Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Effektivare beslutsprocesser i rättsliga och inrikes frågor är viktiga med tanke på ett fördjupat säkerhetssamarbete i praktiken

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 22.9.2006 10.34
Typ:Pressmeddelande -

Informellt ministermöte om rättsliga och inrikes frågor den 20-22 september i Tampere-talo, Tammerfors

- Erfarenheterna i praktiken av den nuvarande problemfyllda beslutsprocessen håller på att leda till att det inte tas några initiativ alls om polissamarbete på EU-nivå. Med tanke på medborgarnas säkerhet och bekämpning av den gränsöverskridande och allvarligaste brottsligheten är detta en olycklig utveckling som Europeiska unionen inte har råd med. I en del initiativ om polissamarbete har initiativtagarna redan på förhand konstaterat att något bindande beslut inte fås till stånd. Detta har inneburit att man inom EU i stället för beslut har stannat för att anta en resolution eller ge en rekommendation, sade inrikesminister Kari Rajamäki.

EU:s justitie- och inrikesministrar diskuterade den 22 september i Tammerfors hur beslutsprocessen i rättsliga och inrikes frågor kan effektiviseras.

- Resolutioner och rekommendationer har varit en framkomlig väg i synnerhet för samarbetet i frågor som gäller allmän ordning och säkerhet, till exempel säkerhetsarrangemangen i samband med internationella fotbollsmatcher och stora publikevenemang samt för att skydda offentliga personer. Om man i dessa fall övergår till att fatta beslut med kvalificerad majoritet blir det möjligt att fatta konkreta bindande beslut och garantera att de också verkställs på nationell nivå, sade minister Rajamäki.

- Ett positivt exempel på en effektivare beslutsprocess och användning av gemenskapsmetoden i samarbetet mellan EU:s brottsbekämpande myndigheter är direktivet om lagring av uppgifter relaterade till elektroniska kommunikationstjänster från december i fjol. Genom medbeslutandeförfarandet kunde man komma fram till en lösning i den här svåra politiska frågan nästan på rekordtid. I kompromissen var det trots en snäv tidtabell möjligt att beakta medlemsländernas viktigaste källor till oro. Detta är ett utmärkt exempel på att beslut kan fattas med kvalificerad majoritet men med strävan efter konsensus, säger minister Rajamäki.

- Däremot är initiativet till att utveckla Schengens regelverk för behoven inom det gränsöverskridande polissamarbetet, som i våras slutade i en återvändsgränd, ett exempel på ett fall där beslutsprocessen avbröts i en verkligt viktig fråga. Initiativet var problemfyllt också för Finland. Ändå återspeglar dess öde tyvärr på ett allmännare plan de svårigheter som är förknippade med att fatta enhälliga beslut d.v.s. framför allt att besluten urvattnas till den minsta gemensamma nämnaren, sade Rajamäki.

- Efter att Finland anslöt sig till medlem av EU 1995 behandlade rådets polissamarbetsgrupp länge möjligheten att få till stånd en gemensam standard för EU-ländernas myndighetsradionät. Gemensamma standarder är nödvändiga för att medlemsländernas gränsöverskridande myndigheter skall kunna samarbeta. Majoriteten av medlemsländerna understödde standarden Tetra 25 men på grund av en medlemsstats svar lyckades man inte nå ett enhälligt beslut. På grund av detta genomfördes den gemensamma standarden inte. Detta är ett klart praktiskt problem för det gränsöverskridande myndighetsarbetet sade minister Rajamäki.

- Av dessa orsaker och med tanke på säkerheten har EU:s medlemsstater ett stort behov, och i många fall också ett praktiskt behov, att söka ersättande arrangemang d.v.s. att i praktiken agera utanför EU:s beslutssystem. Detta försvagar EU:s trovärdighet och handlingsförmåga. Utvecklingen utanför EU är ägnad att rasera också de garantier för rättssäkerheten som har utvecklats som skydd för medborgarna inom EU. Till exempel aspekterna på dataskydd kommer ofta i andra hand i initiativ som drivs från ett effektivitetsperspektiv på polismyndigheternas villkor. Onödigt arbete är också slöseri med tiden för dem, inklusive ministrarna, som deltar i beredningen. Att man i praktiken inte får tillräckligt mycket till stånd minskar EU:s trovärdighet på nationell nivå både bland medborgarna och tjänstemän. Detta är mycket beklagligt då medborgarna samtidigt väntar sig just ett mervärde i säkerhetsfrågor av EU, i synnerhet i kampen mot den organiserade brottsligheten och terrorismen.

Närmare information: statssekreterare Kari Salmi, 040733 7085, kanslichef Ritva Viljanen, 050563 5710, överdirektör Antti Pelttari, 050 357 7194, polisdirektör Kari Rantama, 040503 6936

EU

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback