Arbetsgrupp: Målet ändamålsenligare vårdkedja för berusade
En arbetsgrupp som utrett transporten och behandlingen av berusade föreslår att berusade personer snabbare än i nuläget ska hänvisas till vård. Istället för att förvara berusade i häktet ska man satsa på förebyggande missbrukararbete och utveckla servicen för bostadslösa. När man utvecklar vårdkedjan för berusade bör man i synnerhet beakta de långa avstånden i glesbygdsområden och de regionala särdragen.
I stället för att förvara berusade i polisens häkte kunde de oftare än i nuläget styras till tillnyktringsenheter eller till tjänster inom boendeservicen, såsom skyddshärbärgen. Då skulle berusade personer snabbare kunna hänvisas till vård på ett sätt som totalt sett skulle bli förmånligare.
På grund av att social- och hälsovården har olika verksamhetssätt som varierar från kommun till kommun är det inte möjligt att skapa ett nätverk av tillnyktringsstationer i Finland. I stället bör man fortsätta utveckla servicesystemet så att man placerar tillnyktringsstationer med låg tröskel i anslutning till social- och hälsovårdens nuvarande jour- eller missbrukarvårdstjänster eller i den omedelbara närheten av polisens förvarslokal.
Det är motiverat att försöka minska polisens andel i transporten och förvaringen av berusade
För tillfället är det bara polisen som transporterar berusade. Vid omkring hälften av fallen är orsaken till omhändertagandet att den berusade själv måsteskyddas för den hälsorisk som berusningen innebär eller för risken att råka ut för misshandel. Enligt arbetsgruppen är det motiverat att försöka minska polisens andel i omhändertagandet, transporten och tagandet i förvar av berusade personer.
Arbetsgruppen föreslår att man testar möjligheterna för de parter som producerar missbrukarvård att ansvara för transporten av lugna berusade personer. Målet bör vara att nödcentralen i fortsättningen bättre än i nuläget kan skicka rätt part till platsen beroende på situationen och enligt en arbetsfördelning som man kommit överens om på förhand. När man fastställer arbetsfördelningen bör man ta hänsyn till arbetarskyddsfrågor.
Fungerande lösningar kan hittas via försöksprojekt
Arbetsgruppen föreslår att man startar olika försöksprojekt för att hitta olika lösningar som fungerar regionalt, och att man sprider den goda praxis som uppstår genom projekten till olika håll i Finland. Tack vare försöken kunde arbets- och ansvarsfördelningen mellan myndigheterna och andra aktörer förtydligas. Om man genom försöken lyckas hitta nya verksamhetssätt som är användbara och kostnadseffektiva för kunderna bör man också ta ställning till resurserna.
Vidare föreslår arbetsgruppen att informationsutbytet mellan olika parter och statistikföringen utvecklas. Även den privata säkerhetsbranschens roll när det gäller uppgifter som rör berusade bör förtydligas. Man bör föra en bredare samhällelig diskussion om polisens och den privata säkerhetsbranschens arbetsfördelning och behörigheter och göra nödvändiga lagändringar utgående från den.
Stort antal omhändertaganden av berusade i Finland jämfört med Norden
År 2009 utförde polisen ca 88000 omhändertaganden av ca 46000 personer. Den största delen av dessa var sporadiska klienter (1-2 omhändertaganden per år), en tiondel personer som omhändertagits berusade några gånger per år (3-5 gånger per år) och några procent "stammisar" med upprepade omhändertaganden (6 eller fler gånger per år). "Stammisarna" uppgår till bara fyra procent av alla personer som omhändertas, men står för 31 procent av alla omhändertaganden som polisen utför per år, eller ca 27000. Antalet omhändertaganden är stort i Finland jämfört med de andra nordiska länderna, även om de håller på att minska en aning.
Inrikesministeriets och social- och hälsovårdsministeriets gemensamma arbetsgrupp tillsattes 2009 med länssocial- och hälsorådet Pekka Paatero som ordförande.
Arbetsgruppens rapport (på finska) finns på adressen www.intermin.fi/publikation/052011
Närmare information: arbetsgruppens ordförande, länssocial- och hälsorådet Pekka Paatero, 040735 4901