Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Päätöksenteon tehostaminen oikeus- ja sisäasioissa tärkeää

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 22.9.2006 10.34
Tyyppi:Tiedote -

Epävirallinen oikeus- ja sisäasiainministerikokous 20.-22.9.2006, Tampere-talo, Tampere

- Käytännön kokemukset nykyisen päätöksenteon ongelmista ovat pysäyttämässä EU:n tasolla poliisiyhteistyötä koskevien aloitteiden tekemisen. Tämä on kansalaisten turvallisuuden ja rajat ylittävän sekä vakavimman rikostorjunnan näkökulmasta onneton kehitys, johon Euroopan unionilla ei olisi varaa. Joissakin poliisiyhteistyötä koskevissa aloitteissa niiden tekijät ovat jo ennen aloitteen esittämistä todenneet, että sitovaa päätöstä ei saada aikaan. Tämä on merkinnyt sitä, että päätöksen sijaan on EU:ssa päädytty päätöslauselman tai suosituksen antamiseen, sisäasiainministeri Kari Rajamäki sanoi.

EU:n oikeus- ja sisäasioista vastaavat ministerit keskustelivat päätöksenteon tehostamisesta oikeus- ja sisäasioissa 22. syyskuuta Tampereella.

- Päätöslauselmien ja suositusten antaminen on ollut etenemistie erityisesti yleistä järjestystä ja turvallisuutta koskevassa yhteistyössä, kuten esimerkiksi kansainvälisten jalkapallo-otteluiden ja suurten yleisötapahtumien turvallisuusjärjestelyissä sekä julkisuuden henkilöiden suojelussa. Näiden osalta siirtyminen määräenemmistöpäätöksiin mahdollistaisi konkreettisten sitovien päätösten tekemisen ja varmistaisi sen, että ne myös pantaisiin kansallisesti täytäntöön, ministeri Rajamäki sanoi.

- Myönteinen esimerkki tehokkaammasta päätöksenteosta ja yhteisömetodin käytöstä EU:n lainvalvontaviranomaisten yhteistyössä on teletunnistetietojen tallentamista koskeva direktiivi viime joulukuulta. Yhteispäätösmenettelyllä kyettiin pääsemään ratkaisuun tässä vaikeassa poliittisessa kysymyksessä lähes ennätysajassa. Kompromississa kyettiin tiukasta aikataulusta huolimatta ottamaan huomioon jäsenvaltioiden keskeiset huolenaiheet. Tämä on erinomainen esimerkki siitä, että päätöksiä voidaan tehdä määräenemmistöllä mutta tavoitellen konsensusta, ministeri Rajamäki muistutti.

- Sen sijaan esimerkkitapaus päätöksenteon raukeamisesta todella tärkeässä asiassa, on keväällä umpikujaan päätynyt aloite Schengenin säännöstön kehittämiseksi rajat ylittävän poliisiyhteistyön tarpeisiin. Aloite oli myös Suomelle ongelmallinen. Sen kohtalo kuvastaa yleisemmin niitä vaikeuksia, joita liittyy yksimielisen päätöksentekoon eli keskeisimpänä päätösten vesittyminen pienimpään yhteiseen nimittäjään, ministeri Rajamäki pahoitteli.

- Suomen liityttyä EU:n jäseneksi 1995 neuvoston poliisiyhteistyöryhmä käsitteli pitkään yhteisen standardin aikaansaamista EU-maiden viranomaisradioverkkoa varten. Yhteisten standardien käyttö on välttämätöntä, jotta jäsenvaltioiden rajat ylittävä viranomaisyhteistyö onnistuu. Enemmistö jäsenvaltioista kannatti Tetra 25 -standardia, mutta yhden jäsenvaltion vastustuksen johdosta asiasta ei saatu yksimielistä päätöstä. Tämän vuoksi yhteinen standardi jäi toteutumatta. Tästä on selvää käytännön haittaa rajojen ylitse tapahtuvassa viranomaisyhteistyössä, ministeri Rajamäki kertoi.

- Näiden käytännön syiden ja turvallisuuden takia EU:n jäsenvaltioilla on suuri tarve hakea korvaavia järjestelyjä eli käytännössä toimia EU:n päätöksentekojärjestelmän ulkopuolella. Tämä heikentää EU:n uskottavuutta ja toimintakykyä. EU:n ulkopuolella tapahtuva kehitys on omiaan murentamaan myös niitä oikeusturvan takeita, joita on kehitetty kansalaisten turvaksi EU:n sisällä. Esimerkiksi tietosuojaa koskevat näkökulmat jäävät usein heikommalle aloitteissa, joita ajetaan tehokkuusajattelun näkökulmasta poliisiviranomaisten ehdoilla. Turha työ myös kuluttaa ministereistä alkaen valmisteluun osallistuvien aikaa. Se, että ei käytännössä saada riittävästi aikaan, murentaa EU:n uskottavuutta kansallisella tasolla niin kansalaisten kuin virkamiesten parissa. Kansalaiset odottavat EU:lta juuri lisäarvoa turvallisuuskysymyksissä, erityisesti järjestäytyneen rikollisuuden ja terrorismin torjunnassa, ministeri Rajamäki muistutti.

Lisätietoja: valtiosihteeri Kari Salmi, 040733 7085, kansliapäällikkö Ritva Viljanen, 050563 5710, ylijohtaja Antti Pelttari, 050 357 7194, poliisijohtaja Kari Rantama, 040503 6936

EU

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback