Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Förtroendet för polisen är fortsatt högt

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 29.8.2025 9.25
Typ:Pressmeddelande
Bild: Mika Pakarinen

Förtroendet för polisen har varit stabilt redan länge. Cirka 92 procent av dem som besvarade enkäten Polisbarometern berättade att de har rätt så stort eller mycket stort förtroende för polisens verksamhet. Förtroendet påverkas av polisens sätt att behandla människor med respekt och av en rättvis polisverksamhet.

Cirka 85 procent av dem som svarade ansåg att polisen behandlar människor med respekt ofta eller mycket ofta och cirka 76 procent ansåg att polisen fattar rättvisa och opartiska beslut ofta eller mycket ofta.

Förtroendet för polisens verksamhet är ganska enhetligt på olika håll i Finland. Förtroendet var högst i Sydvästra Finland (cirka 95 %) och Västra Nyland (94 %) och lägst i Östra Finland (89 %). Det fanns inga stora skillnader i förtroendet mellan åldersgrupperna eller könen. Det verkar dock att förtroendet ökar något med åldern. Cirka 94 procent av pensionärerna har förtroende för polisen. Förtroendet för polisens verksamhet är lägre bland låginkomsttagare och arbetslösa än hos andra grupper. 

– Allmänhetens förtroende för polisen är högt. Även denna barometer visar att vi har yrkeskunniga och välutbildade poliser. Det finländska samhällets styrka är förtroendet för polisen, och detta förtroende förtjänas varje dag i polisens fältarbete och i brottsbekämpningen. Det är något vi absolut vill värna om, säger inrikesminister Mari Rantanen.

Förutom polisen har även andra säkerhetsmyndigheter, såsom brand- och räddningsmyndigheterna, folkets förtroende i Finland. Likaså har finländarna förtroende för nödcentralernas och Försvarsmaktens verksamhet. 

Oron över brott som begås av unga återspeglas i svaren

Polisbarometern mäter respondenternas oro över olika brottsföreteelser. I enkäten för 2024 lades till frågor om brott som begås av unga, om organiserad brottslighet och gängkriminalitet samt om bedrägeribrott. Andra brottsföreteelser som undersöks är till exempel misshandel, sexuellt antastande, terrorism och hatbrott.
Av dem som svarade var cirka 84 procent oroade över brott som begås av unga, 73 procent över brott som begås med skjutvapen, 76 procent över användning och försäljning av narkotika på offentliga platser och 73 procent över organiserad brottslighet och gängkriminalitet. Bostadsinbrott väckte minst oro (46 %).

– Vi arbetar för att minska oron hos befolkningen. Vi har lyckats stoppa den kraftiga ökningen av antalet brott som begås av unga, och antalet rån har minskat betydligt.  Vi har ingripit i den ökade försäljningen av narkotika på allmänna platser och hänvisat användare till vård. Import och förmedling av narkotika har bekämpats genom flera internationella gemensamma insatser för att Finland även i fortsättningen ska vara ett av världens tryggaste länder, säger polisöverdirektör Ilkka Koskimäki.

Det är nödvändigt att tidvis göra ändringar i undersökningens innehåll för att frågorna i barometern ska motsvara förändringarna i polisens omvärld. Både brottsligheten och polisverksamheten har förändrats. Den organiserade brottsligheten och gängkriminaliteten har ökat i Norden, hotet om terrorism är större än tidigare i Europa och it-brottsligheten och den internationella ekonomiska brottsligheten har fått helt nya former överallt i världen. 

Den egna närmiljön upplevs ännu vara relativt trygg

Undersökningen kartlade också i vilken grad respondenterna ser brottsligheten i sin närmiljö som ett allvarligt problem. 72 procent av dem som svarade uppfattade inte brottslighetssituationen som särskilt allvarlig. Ungefär en fjärdedel ansåg att situationen är ganska allvarlig. Situationen i Östra Nyland avviker från situationen i andra regioner. Upp till 34 procent av dem som deltog i enkäten ansåg att brottslighetssituationen i närområdet är ganska allvarlig eller mycket allvarlig. I Österbotten ansåg endast 16 procent att brottsligheten i deras närmiljö är ett ganska eller mycket allvarligt problem.

De som deltog i enkäten ansåg att polisen bör synas mer i vardagen, bland människorna. Enligt respondenterna ökar polisens större synlighet trygghetskänslan och den faktiska säkerheten. Förutom ökad synlighet ansågs trafikövervakning och utredning av vålds- och narkotikabrott vara viktigare än tidigare.

När man ser på helheten, började utvecklingen bli mer negativ i mitten av 2010-talet. Orsakerna till förändringen är inte helt kända, men en orsak kan anses vara att antalet poliser minskade i mitten av 2010-talet och att brottsligheten förändrats på många sätt. 

Brott som riktar sig mot egendom är de brott som oftast polisanmäls

Brotten kan grovt indelas i tre brottstyper: egendomsbrott, våldsbrott och sexualbrott. När det gäller egendomsbrott, till exempel bostadsinbrott eller försök till inbrott, anmäls 77 procent av brotten till polisen. I fråga om våldsbrott, till exempel vapenhot eller rån eller försök till sådana, görs en polisanmälan i 32 procent av fallen. Endast 6–9 procent av sexualbrotten anmäls till polisen. 

Den vanligaste orsaken till att inte anmäla ett brott till polisen var att brottet inte anses vara tillräckligt allvarligt. Detta gällde i synnerhet egendomsbrott. Oviljan att anmäla kan också påverkas av att ärendet betraktas som privat eller att man är rädd för hämndaktioner. Dessa orsaker hänför sig ofta till våldsbrott och sexualbrott.

Cirka 61 procent av respondenterna ansåg att polisen kan förebygga våldsbrott eller hot om våld relativt väl i Finland. Ungefär hälften av respondenterna ansåg att polisen lyckas gripa inbrottstjuvarna relativt väl.

Bakgrund

Polisbarometern har genomförts i samarbete mellan inrikesministeriet, Polisyrkeshögskolan och Statistikcentralen. 

Polisbarometern är en uppföljande undersökning som syftar till att klarlägga allmänhetens uppfattningar om polisverksamheten och om läget i fråga om Finlands inre säkerhet. Materialet i barometern samlades in hösten 2024. Enkäten skickades till ett urval av 8 500 personer som plockades ur Statistikcentralens databas över befolkningen i Finland. Populationen för undersökningen utgjordes av personer i åldern 15–79 bosatta på det finländska fastlandet.   Sammanlagt 4 164 personer besvarade enkäten och svarsprocenten var cirka 49.

Mer information:

Matti Vuorensyrjä, forskare, Polisyrkeshögskolan, tfn 0295 483 806, fornamn.efternamn(at)poliisi.fi
Aino Salmi, ledande sakkunnig, inrikesministeriet, tfn 0295 488 685, aino.m.salmi(at)gov.fi

Polisbarometern 2024 (på finska)
Polisyrkeshögskolan brottslighet forskning förtroende polisväsen publikationer

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback