Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Förtroendet för polisen är fortsatt högt

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 29.8.2025 9.25
Typ:Pressmeddelande
Bild: Mika Pakarinen

Förtroendet för polisen har varit stabilt redan länge. Cirka 92 procent av dem som besvarade enkäten Polisbarometern berättade att de har rätt så stort eller mycket stort förtroende för polisens verksamhet. Förtroendet påverkas av polisens sätt att behandla människor med respekt och av en rättvis polisverksamhet.

Cirka 85 procent av dem som svarade ansåg att polisen behandlar människor med respekt ofta eller mycket ofta och cirka 76 procent ansåg att polisen fattar rättvisa och opartiska beslut ofta eller mycket ofta.

Förtroendet för polisens verksamhet är ganska enhetligt på olika håll i Finland. Förtroendet var högst i Sydvästra Finland (cirka 95 %) och Västra Nyland (94 %) och lägst i Östra Finland (89 %). Det fanns inga stora skillnader i förtroendet mellan åldersgrupperna eller könen. Det verkar dock att förtroendet ökar något med åldern. Cirka 94 procent av pensionärerna har förtroende för polisen. Förtroendet för polisens verksamhet är lägre bland låginkomsttagare och arbetslösa än hos andra grupper. 

– Allmänhetens förtroende för polisen är högt. Även denna barometer visar att vi har yrkeskunniga och välutbildade poliser. Det finländska samhällets styrka är förtroendet för polisen, och detta förtroende förtjänas varje dag i polisens fältarbete och i brottsbekämpningen. Det är något vi absolut vill värna om, säger inrikesminister Mari Rantanen.

Förutom polisen har även andra säkerhetsmyndigheter, såsom brand- och räddningsmyndigheterna, folkets förtroende i Finland. Likaså har finländarna förtroende för nödcentralernas och Försvarsmaktens verksamhet. 

Oron över brott som begås av unga återspeglas i svaren

Polisbarometern mäter respondenternas oro över olika brottsföreteelser. I enkäten för 2024 lades till frågor om brott som begås av unga, om organiserad brottslighet och gängkriminalitet samt om bedrägeribrott. Andra brottsföreteelser som undersöks är till exempel misshandel, sexuellt antastande, terrorism och hatbrott.
Av dem som svarade var cirka 84 procent oroade över brott som begås av unga, 73 procent över brott som begås med skjutvapen, 76 procent över användning och försäljning av narkotika på offentliga platser och 73 procent över organiserad brottslighet och gängkriminalitet. Bostadsinbrott väckte minst oro (46 %).

– Vi arbetar för att minska oron hos befolkningen. Vi har lyckats stoppa den kraftiga ökningen av antalet brott som begås av unga, och antalet rån har minskat betydligt.  Vi har ingripit i den ökade försäljningen av narkotika på allmänna platser och hänvisat användare till vård. Import och förmedling av narkotika har bekämpats genom flera internationella gemensamma insatser för att Finland även i fortsättningen ska vara ett av världens tryggaste länder, säger polisöverdirektör Ilkka Koskimäki.

Det är nödvändigt att tidvis göra ändringar i undersökningens innehåll för att frågorna i barometern ska motsvara förändringarna i polisens omvärld. Både brottsligheten och polisverksamheten har förändrats. Den organiserade brottsligheten och gängkriminaliteten har ökat i Norden, hotet om terrorism är större än tidigare i Europa och it-brottsligheten och den internationella ekonomiska brottsligheten har fått helt nya former överallt i världen. 

Den egna närmiljön upplevs ännu vara relativt trygg

Undersökningen kartlade också i vilken grad respondenterna ser brottsligheten i sin närmiljö som ett allvarligt problem. 72 procent av dem som svarade uppfattade inte brottslighetssituationen som särskilt allvarlig. Ungefär en fjärdedel ansåg att situationen är ganska allvarlig. Situationen i Östra Nyland avviker från situationen i andra regioner. Upp till 34 procent av dem som deltog i enkäten ansåg att brottslighetssituationen i närområdet är ganska allvarlig eller mycket allvarlig. I Österbotten ansåg endast 16 procent att brottsligheten i deras närmiljö är ett ganska eller mycket allvarligt problem.

De som deltog i enkäten ansåg att polisen bör synas mer i vardagen, bland människorna. Enligt respondenterna ökar polisens större synlighet trygghetskänslan och den faktiska säkerheten. Förutom ökad synlighet ansågs trafikövervakning och utredning av vålds- och narkotikabrott vara viktigare än tidigare.

När man ser på helheten, började utvecklingen bli mer negativ i mitten av 2010-talet. Orsakerna till förändringen är inte helt kända, men en orsak kan anses vara att antalet poliser minskade i mitten av 2010-talet och att brottsligheten förändrats på många sätt. 

Brott som riktar sig mot egendom är de brott som oftast polisanmäls

Brotten kan grovt indelas i tre brottstyper: egendomsbrott, våldsbrott och sexualbrott. När det gäller egendomsbrott, till exempel bostadsinbrott eller försök till inbrott, anmäls 77 procent av brotten till polisen. I fråga om våldsbrott, till exempel vapenhot eller rån eller försök till sådana, görs en polisanmälan i 32 procent av fallen. Endast 6–9 procent av sexualbrotten anmäls till polisen. 

Den vanligaste orsaken till att inte anmäla ett brott till polisen var att brottet inte anses vara tillräckligt allvarligt. Detta gällde i synnerhet egendomsbrott. Oviljan att anmäla kan också påverkas av att ärendet betraktas som privat eller att man är rädd för hämndaktioner. Dessa orsaker hänför sig ofta till våldsbrott och sexualbrott.

Cirka 61 procent av respondenterna ansåg att polisen kan förebygga våldsbrott eller hot om våld relativt väl i Finland. Ungefär hälften av respondenterna ansåg att polisen lyckas gripa inbrottstjuvarna relativt väl.

Bakgrund

Polisbarometern har genomförts i samarbete mellan inrikesministeriet, Polisyrkeshögskolan och Statistikcentralen. 

Polisbarometern är en uppföljande undersökning som syftar till att klarlägga allmänhetens uppfattningar om polisverksamheten och om läget i fråga om Finlands inre säkerhet. Materialet i barometern samlades in hösten 2024. Enkäten skickades till ett urval av 8 500 personer som plockades ur Statistikcentralens databas över befolkningen i Finland. Populationen för undersökningen utgjordes av personer i åldern 15–79 bosatta på det finländska fastlandet.   Sammanlagt 4 164 personer besvarade enkäten och svarsprocenten var cirka 49.

Mer information:

Matti Vuorensyrjä, forskare, Polisyrkeshögskolan, tfn 0295 483 806, fornamn.efternamn(at)poliisi.fi
Aino Salmi, ledande sakkunnig, inrikesministeriet, tfn 0295 488 685, aino.m.salmi(at)gov.fi

Polisbarometern 2024 (på finska)
Polisyrkeshögskolan brottslighet forskning förtroende polisväsen publikationer

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet