Kaikki sisäasiainhallinnon virastot arvioidaan vuosina 2008-2013
Kaikissa sisäasiainministeriön hallinnonalan virastoissa, ministeriö mukaan lukien, tehdään virastojen toimintaa koskeva perusrakenteeltaan yhdenmukainen evaluointi vuosina 2008 - 2013.
Evaluointiprosessin pääasiallisena tarkoituksena on virastojen toiminnan pidemmän aikavälin tavoitteiden sekä vuotuisten tulostavoitteiden tuloksellisuuteen merkittävimmin vaikuttavien toimintojen (mm. johtajuus, henkilöstötoiminnot, toimintaprosessit, tulosohjausmenettely) arviointi ja kehittäminen eurooppalaista julkishallinnon toiminnan laadunkehittämismenetelmää CAFia (Common Assesment Framework) käyttäen.
Evaluointiprosessissa keskeistä on viraston itsearviointi, jota tukee sisäasiainministeriö ja tarvittaessa joku ulkopuolinen toimija.
Sisäasiainhallinnon virastoevaluoinnin avulla pyritään hallinnonalan ja toimialojen kehittymiseen ja toiminnan laadun parantamiseen sekä viime kädessä osuvampaan ja parempaan vaikuttavuuteen kansalaisiin nähden. SM:n hallinnonalan virastoevaluoinnissa on tärkeintä oman organisaation systemaattinen arviointi ja sen pohjalta toiminnan vahvuuksien ja kehittämiskohteiden huomaaminen.
Kyseessä on koko hallinnonalalla yhtenäinen toimintatapa, johon liittyvät koulutukset ja arvioinnit toteutetaan ja raportoidaan ministeriön antaman ohjeistuksen mukaisesti. Virastoevaluoinnit mahdollistavat ns. parhaiden käytäntöjen laajemman hyödyntämisen pelastustoimessa, poliisissa, rajavartiolaitoksessa ja maahanmuuttohallinnossa.
Vaikka ministeriö onkin määritellyt hallinnonalan virastoevaluoinnin peruspuitteet, niin kullakin virastolla on mahdollisuus muokata evaluointia omien tarpeittensa mukaisesti. Lisäksi poiketen monesta toiminnan laadunkehittämishankkeesta, sisäasiainhallinnon virastoevaluoinnilla on suora kytkentä viraston ja ministeriön väliseen tulossopimuskäytäntöön. Kehittämiskohteet voidaan nostaa tuloskeskusteluissa suoraan resursoiduiksi kokonaisuuksiksi ja tehtäviksi.
Hätäkeskuslaitos on kolmas sisäasiainministeriön hallinnonalan virasto, jossa on käynnistetty virastoevaluointiprosessi. Aiemmin evaluointi on käynnistetty Poliisiammattikorkeakoulussa (PolAMK) ja Liikkuvassa poliisissa. PolAMK:n evaluointi päättyi viime keväänä. Liikkuvassa poliisissa evaluointi on itsearviointivaiheessa.
PolAMK:n kokemukset olivat myönteisiä. Evaluointi toi esille mm. Espoossa sijainneen Poliisiammattikorkeakoulun ja Tampereella sijainneen Poliisikoulun yhdistymisen myötä eri osastoille jääneiden toimintatapaerojen vaatimat kehittämiskohteet.
Sisäasiainhallinnossa on tehty kehittämis- ja laatutyötä aiemminkin. Ennen uutta käytäntöä se on toteutettu virastokohtaisesti tai parhaimmillaan vain toimialan sisällä, jolloin hallinnonalan kokonaisuus ja sen mahdollisesti sisältämät kehittämissynergiat ovat jääneet hyödyntämättä.
Torstaina 18.2. Hätäkeskusyksikössä Porissa toteutettavaan virastoevaluoinnin avaus- ja yhteistyöpäivään osallistuvat kansliapäällikkö Ritva Viljanen, pelastusylijohtaja Pentti Partanen, tietoverkkojohtaja Pekka Tulokas, hallintojohtaja Janne Kerkelä ja kehittämispäällikkö Kari Laine.
Ministeriön edustajat keskustelevat Hätäkeskuslaitoksen johdon, henkilöstön edustajien ja itsearviointiryhmän kanssa siitä, mihin itsearvioinnissa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota. Noin puolen vuoden kuluttua itsearvioinnin toteuttamisesta järjestetään evaluoinnin yhteenveto- ja päätöstilaisuus, johon ministeriön johto osallistuu.
Lisätietoja: kehittämispäällikkö Kari Laine, 071878 8310