Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Våldsbejakande extremiströrelser finns i hela landet

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 16.4.2020 11.17 | Publicerad på svenska 20.4.2020 kl. 15.43
Typ:Pressmeddelande 29/2020
Människors skuggor på stan.
Kuva: Laura Kotila / VNK

Våldsbejakande extremiströrelser har visat sig vara verksamma på olika håll i Finland. Den våldsbejakande utomparlamentariska extremhögern har verksamhet inom alla polisinrättningars områden. Också våldsbejakande utomparlamentariska grupper inom extremvänstern, främst anarkister och antifascister, har observerats vara aktiva på vissa områden. Uppgifterna framgår av en färsk lägesöversikt över våldsam extremism.

Extremistiska jihadistgruppen IS (även kallad Isis, Isil eller Daesh) utgör fortfarande ett globalt hot. Den komplexa konflikten i Syrien och Irak har visat att internationella händelser kan ha en betydande radikaliserande och mobiliserande effekt också internt i Finland. Hatretoriken har ökat, och den skapar en grogrund för våldsbejakande extremism och radikalisering. Även antisemitismen har börjat få fotfäste under det senaste året. 

- Det är viktigt att de förebyggande åtgärderna grundar sig på en gemensam lägesbild. Verksamheten hos de våldsbejakande utomparlamentariska grupperna inom extremhögern har blivit synligare i Finland, och det hot om terrorism som verksamheten innebär har ökat i Europa och också annanstans. Den våldsbejakande extremhögerns verksamhet ger näring åt våldsamma anarkisters och antifascisters verksamhet. Inte heller det hot som våldsam radikal islamism utgör har försvunnit, säger utvecklingschef Tarja Mankkinen.

Hotet från den våldsbejakande extremhögern tar sig uttryck i till exempel spontant gatuvåld mot personer som upplevs som fiender och som kan komma att bli utvalda slumpmässigt. Den rädsla och otrygghetskänsla som den våldsbejakande extremhögern väcker kan också försvaga säkerheten i vardagen särskilt i områden där dessa gruppers verksamhet är synlig. 
Den radikala rörelsen i anslutning till den utomparlamentariska våldsbejakande extremvänstern har varit liten i Finland under de senaste åren och den förekommer i regel i samband med demonstrationer. 

Enskilda aktörer är det största hotet om allvarligt våld oberoende av ideologi

Det största hotet om terrorism utgörs av radikal islamistisk terrorism. Hotet om terrorism i Finland ligger fortfarande på förhöjd nivå, det vill säga på nivå två på Skyddspolisens skala från ett till fyra. Det betyder att det i Finland förekommer betydande stödverksamhet för terrorism och att det finns identifierade personer och grupper som har motivation och förmåga att genomföra en terroristattack. Den mest sannolika attackformen är en enkel attack som genomförs med lättillgängliga medel. Det är också möjligt att skjutvapen och explosiva varor används. 

I Finland finns både radikala islamistiska och politiska extremiströrelser. Enskilda aktörer utgör ett betydande hot om terroristattacker och massmord oberoende av ideologi. Dessa personer agerar sällan ensamma; de är oftast en del av en social miljö på internet. 

Hatretorik skapar en grogrund för våldbejakande extremism

Hatretoriken har ökat, och den skapar en grogrund för våldsbejakande extremism och radikalisering. De våldsbejakande extremiströrelserna sprider hatretorik i syfte att få fler förespråkare för sina idéer. Hatretorik som uppmuntrar till våld är farlig, eftersom den kan uppmuntra enskilda personer att begå våldsdåd. Syftet med hatkampanjer och riktade trakasserier är att påverka samhället i större utsträckning. Hatretorik har omfattande konsekvenser och den är särskilt skadlig när den riktar sig mot sårbara personer och grupper. 

Antisemitismen ökar i Europa och syns också i Finland

Under 2019 blev antisemitismen synlig på bred front i Europa och även i Finland. Antisemitismen förenar flera former av politisk och religiöst motiverad extremism. I Finland framträder antisemitismen i första hand som en antisemitisk retorik, propaganda, vandalism och hot om våld. I Europa har terrorattacker riktats mot judiska mål. 
I Finland finns några öppet antisemitiska högerextrema grupper, varav Nordiska motståndsrörelsen är tydligast antisemitisk. 

I lägesöversikterna granskas alla former av våldsbejakande extremism

Inrikesministeriet har sedan 2013 regelbundet publicerat översikter över läget i fråga om våldsam extremism. I översikterna granskar man på basis av information från myndigheter och forskare alla de grupper i Finland som kan anses vara våldsbejakande extremistgrupper och hur deras verksamhet har utvecklats. Sådana grupper är våldsbejakande utomparlamentariska grupper inom extremhögern eller extremvänstern, religiöst motiverade våldsbejakande extremistgrupper, radikala alternativrörelser och enskilda aktörer som motiverar våld med ideal och ideologier. 

 Lägesöversikterna bereds under ledning av inrikesministeriet tillsammans med centrala experter. Syftet med lägesöversikterna är att göra det lättare för den breda allmänheten, experterna inom olika branscher och organisationerna att identifiera och förebygga våldsbejakande extremism och radikalisering samt extremiströrelsers verksamhet. Som källor i lägesöversikten används Skyddspolisens, Centralkriminalpolisens och den lokala polisens lägesbild om fenomenet, forskningsrön, information som tagits fram av experter som är centrala med tanke på ämnet, internationella erfarenheter och andra offentliga källor. 

Ytterligare information:
Tarja Mankkinen, utvecklingschef, tfn 0295 488 370, [email protected]

Lägesöversikt om våldsam extremism 2020 (på finska)
Våldsbejakande radikalisering bekämpas genom förebyggande arbete
förebyggande hatpropaganda polisväsen publikationer radikalism

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback