Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
  • Work Help Finland

Kuinka voimme mitata sellaista, mikä ei tapahdu?

sisäministeriö
Tiina Alanen
Julkaisuajankohta 9.4.2025 14.37
Tyyppi:Kolumni
Tiina Alanen.

Nuoret saattavat ajatella, ettei heidän rikoksiinsa puututa ennen kuin he täyttävät rikosoikeudellisen vastuuiän. Sama käsitys on levinnyt myös rikollisporukoihin, jotka houkuttelevat korvauksen toivossa olevia nuoria rikoksiin. Rikollisporukoiden lupaukset ovat kuitenkin tyhjiä ja kun nuori on tehnyt esimerkiksi vakavan väkivalta- tai huumausainerikoksen aikuisen puolesta, joutuu hän siitä vastuuseen. Mitä vaikutuksia nuorelle on, jos hänen rikoksiinsa ei puututa riittävän ajoissa?

Sisäministeriö järjesti kevään alussa vaikuttavuusajattelun työpajan ankkuritiimien ammattilaisille. Työpajassa pohdittiin, kuinka voimme mitata ennalta estävien toimien vaikutuksia nuoren elämään ankkuripolun jälkeen. Tavoitteena on selvittää, tekisivätkö nuoret rikoksia, jos heidän haitallisiin käyttäytymismalleihinsa ei puututa riittävän ajoissa.

Ankkuritoiminnassa moniammatilliset tiimit koostuvat poliisin lisäksi sosiaali-, terveys- ja nuorisotoimen asiantuntijoista. Ankkuritapaamisissa jokaisen ankkuritoimijan panosta tarvitaan, kun tarkastellaan nuoren kokonaisvaltaista elämäntilannetta yhdessä nuoren ja huoltajan kanssa. Tapaamisissa pyritään ymmärtämään, miksi nuori tekee rikoksia ja miten voidaan estää rikosten uusiminen. Vaikutuksia mitatessa tulisikin seurata, mitä muutoksia nuoren elämässä tapahtuu ankkuripalveluiden jälkeen.

Jos kukaan ei puutu, mikään ei muutu

Kuvitellaan tilanne, jossa koulun pihalla syntyy joukkotappelu koulupäivän jälkeen. Nuori pahoinpitelee luokkakaverinsa riidan takia. Tappelu leviää sosiaalisessa mediassa ja videosta tunnistetaan tappeluun osallistuneet nuoret. Vaikka joukossa olisi pelkästään alle rikosvastuuiän olevia nuoria, asiasta kirjataan lastensuojeluilmoituksen lisäksi rikosilmoitus, jossa mahdollinen vahingonkorvausasia käsitellään. Vaikka poliisi tutkii asian, toimenpiteet voivat jäädä rajalliseksi ja rikoksen selvittäminen etenee lastensuojelun kautta eteenpäin ilman rikosoikeudellisia seuraamuksia.

Jos mitään ei mitata, on vaikutuksia hankala arvioida

Ankkuritoiminnan seurantajärjestelmään on kirjattu yli 27 500 asiakaskäyntiä vuodesta 2021 lähtien. Noin 60 % ankkuritapaamisista koskee ensikertalaisia ja yli 70 % tapaamisista on kertaluonteisia. Ilman vaikutusten mittaamista, on vaikea arvioida, riittääkö kertaluonteinen tapaaminen estämään rikosten uusimisen.

Vaikuttavuusajattelussa toimenpiteet perustuvat selkeisiin tavoitteisiin ja tunnistettuun muutostarpeeseen. Tavoitteena on, että ankkuritoiminnassa tehdyt toimenpiteet johtavat positiivisiin ja kestäviin muutoksiin nuoren elämässä. Nuori, joka ratkaisee konflikteja väkivallalla löytää parempia keinoja käsitellä hankalia tilanteita ja tunteita. Nuori, joka hakee hyväksyntää kyseenalaisin keinoin haitallisista porukoista, löytää merkitystä esimerkiksi nuorisotalon ohjatusta toiminnasta.

Vaikutusten mittaaminen auttaa myös tunnistamaan mahdolliset haasteet ja kehityskohteet toimenpiteiden muuttamiseksi. Tulisiko esimerkiksi joukkotappelun selvittämisessä koota koko joukko nuoria ja huoltajia saman pöydän ääreen vai onko yksilötyö vaikuttavampaa?

Mahtuuko sama kenkä kaikille?

Ankkuritoiminnan vaikutuksia tulisi mitata sen jälkeen, kun nuori on käynyt ankkuripolun. Ankkuritoimijoiden työpajassa pohdittiin, voiko seurantajakso olla sama eri taustoilla olevilla nuorilla, kuten ensikertalaisilla, rikosten uusijoilla ja useamman rikoksen tehneillä nuorilla. Jos nuoren tilannetta seurataan liian aikaisin, vaikutuksia ei ole ehkä vielä ilmennyt. Jos taas tilannetta seurataan liian myöhään tai ei ollenkaan, ongelmat voivat kasautua ja niiden korjaaminen voi olla vaikeaa.

Mistä se kertoo, jos nuori tekee rikoksen uudelleen, vaikka on saanut ankkurin palveluja? Ehkä yhteistyötä olisi voinut tiivistää alueen opetustoimen kanssa, vaikka rikos olisi tapahtunut kouluajan ulkopuolella. Pitäisikö rikosten uusijoille tarjota useampia ankkuritapaamisia vai onko kyse siitä, että osa nuorista tarvitsevat pitkäkestoisempaa tukea esimerkiksi lastensuojelun perhetyöstä?

Nuorten rikosten ehkäisy ja elämänmuutokset eivät tapahdut nopeasti. Siksi vaikuttavuusajattelu perustuu jatkuvaan arviointiin ja kehittämiseen ja näin voidaan saavuttaa kestäviä muutoksia.

Vaikutusten mittaaminen vaatii seurantaa

Vaikutusten arviointi on tärkeä osa ankkuritoiminnan kehittämistä. Vaikka emme voi täysin tietää, olisiko nuori jatkanut rikoksia ilman ankkuri-interventioita, voimme seurata, mitä nuoren elämässä tapahtuu ankkuripolun jälkeen. Onko uusia rikos- tai lastensuojeluilmoituksia kirjattu? Onko nuori osallistunut ohjattuihin palveluihin tai tavattu poliisin tehtävillä? Kokonaisarvioinnin avulla voidaan löytää ratkaisuja siihen, miten nuoren elämää suojaavia tekijöitä, kuten perhesuhteita, koulutusmahdollisuuksia tai positiivisia kaverisuhteita, saadaan vahvistettua.

Pitkällä aikavälillä voimme myös tarkastella hyötyjä ammatillisella ja yhteiskunnallisella tasolla. Ammatilliset vaikutukset voivat ilmetä esimerkiksi siten, että palveluiden keskittäminen yhteen paikkaan auttaa sitouttamaan nuoria ja heidän huoltajiaan osallistumaan niihin. Yhteiskunnallisella tasolla vaikuttavuus voi puolestaan näkyä siinä, että nuoren riski jäädä yhteiskunnan ulkopuolella pienenee ja luottamus yhteiskuntaan lisääntyy.

Vaikutusten mittaaminen auttaa meitä ymmärtämään, mitkä toimet todella vaikuttavat nuoren elämässä. Pidemmällä aikavälillä se tukee ankkuritiimien työtä ja mahdollistaa jatkuvan kehittämisen. Mittaaminen auttaa tunnistamaan parhaat toimintatavat ja varmistamaan, että tavoitamme ne nuoret, jotka hyötyvät ankkuripalveluista. Ilman tätä tietoa emme voi tietää, mitkä toimet ovat vaikuttavia ja missä tarivitaan parannuksia.

Tiina Alanen
erityisasiantuntija, poliisiosasto

Tiina Alanen
ennaltaehkäisy nuorisorikollisuus poliisitoimi vaikuttavuus

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
        • CSAM-asetusehdotus
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Pelastustoimen strategiset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Palautussopimukset
        • Kenet voidaan palauttaa ja miten
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
      • Lähtömaaviestintä
    • Work Help Finland
      • Saavutettavuusseloste
      • Yksityisyyskäytännöt
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Kriittinen infrastruktuuri
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
      • Sisäisen turvallisuuden selonteko 2021
      • 2021 selonteon tiivistelmä selkokielellä
      • Heikossa asemassa olevien turvallisuus selkokielellä
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Painopisteet EU- ja kansainvälisissä asioissa
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
        • Heikki Honkanen
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
      • Vireillesaattamislomake
    • Tietopyyntö ministeriöön
      • Tietopyyntölomake
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus