Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Ikääntyvä Suomi muuttaa sisäisen turvallisuuden tuottamista ja tarpeita

sisäministeriö
Sini Erholtz
Julkaisuajankohta 22.10.2025 9.26
Tyyppi:Kolumni

Suomen väestörakenne muuttuu nopeammin kuin koskaan. Tämä demografinen muutos ei ole vain sosiaali- ja terveyspoliittinen tai taloudellisen kestävyyden kysymys, vaan se ulottuu myös sisäiseen turvallisuuteen.

Tilastokeskuksen mukaan 65 vuotta täyttäneitä oli vuoden 2024 lopussa jo 1,3 miljoonaa, eli 24 prosenttia väestöstä. Kasvu on erityisen nopeaa vanhimmissa ikäryhmissä: yli 75-vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan nykyisestä noin 653 000 henkilöstä yli 870 000 henkilöön vuoteen 2040 mennessä.

Muutos heijastuu väistämättä sisäiseen turvallisuuteen vaikuttamalla turvallisuuspalveluiden kysyntään ja kohdentamiseen sekä haastamalla myös laajemmin yhteiskunnan luottamusta ja kriisinkestävyyttä. Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti kaikilla on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi Suomessa. Myös sisäministeriön strategisena visiona on turvallinen yhteiskunta kaikissa oloissa. Jotta tässä onnistutaan muuttuvassa toimintaympäristössä, päätöksenteon ja toiminnan suunnittelun on perustuttava ajantasaiseen ja tutkittuun tietoon.

Sisäministeriön toimeksiannosta laadittu selvitys Turvallinen vanhuus kaikille? – Väestötutkimus moninaisesta ikääntymisestä ja koetusta turvallisuudesta (Jaakko Kaartinen, Erja Rappe & Jere Rajaniemi, 2025) tarjoaa arvokasta tietoa tilannekuvan ja toiminnan suunnittelun tueksi. Se nostaa sekä laadullisen että määrällisen aineiston avulla esiin erityisesti yli 74-vuotiaiden kokemuksia ja tarpeita – ryhmän, joka jää usein katveeseen tavanomaisissa väestötutkimuksissa. Ikääntyneet eivät näyttäydy selvityksen valossa yhtenäiseltä ryhmältä. Selvitys syventää ymmärrystä ikääntyneiden moninaisista turvallisuuteen liittyvistä kokemuksista, asenteista ja asioista. Se korostaa mitä suuremmissa määrin yleisestikin väestötutkimuksista esiin nousevaa ilmiötä: sama palvelu ja samat viestit eivät takaa samaa lopputulosta kaikille. Tässä tekstissä referoidaan Kaartisen, Rappen ja Rajaniemen selvityksen keskeistä antia ja suhteutetaan sitä syvemmin sisäisen turvallisuuden toimintaympäristöön.

Arjen riskit ja viranomaisten haasteet ikääntyneiden kotona asumisen yleistyessä

Selvityksen väestöllisesti edustavan aineiston mukaan ikääntyneiden turvallisuuden kokemus on keskimäärin suhteellisen korkealla tasolla: 70 prosenttia yli 74-vuotiaista kokee elämänsä turvalliseksi. Kääntöpuoli on kuitenkin merkittävä, sillä noin 30 prosenttia – arviolta lähes 200 000 ikääntynyttä – ei koe oloaan turvalliseksi tai suhtautuu asiaan neutraalisti. Huolet keskittyvät arjen konkreettisiin riskeihin, sillä valtaosa ikääntyneistä asuu omassa kodissaan (esim. yli 85-vuotiaista 84 %). Joka neljäs ikääntyneistä pelkää rikoksen uhriksi joutumista lähiympäristössään ja kokee usein yksinäisyyttä.

Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat yksinasuvat, joita on lähes puolet yli 75-vuotiaista, sekä muistisairaat, joiden määrän ennustetaan nousevan lähes 250 000 henkilöön vuoteen 2040 mennessä. Toimintakyvyn heiketessä avun saantiin liittyvät huolet korostuvat, kuten eräs haastateltava tiivisti:

"Nii, ku aattelee, nii justiin se, että jos miten se saa sen, se kaatuu tai muuten, eikä pysty hälyttämään ketään, nii se on se." (Omaishoitajien ryhmä)

Kun väestön ikääntyminen keskittyy koteihin, julkisen ja yksityisen tilan rajat hämärtyvät turvallisuustyössä. Tämä "riskin kotouttaminen" tekee yksityisistä kodeista kriittisen osan turvallisuusympäristöä ja näkyy suoraan esimerkiksi hätäkeskuslaitoksen, pelastustoimen ja poliisin arjessa kasvavina tehtävinä. Sen myötä tulee myös uusia eettisiä ja osaamiseen liittyviä vaatimuksia viranomaisille; kuinka toimintakyvyltään heikentyneitä ikääntyneitä osataan kohdata riittävällä sensitiivisyydellä ja toisaalta resurssien näkökulmasta tehokkuudella heidän omassa ympäristössään. Samalla on olennaista pohtia, miten turvallisuusongelmia voidaan ennaltaehkäistä ja tukea ikääntyneiden omaa (turvallisuus)toimijuutta.

Luottamus turvallisuusviranomaisiin on vahvaa, mutta säröilee arjen palveluissa

Selvitys vahvistaa, että ikääntyneiden luottamus turvallisuusviranomaisiin on pääosin vahvaa, usein jopa vahvempaa kuin nuoremmilla ikäryhmillä. Tämä perusturva välittyy haastateltavien kommenteista:

”Joo, kyllä mä Suomen poliisiin luotan hyvin ja yleisesti ottaen Suomen valtion hoitamiseen suomalaisten hyväksi. Semmonen fiilis mulla on ihan selkeesti.” (Päihdekuntoutujien ryhmä)

Luottamusta tukevat keskiarvollisesti korkeat arviot, joita saavat esimerkiksi puolustusvoimat (84 %), hätäkeskuslaitos (84 %) ja poliisi (82 %).

Tämän vankan luottamuksen rinnalla paljastuu kuitenkin merkittävä särö, joka syntyy arjen kannalta kriittisissä palveluissa. Luottamus romahtaa sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnassa, jonka toimijoihin luottaa enää alle puolet (46 %) vastaajista. Epäluottamus kumpuaa konkreettisista kokemuksista, kuten palvelujen riittämättömyydestä:

”Mut siinä kohtaa mun luottamus kans loppu, et miten nää leikkausjonot aiotaan hoitaa.” (Omaishoitajien ryhmä)

Luottamus ei myöskään jakaudu tasaisesti, vaan sitä heikentävät erityisesti syrjinnän kokemukset ja heikko taloudellinen tilanne. Tämä voi johtaa syvään epäluuloon, jolla on vakavia seurauksia, kuten romanien ryhmässä kuvattiin jopa rokotepäätöksiin vaikuttaneena tekijänä:

"Se, että on se, pelätään ihan järjettömästi koronaa, koska korona vei ihmisiä, koska meil oli sitte tää, että kun on heikko usko siihen yhteiskunnan auttamiseen ja yhteiskunnan haluun olla meidänkin puolellamme, niin monethan ei ottanu koronarokotusta…” (Romanien ryhmä)

Tämä jyrkkä ero turvallisuusviranomaisten ja hyvinvointipalveluiden nauttiman luottamuksen välillä paljastaa merkittävän yhteiskunnallisen haavoittuvuuden. Institutionaalinen luottamus on yhteiskunnan kriisinkestävyyden perusta, ja jos usko arjen peruspalveluihin (yhteiskunnan haluun olla meidän puolellamme) rapautuu, se heijastuu suoraan kykyyn/ haluun noudattaa viranomaisohjeita häiriötilanteissa. Koska turvallisuus- ja hyvinvointisektorit ovat toisistaan riippuvaisia, luottamuspula yhdellä alueella voi uhata murentaa koko järjestelmän legitimiteettiä. Turvallisuusviranomaisten onkin tunnistettava tämä keskinäisriippuvuus ja huomioitava se niin vakaviin ja laajoihin häiriötilanteisiin varautuessa kuin arkipäiväisen toiminnan järjestämisessä. Toisaalta myös muut viranomaiset voivat hyötyä turvallisuusviranomaisten ylläpitämästä luottamuksesta monissa tehtävänkuvissa, kuten strategisessa viestinnässä.

Vieraskieliset ikääntyneet: Kasvava ryhmä viranomaisten turvallisuustyön katveessa

Selvitys huomioi, että vieraskielisten yli 74-vuotiaiden määrä kasvaa parhaillaan voimakkaasti – heidän vuosittainen kasvunsa on nyt sama kuin heidän kokonaismääränsä oli vuonna 2000. Tämä on ennakoivan toiminnansuunnittelun kannalta vahvistuva signaali, joka vaatii proaktiivista huomiota. Vieraskielisten ikääntyneiden haasteet kasautuvat keskimääräisesti ainutlaatuisella tavalla. Kielimuuri voi johtaa voimakkaaseenkin tiedolliseen eristyneisyyteen, mikä vaikeuttaa paitsi viranomaisasiointia, myös pääsyä luotettavan tiedon äärelle.

Selvitys todentaa kuinka kielitaidon puutteiden vuoksi tietoa haettiin omakielisistä verkkolähteistä tai sitä saatiin sosiaalisen median kautta. Kun tähän yhdistetään vielä palveluiden nopea digitalisoituminen, joka voi olla jo ilman kielitaitoa ja kulttuurista ymmärrystä erityisen vaikeaa, syrjäytymisen riski kasvaa merkittävästi erityisesti niille, joilla turvaverkkoja ei omasta takaa ole. Jos tähän ei puututa, Suomeen voi olla syntymässä merkittävä, palvelujärjestelmän liepeille jäävä ja muun muassa informaatiovaikuttamiselle altis väestöryhmä. 

Yksinäisyys altistaa turvattomuudelle

Yksinäisyys ei ole ainoastaan sosiaalinen ongelma, vaan selvityksen mukaan se on myös vakavasti otettava turvallisuushaaste ikääntyneiden keskuudessa. Joka neljäs yli 74-vuotias kokee usein yksinäisyyttä, ja yhteys turvallisuuden kokemuksiin on suora: yksinäisistä vain 61 prosenttia pitää elämäänsä turvallisena, kun muiden joukossa luku on 77 prosenttia. 18 prosenttiyksikön ero tuloksissa on merkittävä. Kokemus yksinäisyydestä ja sen vaikutuksesta turvallisuuden tunteeseen voi olla erityisen voimakasta alueellisten erojen syvetessä, kuten saamelaisten ryhmässä kuvattiin:

”Ku yksin asuu syrjässä, nii ei se oo niin sanottua, että sinne sattuu ketään tulemaan. Jos ei erikseen pyyetä." (Saamelaisten ryhmä)

Yksinäisyyden luomalle haavoittuvuudelle löytyy kuitenkin itsestään selvä vastine yhteisöllisyydestä. Tulosten mukaan läheisten ja naapureiden tuki vahvistaa väestön kokemuksia turvallisuudesta. Laajemmassa mittakaavassa voimakas keskiarvollinen ikäryhmän kokema yksinäisyyden tunne on osoitus yhteiskunnan sosiaalisen koheesion heikkenemisestä. Se voi altistaa hyväksikäytölle ja heikentää kykyä selviytyä häiriötilanteista, sillä viralliset turvallisuusmekanismit eivät pysty korvaamaan epävirallisten sosiaalisten turvaverkkojen merkitystä. Tämä edellyttää viranomaisilta yhteisökeskeisemmän turvallisuustyön merkityksen ja tarpeen tunnistamista. Aktiivinen tuki paikalliselle turvallisuussuunnittelulle ja tiivis yhteistyö järjestöjen, seurakuntien ja muiden yhteisöjen (kuten vaikka harrastusorganisaatioiden) kanssa ovat avainasemassa suojaavien verkostojen rakentamisessa.  Yhteisöllisyyden lisääminen tulisi asettaa yhä konkreettisemmin osaksi yhteiskunnallisia tavoitteita. 

Digikuilu turvallisuusriskinä

Digitalisaatio on yksi merkittävimmistä ikääntyneiden huolenaiheista. Tutkimuksen mukaan 82 prosenttia osallistuneista kokee huolta palvelujen siirtymisestä verkkoon. Monille fyysisten palvelupisteiden katoaminen on vakava ongelma.

"Siel on pankit hävinny, siel on hävinny kaikki palvelut ja sitte ne ei osaa käyttää tietokonetta, nii sitä on ihan todella pulassa." (Omaishoitajien ryhmä)

Huoli linkittyy suoraan turvallisuuteen. Erittäin huolestuneista vain 63 prosenttia kokee elämänsä turvalliseksi, kun digihuolta vailla olevista näin kokee 87 prosenttia. Tulosten välinen ero on merkittävä 24 prosenttiyksikköä.

Ne, joilla ei ole läheisten tukea tai digiosaamista, ovat erityisen haavoittuvia. Digitalisaatiokehitystä ei tule edistää turvallisuuden tai saavutettavuuden kustannuksella. Yhteiskunnan tasa-arvon ja kriisinkestokyvyn kannalta on olennaista pohtia, miten palvelut ja viestintä (ml. kriisiviestintä) suunnitellaan kaikkien saavutettaviksi. Rinnakkaiset, ei-digitaaliset asiointikanavat tunnistetaan selvityksessä välttämättömiksi turvallisuuden takaamisen kannalta. 

Keskustelussa on tärkeää myös huomioida tätä väestöllistä haavoittuvuutta hyödyntävät tahot. Finanssivalvonta kertoo, että sijoitushuijaukset ovat viimeisen vuoden aikana yleistyneet esimerkiksi sosiaalisen median kautta merkittävästi. Kyberturvallisuuskeskus listaa kuinka digihuijauksissa säästöjen menettäminen, velkaantuminen, pikavippikierre ja luottotietojen menetys ovat tyypillisimpiä taloudellisia seurauksia. Romanssihuijauksen uhriksi joutunut puolestaan voi menettää samalla myös tärkeäksi kokemansa ihmissuhteen. Samanaikaisesti nämä ilmiöt näkyvät kasvavana viranomaistyön määränä monella eri sektorilla korostaen erityisesti voimakkaamman ennaltaehkäisevän työn tarvetta ja parempaa kohdentamista.

Ikääntyneet aktiivisina toimijoina ja voimavarana

Ikääntyneille elämänkokemuksen kautta karttunut kyky muutokseen sopeutumiseen, asioiden suhteuttamiseen ja harkintaan on pääomaa, jonka merkitysarvo kasvaa epävakaassa toimintaympäristössä.

Tämä turvallisuuspääoma ei ole ainoastaan abstrakti käsite, vaan se ilmenee myös konkreettisina, turvallisuutta edistävinä tekoina. Selvityksen mukaan ikääntyneet ovat aktiivisia toimijoita omassa varautumisessaan: 80 % varmistaa palovaroittimen toiminnan, 75 % omaa alkusammutustaidot ja 64 % ylläpitää kotivaraa.

Strategisesti merkittävin tutkimustulos liittyy kuitenkin ikääntyneiden potentiaaliin yhteisöllisinä toimijoina. Havainto, että joka neljäs yli 74-vuotias on kiinnostunut osallistumaan vapaaehtoiseen turvallisuustoimintaan, on löydös piilevästä sosiaalisesta pääomasta. Ikääntyneiden joukossa on prosentuaalisesti iso joukko väkeä, joka osoittaa halua ja valmiutta kantaa vastuuta lähiyhteisön hyvinvoinnista, mikä voi tarjota vastinetta jo aiemmin esille nousseisiin yksinäisyyden ja syrjäytymisen kaltaisiin turvallisuusvajeisiin kuin suoraviivaisempiin turvallisuustehtäviin.

Tulos on erityisen relevantti nykykontekstissa, jossa monet tutkimukset osoittavat, kuinka luottamus instituutioihin on eriytynyt ja turvallisuuden kokemus rakentuu yhä vahvemmin paikallisella tasolla. Kun globaalit ilmiöt ja laajat yhteiskunnalliset haasteet voivat heikentää yleistä luottamusta, välittömän arkiympäristön, kuten kunnan, naapuruston, taloyhtiön tai paikallisyhteisön rooli turvallisuuden perustana korostuu. Tässä paikallisessa mittakaavassa ikääntyneiden aktiivinen osallistaminen voi olla ratkaiseva tekijä.

Tämän potentiaalin syvempi hyödyntäminen edellyttää kuitenkin muutoksia viranomaistoiminnassa. Perinteisen palveluntuottajan roolin sijaan viranomaisten on omaksuttava enenevissä määrin paikallisten verkostojen ja yhteisöjen mahdollistajan ja kumppanin rooli. Tehtävänä on luoda rakenteellisia edellytyksiä ja tarjota tukea – esimerkiksi asiantuntemuksen, koulutuksen tai koordinaation muodossa – jotta paikallisyhteisöt, mukaan lukien niiden ikääntyneet jäsenet, voivat itse vahvistaa omaa sekä yhteisönsä turvallisuutta ja huolenpitokulttuuria.

Investoimalla yhteisölähtöisiin turvallisuusmalleihin ja aktivoimalla ikääntyneiden osaamista ei ainoastaan paranneta kohdennetusti yhden väestöryhmän asemaa. Laajemmassa mittakaavassa tämä vahvistaa koko yhteiskuntaa ruohonjuuritasolta alkaen, luoden siten kestävämpää perustaa kokonaisturvallisuudelle.

”Tämä sisäministeriön toimeksiannosta tehty tutkimus antoi ainutlaatuisen mahdollisuuden tarkastella ikääntyneiden turvallisuuden kokemuksia väestötasolla ilman yläikärajaa sekä myös perehtyä syvemmin sellaisiin ikääntyneiden ryhmiin, joiden turvallisuuden tunteesta ei ollut aiempaa tietoa. Se myös osoitti, kuinka tärkeää on tutkia turvallisuuden tunnetta eri menetelmillä ja tarkastella tuloksia kokonaisuutena. Vaikka ikääntyneet tuntevat turvattomuutta sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden ja digitalisaation suhteen, heillä on keinoja vahvistaa niin omaa kuin lähiyhteisön turvallisuutta.” – Erja Rappe, Vanhempi tutkija, MMT, dosentti, Ikäinstituutti

Keskustelu ikääntymisestä ja sisäisestä turvallisuudesta jatkuu ilmiöpäivässä

Selvitys vahvistaa, että väestön ikääntyminen on läpileikkaava sisäisen turvallisuuden kysymys. Marraskuussa 2025 järjestettävä sisäministeriön ilmiöpäivä kokoaa yhteen viranomaiset, tutkijat ja sidosryhmät keskustelemaan tästä tematiikasta. Tavoitteenamme on varmistaa, että ikääntyneiden kokemukset näkyvät tulevaisuuden turvallisuustyössä. 

Seuraava ilmiöpäivä Sisäinen turvallisuus ikääntyvässä Suomessa järjestetään keskiviikkona 19.11. klo 09–12. Lue lisätietoa tapahtumasta, tapahtuman puhujista ja osallistu verkkotapahtumaan

Sini Erholtz
erityisasiantuntija
hallinto- ja kehittämisosasto, strategia- ja kehittämisyksikkö

Sini Erholtz
ikääntyminen sisäinen turvallisuus turvallisuus turvallisuus

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus