Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Krishanteringscentret till huvudstadsregionen och utbildningen inom räddningsbranschen till Kuopio

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 6.4.2018 13.30 | Publicerad på svenska 10.4.2018 kl. 14.43
Typ:Pressmeddelande 38/2018

Krishanteringscentret (CMC Finland), som finns vid Räddningsinstitutet i Kuopio, flyttar till huvudstadsregionen. När verksamheten vid Helsingfors Räddningsskola upphör i samband med landskapsreformen koncentreras all utbildning inom räddningsbranschen i sin tur till Räddningsinstitutet i Kuopio. I fortsättningen kommer alla räddare således att utbildas i Kuopio. Också den utbildning och rekrytering som gäller internationell räddningsverksamhet överförs till Räddningsinstitutet.

- Besluten har fattats uttryckligen med tanke på det som är bäst för verksamheten. I politiskt hänseende vore det lättare att hålla funktionerna kvar på de nuvarande orterna. Jag kan dock inte motivera ett alternativ med de nuvarande placeringarna där kostnaderna för räddarnas utbildning beräknas bli fyra gånger så stora som i en koncentrerad modell. Vi skulle inte heller ge den redan nu internationellt sett mycket uppskattade finska civila krishanteringen de bästa förutsättningarna att utvecklas vidare, säger inrikesminister Kai Mykkänen.

- Synergierna mellan Krishanteringscentret, som fokuserar på internationell verksamhet, och Räddningsinstitutet har tyvärr inte realiserats. På grund av verksamhetens art har Krishanteringscentret de bästa verksamhetsförutsättningarna i huvudstadsregionen. Vi strävar efter att i en noggrannare utredning av placeringen finna nya synergifördelar i Helsingfors t.ex. med Fincent, alltså Försvarsmaktens internationella center.

- Däremot är det kostnadseffektivt att utbilda alla yrkespersoner inom räddningsbranschen på ett och samma ställe i Kuopio, där det finns goda förutsättningar för utbildningen. Tack vare kostnadsbesparingarna kan vi satsa på allt bättre utbildning. Ändringen stärker och förtydligar Räddningsinstitutets roll, påpekar ministern.

För närvarande utbildas ca 90 procent av yrkespersonerna inom räddningsbranschen i Finland vid Räddningsinstitutet i Kuopio och ca 10 procent vid Helsingfors Räddningsskola.

Placeringen av Krishanteringscentret har övervägts redan tidigare

Krishanteringscentrets ställning och verksamhet har setts över i flera utredningar efter det att centret inrättades. Den arbetsgrupp som 2010 utredde centrets administrativa ställning ansåg exempelvis att det är en utmaning att Krishanteringscentret finns vid Räddningsinstitutet, eftersom deras kärnuppgifter skiljer sig tydligt från varandra. Den sakkunniggrupp som utredde Krishanteringscentrets ställning och uppgifter år 2017 konstaterade också den i sin slutrapport att placeringen i Kuopio är utmanande och att en flytt till huvudstadsregionen skulle underlätta bl.a. både det nationella och internationella samarbetet med andra krishanteringsaktörer.

Krishanteringscentret är ett kompetenscentrum för civil krishantering och internationell räddningsverksamhet. I dagsläget är centrets huvudsakliga uppgifter att utbilda och rekrytera sakkunniga till internationella civila krishanteringsinsatser och räddningsinsatser och att ansvara för den logistiska och materiella beredskapen samt forsknings- och utvecklingsverksamhet inom området.

För närvarande består Krishanteringscentrets personal av 22 fast anställda, varav en del redan bor i södra Finland. Av dessa arbetar 17 personer i huvudsak med uppgifter inom den civila krishanteringen och 5 personer med uppgifter inom den internationella räddningsverksamheten.

Som en del av en total översyn av lagen om civilpersonals deltagande i krishantering har man redan inlett den administrativa överföringen av Krishanteringscentret från Räddningsinstitutet så att det blir en fristående enhet vid inrikesministeriet. Avsikten är att stärka Krishanteringscentrets självständiga ställning. Dessutom har det redan tidigare beslutats att rekryteringen och utbildningen av sakkunniga i räddningsverksamhet och sändandet av dem till insatser överförs från Krishanteringscentret till Räddningsinstitutet. Detta stärker ytterligare Räddningsinstitutets roll som en läroanstalt för hela räddningsbranschen. Beslut om organiseringen av de operativa funktionerna inom den internationella räddningsverksamheten från och med 2020 fattas i samband med reformen av räddningsväsendet.

- Jag förstår att flytten är en regionalt sett känslig fråga. Samtidigt är det ett faktum att verksamheten och övningarna redan nu i stor utsträckning sker på annat håll och att en stor del av de anställda regelbundet arbetar på distans. Det ökade antalet utbildningsplatser inom räddningsbranschen i Kuopio betyder att det kommer flera experter inom säkerhetsbranschen dit än vad flyttningen av Krishanteringscentret tar, beskriver Mykkänen.

All utbildning inom räddningsbranschen koncentreras till Räddningsinstitutet

Största delen av yrkespersonerna inom räddningsbranschen utbildas redan nu vid Räddningsinstitutet i Kuopio. Helsingfors stad har dessutom en egen Räddningsskola som utbildar räddare för Helsingfors räddningsverks behov. Att ordna räddningsväsendet hör inte längre till stadens uppgifter i det nya systemet med landskap och därför är det förnuftigt och kostnadseffektivt att koncentrera utbildningen inom hela räddningsbranschen till Räddningsinstitutet i Kuopio.

I samband med den grundläggande yrkesutbildningen får räddarna behörighet för uppgifter inom den prehospitala akutsjukvården på basnivå (ambulans). I Helsingfors och i vissa andra räddningsverk har man utöver den egentliga räddningsutbildningen ordnat närvårdarutbildning för räddare som kompletterar behörigheten för uppgifter inom den prehospitala akutsjukvården. Inrikesministeriet utreder om närvårdarutbildning i fortsättningen kan ges i samarbete med läroinrättningar inom hälso- och sjukvårdssektorn som en del av den utbildning som ordnas vid Räddningsinstitutet. De landskap som tar ansvaret för organiseringen av räddningsbranschen kan också genom egna beslut skaffa tilläggsutbildning i prehospital akutsjukvård för räddare, vilket man hittills har gjort i Helsingfors.

Utbildningsvolymen vid Helsingfors stads räddningsskola är 15 räddningsmannaexamen och 6 underbefälsexamen per år. Räddningsinstitutets årliga utbildningsvolym är för närvarande 120 räddningsmannaexamen och i medeltal 30 underbefälsexamen. Efter ändringen är motsvarande siffror vid Räddningsinstitutet 135 och 36 examina. Den sista årskursen utexamineras från Räddningsskolan 2020.

- Helsingfors traditionsrika Räddningsskola har gjort ett bra jobb, och den aktuella lösningen är förstås inte svartvit. Jag förstår också den oro som indragningen av utbildningen i Helsingfors väcker. Samtidigt måste vi komma ihåg att räddarna i alla andra städer också för närvarande rekryteras från kurserna i Kuopio, konstaterar minister Mykkänen.

Om förslaget begärs ännu ett yttrande av koordineringsgruppen för regionalisering som ska ta ställning till förslagets funktionella, ekonomiska och regionala konsekvenser samt personalkonsekvenser.

Utredning från den utredningsgrupp som granskar Krishanteringscentrets ställning och uppgifter (31.5.2017)Filen öppnas i en ny flik pdf 186kB (på finska)

Ytterligare information:

Laura Yli-Vakkuri, överdirektör (överföringen av Krishanteringscentret), tfn 040 720 2216, laura.yli-vakkuri@intermin.fi
Janne Koivukoski, räddningsöverdirektör (utbildningen inom räddningsbranschen), tfn 0295 488 420, janne.koivukoski@intermin.fi
Titta Andersson-Bohren, specialmedarbetare (begäran om intervjuer med minister Mykkänen), tfn 050 513 1539, titta.andersson-bohren@intermin.fi

Kai Mykkänen
Räddningsinstitutet civilkrishantering räddningsväsen yrkesinriktade läroanstalter

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet