Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
  • Work Help Finland
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Suomi tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjuntaa

oikeusministeriösisäministeriötyö- ja elinkeinoministeriöulkoministeriövaltiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 16.4.2019 11.44
Tyyppi:Tiedote 32/2019
Seteleitä

Maailmanlaajuinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastainen toimintaryhmä Financial Action Task Force on julkistanut Suomea koskevan arviointiraporttinsa. FATF toteaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan olevan Suomessa kokonaisuutena kohtuullisen hyvällä tasolla, mutta raportista todetaan myös puutteita.

- Suomi on lisäämässä viranomaisten resursseja rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnassa. Erityisesti finanssisektorin valvontaan panostetaan. Myös rahanpesun selvittelykeskuksen toimintaa tehostetaan. Suojelupoliisin mahdollisuudet terrorismin ja sen rahoittamisen torjuntaan ovat uuden siviilitiedustelulainsäädännön ja sen edellyttämän henkilöstölisäyksen myötä ottamassa merkittävän askeleen, toteaa Suomen delegaatiota FATF täysistunnossa helmikuussa 2019 johtanut sisäministeriön kansliapäällikkö Ilkka Salmi.

FATF rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan kansainvälisenä toimijana

Vuonna 1989 perustettu Financial Action Task Force - FATF on hallitusten välinen yhteistoimintaryhmä, joka toimii maailmanlaajuisena standardien kehittäjänä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen sekä joukkotuhoaseiden leviämisen rahoittamisen estämiselle. FATF:lla on jäseninä 36 valtiota ja 2 alueellista organisaatiota mm. Euroopan komissio. Kumppanuusjäseniä ja tarkkailijoita on kymmeniä ympäri maailmaa mm. Maailmanpankki ja Kansainvälinen valuuttarahasto. Suomi on ollut jäsenenä vuodesta 1991.

FATF seuraa suositustensa täytäntöönpanoa

FATF:n toiminnan ytimessä ovat 40 suositusta, joita jäsenet ovat sitoutuneet noudattamaan. FATF seuraa jäsentensä toimintaa suositusten täytäntöönpanossa tekemällä vertaisarviointeja. Arviointi sisältää suositusten täytäntöönpanon sekä rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämisen ja torjunnan tehokkuuden arvioinnit. Suomen maatarkastus tehtiin kesällä 2018 ja arviointiraportti hyväksyttiin FATF:n täysistunnossa Pariisissa helmikuussa 2019.

FATF tarkasteli arvioinnissaan 11 eri rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan osa-aluetta. Suomi sai neliportaisessa arvostelussa korkeimman arvion rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan kansainvälisestä yhteistyöstä. Toiseksi korkein arvio FATF arvioinnissa annettiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien tunnistamiselle ja viranomaisten yhteistyölle, rahanpesua ja terrorismin rahoittamista koskevan taloudellisen tiedon tuottamiselle ja hyödyntämiselle sekä rahanpesun tutkinnalle ja syyttämiselle.

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan valvontaan lisää resursseja

Heikoimpana osa-alueena arvioinnissa katsottiin olevan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan valvonta, jossa merkittävänä tekijänä ovat olleet vähäiset viranomaisresurssit. Tähän ollaan nyt saamassa parannusta Finanssivalvonnan, Etelä-Suomen aluehallintoviraston sekä arpajaishallinnon valvonnan lisäresursseilla. Käytännössä Fiva ja AVI kaksinkertaistavat rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen valvonnan voimavaransa. Myös rahanpesun selvittelykeskuksen henkilöresursseja on lisätty. Suojelupoliisin toimivaltuuksien laajentaminen ja henkilöresurssien lisäys on niin ikään merkittävä tekijä terrorismin ja sen rahoittamisen torjunnassa. FATF kansallinen koordinaatiovastuu siirtyi 1.3.2019 sisäministeriöltä valtiovarainministeriölle, joka myös lisää resurssejaan tällä sektorilla. Vastuu rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjuntaa koskevan lain valmistelusta siirtyi valtiovarainministeriölle 1.1.2019.

Osana muita toimenpiteitä joiden tavoitteena on parantaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan tehokkuutta ovat 1.7.2019 käyttöön otettavat aluehallintoviraston rahanpesun valvontarekisteri, johon aluehallintoviraston valvomien ilmoitusvelvollisten on rekisteröitävä tietonsa, sekä edunsaajarekisteri, joka on patentti- ja rekisterihallituksen vastuulla. Edunsaajarekisterin tarkoituksena on edesauttaa erityisesti viranomaisten ja rahanpesulaissa säädettyjen ilmoitusvelvollisten mahdollisuuksia tunnistaa yhteisöjen tosiasialliset edunsaajat ns. Beneficial Owner. Viranomaisten keskinäistä yhteistyötä tehostamaan on jo vuonna 2018 perustettu työryhmä, jossa valvojien, rahanpesun selvittelykeskuksen ja suojelupoliisin edustajat kehittävät rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan yhteistyötä ja käytänteitä.

Lisätietoja:

rikostarkastaja Jaakko Christensen, sisäministeriö, p. 0295 486 950, jaakko.christensen(at)poliisi.fi
lainsäädäntöneuvos Armi Taipale, valtiovarainministeriö, p. 0295 530 399, armi.taipale(at)vm.fi
erityisasiantuntija Nadine Hellberg-Lindqvist, työ- ja elinkeinoministeriö, p. 029 504 7023, nadine.hellberg-lindqvist(at)tem.fi
lainsäädäntöneuvos Janne Kanerva, oikeusministeriö, p. 0295 150 176, janne.kanerva(at)om.fi
lainsäädäntösihteeri Juho Keinänen, ulkoministeriö, p. 0295 351 979, juho.keinanen(at)formin.fi

Suomen arviointiraporttiLink to an external website
Kansainvälisen arvion mukaan rahanpesun torjuntatoimet kohtuullisen hyvällä tasolla Suomessa (Aluehallintoviraston tiedote 17.4.)Link to an external website
FATF asiantuntijaorganisaatiot harmaa talous poliisitoimi rahanpesu rahoitus terrorismi

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke detectors and other fire safety equipment
          • Smoke detector
          • Responsibility for smoke detectors to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke detectors
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • Rescue Services Strategy
      • Rescue service agencies and responsibilities
        • Draft equality and non-discrimination action plan for rescue services
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • What is national security?
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
    • Work Help Finland
      • Accessibility statement
      • Privacy policy
  • Projects and legislation
    • Reform of the regulation of critical infrastructure
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
      • Government Report on Internal Security 2021
        • Abstract of the Report in easy-to-read language
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
      • Submission form
    • Request for information
      • Information request form
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback