Maahanmuuttoviraston vastaanottotoiminnan tarkastus on valmistunut
Sisäministeriön sisäinen tarkastus on tehnyt tarkastuksen Maahanmuuttoviraston vastaanottokeskustoimintaan. Tarkastuksen tavoitteena oli saada kokonaiskuva vastaanottotoiminnan sopimuksiin ja talouteen liittyvistä riskeistä.
Tarkastuksessa havaittiin puutteita vastaanottotoiminnan sopimuksissa ja talouden seuranta- ja valvontakäytännöissä. Puutteiden taustalla on ennen kaikkea viime syksyn poikkeuksellinen turvapaikanhakijatilanne. Turvapaikanhakijoiden määrä kasvoi vuonna 2015 kymmenkertaiseksi, jolloin vastaanottokeskuksia jouduttiin perustamaan erittäin kiireisellä aikataululla.
Ennen turvapaikanhakijatilanteen kiihtymistä vastaanottokeskuksia oli 30, kun loppuvuodesta 2015 niitä oli yhteensä 212. Samalla vastaanottokeskustoimintaan tuli mukaan uusia toimijoita valtion, kuntien ja Suomen Punaisen Ristin lisäksi. Maahanmuuttoviraston hallinnossa sopimuksien ja talouden suunnittelun, seurannan ja valvonnan resurssit pysyivät kuitenkin ennallaan vaikka työmäärä lisääntyi merkittävästi.
Maahanmuuttovirasto on laatinut tarkastustulosten pohjalta oman toimenpideohjelmansa vastaanottotoiminnan puutteiden korjaamiseksi ja toiminnan edelleen kehittämiseksi.
Nyt tehty tarkastus on osa sisäisen tarkastuksen normaalia vuosisuunnitelman mukaista toimintaa. Sisäministeriön sisäisen tarkastuksen tehtävänä on sisäministeriön ja hallinnonalan virastojen toimintojen ja taloudenhoidon laillisuuden, tuloksellisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden arviointi ja tarkastus.
Tarkastusraportin tiivistelmä (pdf): www.intermin.fi/download/69533_Migri_tarkastuskertomus_yhteenveto_290816.pdf
Lisätietoja
tarkastuspäällikkö Jyrki Pennanen, p. 0295 488 382, [email protected]
ylijohtaja Jorma Vuorio, p. 0295 418 860