Kuopio och ca 10 procent vid Helsingfors Räddningsskola.

Placeringen av Krishanteringscentret har övervägts redan tidigare

Krishanteringscentrets ställning och verksamhet har setts över i flera utredningar efter det att centret inrättades. Den arbetsgrupp som 2010 utredde centrets administrativa ställning ansåg exempelvis att det är en utmaning att Krishanteringscentret finns vid Räddningsinstitutet, eftersom deras kärnuppgifter skiljer sig tydligt från varandra. Den sakkunniggrupp som utredde Krishanteringscentrets ställning och uppgifter år 2017 konstaterade också den i sin slutrapport att placeringen i Kuopio är utmanande och att en flytt till huvudstadsregionen skulle underlätta bl.a. både det nationella och internationella samarbetet med andra krishanteringsaktörer.

Krishanteringscentret är ett kompetenscentrum för civil krishantering och internationell räddningsverksamhet. I dagsläget är centrets huvudsakliga uppgifter att utbilda och rekrytera sakkunniga till internationella civila krishanteringsinsatser och räddningsinsatser och att ansvara för den logistiska och materiella beredskapen samt forsknings- och utvecklingsverksamhet inom området.

För närvarande består Krishanteringscentrets personal av 22 fast anställda, varav en del redan bor i södra Finland. Av dessa arbetar 17 personer i huvudsak med uppgifter inom den civila krishanteringen och 5 personer med uppgifter inom den internationella räddningsverksamheten.

Som en del av en total översyn av lagen om civilpersonals deltagande i krishantering har man redan inlett den administrativa överföringen av Krishanteringscentret från Räddningsinstitutet så att det blir en fristående enhet vid inrikesministeriet. Avsikten är att stärka Krishanteringscentrets självständiga ställning. Dessutom har det redan tidigare beslutats att rekryteringen och utbildningen av sakkunniga i räddningsverksamhet och sändandet av dem till insatser överförs från Krishanteringscentret till Räddningsinstitutet. Detta stärker ytterligare Räddningsinstitutets roll som en läroanstalt för hela räddningsbranschen. Beslut om organiseringen av de operativa funktionerna inom den internationella räddningsverksamheten från och med 2020 fattas i samband med reformen av räddningsväsendet.

- Jag förstår att flytten är en regionalt sett känslig fråga. Samtidigt är det ett faktum att verksamheten och övningarna redan nu i stor utsträckning sker på annat håll och att en stor del av de anställda regelbundet arbetar på distans. Det ökade antalet utbildningsplatser inom räddningsbranschen i Kuopio betyder att det kommer flera experter inom säkerhetsbranschen dit än vad flyttningen av Krishanteringscentret tar, beskriver Mykkänen.

All utbildning inom räddningsbranschen koncentreras till Räddningsinstitutet

Största delen av yrkespersonerna inom räddningsbranschen utbildas redan nu vid Räddningsinstitutet i Kuopio. Helsingfors stad har dessutom en egen Räddningsskola som utbildar räddare för Helsingfors räddningsverks behov. Att ordna räddningsväsendet hör inte längre till stadens uppgifter i det nya systemet med landskap och därför är det förnuftigt och kostnadseffektivt att koncentrera utbildningen inom hela räddningsbranschen till Räddningsinstitutet i Kuopio.

I samband med den grundläggande yrkesutbildningen får räddarna behörighet för uppgifter inom den prehospitala akutsjukvården på basnivå (ambulans). I Helsingfors och i vissa andra räddningsverk har man utöver den egentliga räddningsutbildningen ordnat närvårdarutbildning för räddare som kompletterar behörigheten för uppgifter inom den prehospitala akutsjukvården. Inrikesministeriet utreder om närvårdarutbildning i fortsättningen kan ges i samarbete med läroinrättningar inom hälso- och sjukvårdssektorn som en del av den utbildning som ordnas vid Räddningsinstitutet. De landskap som tar ansvaret för organiseringen av räddningsbranschen kan också genom egna beslut skaffa tilläggsutbildning i prehospital akutsjukvård för räddare, vilket man hittills har gjort i Helsingfors.

Utbildningsvolymen vid Helsingfors stads räddningsskola är 15 räddningsmannaexamen och 6 underbefälsexamen per år. Räddningsinstitutets årliga utbildningsvolym är för närvarande 120 räddningsmannaexamen och i medeltal 30 underbefälsexamen. Efter ändringen är motsvarande siffror vid Räddningsinstitutet 135 och 36 examina. Den sista årskursen utexamineras från Räddningsskolan 2020.

- Helsingfors traditionsrika Räddningsskola har gjort ett bra jobb, och den aktuella lösningen är förstås inte svartvit. Jag förstår också den oro som indragningen av utbildningen i Helsingfors väcker. Samtidigt måste vi komma ihåg att räddarna i alla andra städer också för närvarande rekryteras från kurserna i Kuopio, konstaterar minister Mykkänen.

Om förslaget begärs ännu ett yttrande av koordineringsgruppen för regionalisering som ska ta ställning till förslagets funktionella, ekonomiska och regionala konsekvenser samt personalkonsekvenser.

Utredning från den utredningsgrupp som granskar Krishanteringscentrets ställning och uppgifter (31.5.2017) (på finska)

Ytterligare information:

Laura Yli-Vakkuri, överdirektör (överföringen av Krishanteringscentret), tfn 040 720 2216, [email protected]
Janne Koivukoski, räddningsöverdirektör (utbildningen inom räddningsbranschen), tfn 0295 488 420, [email protected]
Titta Andersson-Bohren, specialmedarbetare (begäran om intervjuer med minister Mykkänen), tfn 050 513 1539, [email protected]

Kai Mykkänen
Räddningsinstitutet civilkrishantering räddningsväsen yrkesinriktade läroanstalter

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback