Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Tasa-arvon edistäminen Suomelle keskeistä siviilikriisinhallinnassa

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 4.5.2018 7.00
Tyyppi:Uutinen
Kuva: Kari Kumpulainen

Maailmalla Suomi tunnetaan vahvasta siviilikriisinhallinnan osaamisesta. Lähes puolet siviilikriisinhallinnan ammattilaisista tulee sisäministeriön hallinnonalalta. Suomalaisen kriisinhallinta-ajattelun vahvuus on pyrkimys tasa-arvon edistämiseen sekä kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan eli eri toimijoiden yhteistyöhön konfliktimaan vakauttamisessa.

Etelä-Sudan on maailman nuorin valtio, joka on lyhyen historiansa aikana kärsinyt sisällissodasta, väkivaltaisuuksista ja köyhyydestä. Puolet vuonna 2011 itsenäistyneen maan väestöstä elää pakolaisleirillä Etelä-Sudanissa tai lähivaltioissa. Hauraan valtion epävakaa tilanne näkyy poliittisen väkivallan, rikollisuuden ja ihmissalakuljettajien toiminnan lisääntymisenä.

– Kriisinhallintakeskus on lähettänyt tähän mennessä yhteensä 13 siviilikriisinhallinnan asiantuntijaa YK:n rauhanturvaoperaatioon Etelä-Sudaniin. Mandaatin mukaisesti UNMISS-operaation tehtävänä on tukea uutta valtiota sen rakennusprosessissa ja toteuttaa vuonna 2013 syttyneen sisällissodan jälkeistä ihmisoikeusraportointia ja siviilien suojelua, sisäministeriön erityisasiantuntija Tiina Ehrnrooth kertoo.

Kriisinhallinnan pieni suurvalta

Väkilukuunsa suhteutettuna Suomi on siviilikriisinhallinnan suurvalta. Vuosien kuluessa 549 suomalaista on osallistunut muun muassa EU:n, ETYJ:n, YK:n tai ISIS:n vastaisen koalition johtamiin operaatioihin. Tällä hetkellä lähes 40 prosenttia suomalaisista siviilikriisinhallinnan asiantuntijoista on naisia. Vastaava luku muissa Euroopan maissa on noin 20 prosenttia.

Suomi on ollut edelläkävijä myös naisiin ja lapsiin kohdistuvan väkivallan ja seksuaalisen rikollisuuden kitkemisessä kriisialueilla. Vuoden 2017 alussa Suomi lähetti Etelä-Sudaniin poliisiryhmän, jonka tavoitteena on kehittää sukupuolten välistä tasa-arvoa edistäviä käytäntöjä. Ryhmän tehtävänä on viedä eteenpäin myös ajatusta naisten ja naispoliisien voimaannuttamisesta.

– YK:n rauhanturvaoperaatioissa tällaiseen teemaan erikoistunut tiimiajattelu on uusinta uutta. Suomalaisen ryhmän työn tuloksena Etelä-Sudanista on kuluvan vuoden syyskuussa tulossa viisi vastaavaa työtä tekevää paikallista poliisia opintomatkalle Suomeen, Ehrnrooth paljastaa.

Kokonaisuus enemmän kuin osiensa summa

Kokonaisvaltaisen lähestymistavan lisäksi Suomen tavoitteena on huomioida sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden yhteys osana konfliktimaissa tehtävää työtä. Tähän liittyy EU:n toteuttaman kriisinhallinnan ja kehitysyhteistyön välisen toiminnan sekä EU:n sisäisen turvallisuuden viranomaisten yhteistyön kehittäminen. Uudenlaisia verkostoja kriisihallintatoimijoiden kesken pyritään luomaan myös kotimaassa.

– Sisäministeriön alainen Kriisinhallintakeskus, Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT ja Poliisiammattikorkeakoulu ovat yhdistäneet voimansa osaamiskeskusyhteistyötä koskevassa hankkeessa, jonka määräaika on syyskuussa 2018. Tavoitteena on löytää konkreettisia käytäntöjä, joilla kokonaisvaltaisen toimintamallin ja yhteistyön kautta voitaisiin tuoda kaikille osapuolille aitoa lisäarvoa, Ehrnrooth sanoo.

Siviilikriisinhallinta on kansainvälisten järjestöjen puitteissa tehtävää toimintaa, jonka avulla pyritään vähentämään erilaisista kriiseistä kärsivien maiden epävakautta ja estämään sekasortoisten olojen leviämistä laajemmalle. Siviilikriisinhallintaa voisikin kuvailla turvallisuustyön ja kehityksen väliseksi sillaksi, jonka tavoitteena on kestävän rauhan ja yhteiskunnan vakauden saavuttaminen. Konfliktimaiden vakauttaminen vähentää samalla hallitsematonta muuttoliikettä ja rikollisuuden sekä terrorismin leviämistä. Tuloksellinen siviilikriisinhallinta ulkomailla vaikuttaa näin myös Suomen turvallisuuteen.

Uusia sitoumuksia EU-maille

EU:n siviilikriisinhallintatoiminta on tänä vuonna neuvoston aktiivisen kehittämisen kohteena ja odotettavissa on uusia poliittisia linjauksia vuoden 2018 lopussa. EU-tasolla siviilikriisihallinnan toimintaa pyritään ohjaamaan suuntaan, jossa jäsenvaltioita sitoisi tietyt kiintiöt asiantuntijoiden lähettämiselle. Muutos tulee asettamaan uusia vaatimuksia myös kotimaan valmiuksille.

– EU:n siviilikriisinhallinnan operaatioissa on ongelmana se, etteivät jäsenmaat lähetä riittävästi asiantuntijoita ja osa paikoista jää täyttämättä. Uudessa mallissa ajatuksena on, että EU:n ulkosuhdehallinto, komissio ja jäsenmaat sopivat konkreettisista sitoumuksista resurssipulan kattamiseksi, Ehrnrooth kertoo.

Tavoitteena lähettää suomalaisia johtotehtäviin

Sisäministeriön poliisiosaston päällikkönä toiminut Kauko Aaltomaa johtaa parhaillaan EU:n siviilikriisinhallintaoperaatiota Palestiinalaisalueella. EUPOL COPPS -operaation tehtävänä on tukea palestiinalaishallintoa, oikeuslaitosta ja poliisia oikeusvaltioperiaatteiden ja kansainvälisten standardien mukaisesti toimivan viranomaisjärjestelmän luomisessa.

Ehdokkaan vahvuudesta huolimatta valinnat korkean tason siviilikriisinhallintatehtäviin eivät koskaan ole itsestäänselvyyksiä. Taustatyön lisäksi tarvitaan myös taitavaa lobbausta. Hakijan osaamisen lisäksi ratkaisuun vaikuttaa jäsenmaiden välinen balanssi meneillään olevissa operaatioissa. Monilla suurilla jäsenvaltioilla, kuten esimerkiksi Saksalla tai Ranskalla, on myös runsaasti vaikutusvaltaa.

Pienestä koostaan huolimatta Suomi on menestynyt erinomaisesti EU:n ja ETYJ:n päällikkötehtävien hauissa. Siviilikriisinhallinnan pikkujättiläisellä on parhaimmillaan ollut neljä päällikkötason paikkaa yhtä aikaa yhteensä noin kahdestakymmenestä operaatiosta. Ehrnroothin mukaan seuraavana tavoitteena olisi saada poliisikomentajatason tehtävä myös YK:n operaatioon.

– Se on vielä työn alla. Paljon riippuu siitä, kuinka saamme houkuteltua Suomessa uraa tekeviä poliiseja hakeutumaan tehtäviin. Aaltomaa on tästä malliesimerkki ja lisää toivotaan, korkean tason siviilikriisinhallinnan tehtävien rekrytoinneista sisäministeriössä vastaava Ehrnrooth sanoo.

Kansainvälisessä yksikössä siviilikriisinhallinnan vastuualueella työskentelevät myös neuvotteleva virkamies Minna Hulkkonen ja erityisasiantuntija Vesa Kotilainen. Neuvottelevan virkamiehen tehtävästä virkavapaalla oleva sekondeerattu kansallinen asiantuntija Antti Häikiö taas työskentelee siviilikriisinhallintakysymysten parissa Euroopan ulkosuhdehallinnossa Brysselissä.

Jos haluat sähköpostiisi tiedon uusista avoimista tehtävistä, tilaa Kriisinhallintakeskuksen tiedotteet liittymällä postituslistalle.

Lue lisää Suomen osallistumisesta siviilikriisinhallintaan.

 

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Tiina Ehrnrooth, p. 0295 488 277, [email protected]

Head of EUPOL COPPS Mission Kauko Aaltomaa, [email protected]

kokonaisvaltaisuus sisäiset ominaisuudet siviilikriisinhallinta tasa-arvo

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2026
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus