Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Tasa-arvon edistäminen Suomelle keskeistä siviilikriisinhallinnassa

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 4.5.2018 7.00
Tyyppi:Uutinen
Kuva: Kari Kumpulainen

Maailmalla Suomi tunnetaan vahvasta siviilikriisinhallinnan osaamisesta. Lähes puolet siviilikriisinhallinnan ammattilaisista tulee sisäministeriön hallinnonalalta. Suomalaisen kriisinhallinta-ajattelun vahvuus on pyrkimys tasa-arvon edistämiseen sekä kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan eli eri toimijoiden yhteistyöhön konfliktimaan vakauttamisessa.

Etelä-Sudan on maailman nuorin valtio, joka on lyhyen historiansa aikana kärsinyt sisällissodasta, väkivaltaisuuksista ja köyhyydestä. Puolet vuonna 2011 itsenäistyneen maan väestöstä elää pakolaisleirillä Etelä-Sudanissa tai lähivaltioissa. Hauraan valtion epävakaa tilanne näkyy poliittisen väkivallan, rikollisuuden ja ihmissalakuljettajien toiminnan lisääntymisenä.

– Kriisinhallintakeskus on lähettänyt tähän mennessä yhteensä 13 siviilikriisinhallinnan asiantuntijaa YK:n rauhanturvaoperaatioon Etelä-Sudaniin. Mandaatin mukaisesti UNMISS-operaation tehtävänä on tukea uutta valtiota sen rakennusprosessissa ja toteuttaa vuonna 2013 syttyneen sisällissodan jälkeistä ihmisoikeusraportointia ja siviilien suojelua, sisäministeriön erityisasiantuntija Tiina Ehrnrooth kertoo.

Kriisinhallinnan pieni suurvalta

Väkilukuunsa suhteutettuna Suomi on siviilikriisinhallinnan suurvalta. Vuosien kuluessa 549 suomalaista on osallistunut muun muassa EU:n, ETYJ:n, YK:n tai ISIS:n vastaisen koalition johtamiin operaatioihin. Tällä hetkellä lähes 40 prosenttia suomalaisista siviilikriisinhallinnan asiantuntijoista on naisia. Vastaava luku muissa Euroopan maissa on noin 20 prosenttia.

Suomi on ollut edelläkävijä myös naisiin ja lapsiin kohdistuvan väkivallan ja seksuaalisen rikollisuuden kitkemisessä kriisialueilla. Vuoden 2017 alussa Suomi lähetti Etelä-Sudaniin poliisiryhmän, jonka tavoitteena on kehittää sukupuolten välistä tasa-arvoa edistäviä käytäntöjä. Ryhmän tehtävänä on viedä eteenpäin myös ajatusta naisten ja naispoliisien voimaannuttamisesta.

– YK:n rauhanturvaoperaatioissa tällaiseen teemaan erikoistunut tiimiajattelu on uusinta uutta. Suomalaisen ryhmän työn tuloksena Etelä-Sudanista on kuluvan vuoden syyskuussa tulossa viisi vastaavaa työtä tekevää paikallista poliisia opintomatkalle Suomeen, Ehrnrooth paljastaa.

Kokonaisuus enemmän kuin osiensa summa

Kokonaisvaltaisen lähestymistavan lisäksi Suomen tavoitteena on huomioida sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden yhteys osana konfliktimaissa tehtävää työtä. Tähän liittyy EU:n toteuttaman kriisinhallinnan ja kehitysyhteistyön välisen toiminnan sekä EU:n sisäisen turvallisuuden viranomaisten yhteistyön kehittäminen. Uudenlaisia verkostoja kriisihallintatoimijoiden kesken pyritään luomaan myös kotimaassa.

– Sisäministeriön alainen Kriisinhallintakeskus, Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT ja Poliisiammattikorkeakoulu ovat yhdistäneet voimansa osaamiskeskusyhteistyötä koskevassa hankkeessa, jonka määräaika on syyskuussa 2018. Tavoitteena on löytää konkreettisia käytäntöjä, joilla kokonaisvaltaisen toimintamallin ja yhteistyön kautta voitaisiin tuoda kaikille osapuolille aitoa lisäarvoa, Ehrnrooth sanoo.

Siviilikriisinhallinta on kansainvälisten järjestöjen puitteissa tehtävää toimintaa, jonka avulla pyritään vähentämään erilaisista kriiseistä kärsivien maiden epävakautta ja estämään sekasortoisten olojen leviämistä laajemmalle. Siviilikriisinhallintaa voisikin kuvailla turvallisuustyön ja kehityksen väliseksi sillaksi, jonka tavoitteena on kestävän rauhan ja yhteiskunnan vakauden saavuttaminen. Konfliktimaiden vakauttaminen vähentää samalla hallitsematonta muuttoliikettä ja rikollisuuden sekä terrorismin leviämistä. Tuloksellinen siviilikriisinhallinta ulkomailla vaikuttaa näin myös Suomen turvallisuuteen.

Uusia sitoumuksia EU-maille

EU:n siviilikriisinhallintatoiminta on tänä vuonna neuvoston aktiivisen kehittämisen kohteena ja odotettavissa on uusia poliittisia linjauksia vuoden 2018 lopussa. EU-tasolla siviilikriisihallinnan toimintaa pyritään ohjaamaan suuntaan, jossa jäsenvaltioita sitoisi tietyt kiintiöt asiantuntijoiden lähettämiselle. Muutos tulee asettamaan uusia vaatimuksia myös kotimaan valmiuksille.

– EU:n siviilikriisinhallinnan operaatioissa on ongelmana se, etteivät jäsenmaat lähetä riittävästi asiantuntijoita ja osa paikoista jää täyttämättä. Uudessa mallissa ajatuksena on, että EU:n ulkosuhdehallinto, komissio ja jäsenmaat sopivat konkreettisista sitoumuksista resurssipulan kattamiseksi, Ehrnrooth kertoo.

Tavoitteena lähettää suomalaisia johtotehtäviin

Sisäministeriön poliisiosaston päällikkönä toiminut Kauko Aaltomaa johtaa parhaillaan EU:n siviilikriisinhallintaoperaatiota Palestiinalaisalueella. EUPOL COPPS -operaation tehtävänä on tukea palestiinalaishallintoa, oikeuslaitosta ja poliisia oikeusvaltioperiaatteiden ja kansainvälisten standardien mukaisesti toimivan viranomaisjärjestelmän luomisessa.

Ehdokkaan vahvuudesta huolimatta valinnat korkean tason siviilikriisinhallintatehtäviin eivät koskaan ole itsestäänselvyyksiä. Taustatyön lisäksi tarvitaan myös taitavaa lobbausta. Hakijan osaamisen lisäksi ratkaisuun vaikuttaa jäsenmaiden välinen balanssi meneillään olevissa operaatioissa. Monilla suurilla jäsenvaltioilla, kuten esimerkiksi Saksalla tai Ranskalla, on myös runsaasti vaikutusvaltaa.

Pienestä koostaan huolimatta Suomi on menestynyt erinomaisesti EU:n ja ETYJ:n päällikkötehtävien hauissa. Siviilikriisinhallinnan pikkujättiläisellä on parhaimmillaan ollut neljä päällikkötason paikkaa yhtä aikaa yhteensä noin kahdestakymmenestä operaatiosta. Ehrnroothin mukaan seuraavana tavoitteena olisi saada poliisikomentajatason tehtävä myös YK:n operaatioon.

– Se on vielä työn alla. Paljon riippuu siitä, kuinka saamme houkuteltua Suomessa uraa tekeviä poliiseja hakeutumaan tehtäviin. Aaltomaa on tästä malliesimerkki ja lisää toivotaan, korkean tason siviilikriisinhallinnan tehtävien rekrytoinneista sisäministeriössä vastaava Ehrnrooth sanoo.

Kansainvälisessä yksikössä siviilikriisinhallinnan vastuualueella työskentelevät myös neuvotteleva virkamies Minna Hulkkonen ja erityisasiantuntija Vesa Kotilainen. Neuvottelevan virkamiehen tehtävästä virkavapaalla oleva sekondeerattu kansallinen asiantuntija Antti Häikiö taas työskentelee siviilikriisinhallintakysymysten parissa Euroopan ulkosuhdehallinnossa Brysselissä.

Jos haluat sähköpostiisi tiedon uusista avoimista tehtävistä, tilaa Kriisinhallintakeskuksen tiedotteet liittymällä postituslistalle.

Lue lisää Suomen osallistumisesta siviilikriisinhallintaan.

 

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Tiina Ehrnrooth, p. 0295 488 277, [email protected]

Head of EUPOL COPPS Mission Kauko Aaltomaa, [email protected]

kokonaisvaltaisuus sisäiset ominaisuudet siviilikriisinhallinta tasa-arvo

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flag days 2026
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback