Hätäkeskuspäivystäjän palkkaa ei ole sidottu hätäpuheluiden kestoon
Julkisuudessa on tänään lauantaina 2.10. esiintynyt väärää tietoa hätäkeskuspäivystäjien palkkauksesta. Hätäkeskuspäivystäjän palkkaa ei ole sidottu hätäpuheluiden kestoon.
Hätäkeskuspäivystäjien palkkaus määräytyy samojen periaatteiden mukaan kuin valtionhallinnossa muuallakin. Palkkaus määräytyy työn vaativuuden ja työntekijän henkilökohtaisten ominaisuuksien perusteella. Henkilökohtaisia ominaisuuksia arvioitaessa ei oteta huomioon sitä, miten pitkään päivystäjän hoitamat hätäpuhelut ovat kestäneet.
Hätäkeskuspäivystäjän tehtävänä on vastata hätäpuheluun mahdollisimman pian ja tarvittaessa hälyttää apua paikalle. Hätäkeskuksille on asetettu tavoitteeksi, että hätäpuheluihin vastataan 10 sekunnissa. Tällä hetkellä 92 prosentissa puheluista vastaus tulee alle 10 sekunnissa. Lisäksi tavoitteena on, että hätäkeskuspäivystäjä hälyttää viimeistään 90 sekunnin kuluttua puhelun alkamisesta joko poliisin, pelastuslaitoksen tai sairaankuljetuksen paikalle.
Päivystäjä jatkaa tarvittaessa puhelua niin kauan, että soittajalta on saatu riittävät tiedot. Puhelut saattavat joskus kestää useita minuutteja. Puhelun aikana puhelua ei saa keskeyttää.
Lisätietoja: Hätäkeskuslaitoksen johtaja Martti Kunnasvuori 071 4716 401