Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Ministeri Holmlund pelastushallinnon ajankohtaispäivillä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 10.9.2007 10.01
Tyyppi:Puhe -

Hyvä seminaariväki,

Valtioneuvosto on 29.8. asettanut hankkeen sisäisen turvallisuuden ohjelman valmistelusta vuosille 2008-2011. Sisäisen turvallisuuden ohjelma on luonteeltaan kehittämissuunnitelma, jonka erityinen lisäarvo perustuu siihen, että sen valmisteluun ja toimeenpanoon osallistuvat kaikki sisäisen turvallisuuden keskeiset toimijat. Ohjelmassa asetettu kansallinen tavoitteemme lienee kaikille jo tuttu; Suomen tulisi olla Euroopan turvallisin maa vuonna 2015.

Mitä uuden sisäisen turvallisuuden ohjelman valmistelun käynnistyminen pelastustoimelle sekä pelastustoimen keskeisille yhteistyökumppaneille sitten merkitsee?

On selvää, että ohjelmatyön tavoitteet ovat haastavampia kuin mitä hallinnonalakohtaisiin tulosohjausdokumentteihin keskimäärin on kirjattu. Toisaalta monialaisen ohjelmatyön tehokkuus on parempi kuin perinteisen hallinnonalakohtaisen kehitystyön. Ohjelmatyön puitteissa tarkastelun alle voidaan hallinnonalarajojen estämättä ottaa ongelmia, jotka sijaitsevat eri toimialojen rajapinnoilla ja joiden ratkaisu edellyttää ongelmalähtöistä ja konkreettista yhteistyötä.

Pelastustoimen näkökulmasta kiinnostusta sisäisen turvallisuuden ohjelman laadintaan tukee konkreettinen eteneminen esimerkiksi koskien paloturvallisuusvaatimusten asettamista savukkeille sekä sähköverkkoon kytkettävien palovaroittimien edellyttämistä uudisrakennuksissa. Näidenkin toimien eteenpäin vienti ilman sisäisen turvallisuuden ohjelman taustatukea olisi ollut epätodennäköistä. Toivonkin, että mainitut uudistukset saadaan käytäntöön ilman taka-askelia. Samalla on kuitenkin pidettävä mielessä, että Suomen paloturvallisuustilanne on edellä mainituista kehitystoimenpiteistäkin huolimatta edelleen huolestuttava. Haasteista suurimmat ovat vielä ratkaisematta. On esimerkiksi selvää, että tarvitsemme tähänastista päämäärätietoisempaa yhteistoimintaa pelastus- ja rakennusviranomaisten sekä suunnittelu- ja rakennusalan toimijoiden kesken, jotta asumisen paloturvallisuutta voidaan parantaa tähänastista laajemmalla automaattisten sammutuslaitteistojen käyttöönotolla.

Paremman vaikuttavuuden lisäksi toinen avoimella tavalla toteutetun ohjelmatyön keskeinen lisäarvo on siinä, että sen puitteissa on laajalle piirille toimijoita varattu mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin suuntaan turvallisuuspalveluja on syytä kehittää, jotta ne entistä paremmin vastaisivat yhteiskunnan jatkuvan muutoksen asettamiin vaateisiin. Yhteisöjen, elinkeinoelämän ja erityisesti kansalaisyhteiskunnan tarpeiden ei saa missään tilanteessa päästä eriytymään kauaksi tarjottavista julkisista palveluista. Ilman avoimia ja laaja-alaisia valmisteluprosesseja tällainen vaara olisi ilmeinen. Uuden sisäisen turvallisuuden ohjelman valmistelussa huolehditaan avoimuudesta käytännössä esimerkiksi asiantuntijaryhmien järjestämien seminaarien ja kuulemistilaisuuksien puitteissa. Tavoitteenamme on, että keskeisillä sidosryhmillä ja muilla asian kannalta keskeisillä tahoilla on mahdollisuus hyvissä ajoin tuoda esille asioita, joita he pitävät ohjelman valmistelun kannalta merkityksellisinä.

Uudessa ohjelmassa toimenpiteitä voi asettamisasiakirjan mukaan olla enintään viisi yhtä aihealuetta kohden ja niiden tulee olla sellaisia, joiden toimeenpanoa voidaan arvioida ja seurata. Asiantuntijaryhmien on pystyttävä priorisoimaan toimenpiteitä pystyäkseen tähän, eikä se varmastikaan helpota ryhmien työtä. Ohjelman tavoitteiden toteutumisen seurantaa ja työn vaikuttavuutta tämä vaikea karsintatyö sen sijaan epäilemättä palvelee. Uuden sisäisen turvallisuuden ohjelman valmistelun alkaessa toivon kaikilta työhön osallistuvilta toimijoilta - viranomaisilta, yrityselämältä ja järjestöiltä - paitsi visiointikykyä, myös tahtoa ja riittävää yhtenäisyyttä asetettavien tavoitteiden toteuttamisessa. On tarpeen, että uuteen ohjelmaan kirjattavien toimenpiteiden osalta saavutetaan yhteinen näkemys, jonka pohjalta voidaan haasteita ratkaista riittävää päättäväisyyttä osoittaen. Tällä valmistelukierroksella, vielä edellistäkin ohjelmaseurantaa tiukemmin, on syytä pitää huolta siitä, että myös toteutusvaihe viedään läpi suurella sitoutuneisuudella. Aivan samoin kuin missä tahansa muussakin työssä, vasta toteutusvaiheessa lunastetaan työn varsinainen arvo. Hallinto ei ole itseisarvo; vasta se edistys jota julkisen palvelun loppukäyttäjä voi asioiden valmistelusta hyväkseen lukea, on viime kädessä oikeutus työllemme.

Kuten ohjelman asettamispäätöksessä todetaan, on yhteiskunnan vastuu erityisen suuri haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien, kuten lasten ja ikääntyvien turvallisuuden varmistamisessa. Me kaikki olemme kuulleet riittävästi tilastoanalyyseja yhteiskuntamme ikääntymisestä. Nähdäkseni todellinen varautuminen tähän ilmiöön on kuitenkin jäänyt vajaaksi useilla toimialoilla. Analyysien rinnalle on löydettävä tapoja toimenpiteiden läpivientiin ja toteuttamiseen. Meidän yhteiskuntamme on juuri se meidän omamme - hyvine puolineen ja heikkouksineen. Jos yhteiskunnallemme tyypillisten riskien hallinta edellyttää muista maista rohkeimpien keinovalikoimien käyttöönottoa, tulee meidän pystyä siihen.

Turvallisuussektori antaa parhaan lisäarvon yhteiskunnan kokonaiskehitykseen, kun se voi riskienhallinnan erityisosaamisensa kautta osoittaa tarvittavat varautumistarpeet muille yhteiskuntasektoreille. Hyvä viranomaistoiminta ei ole vain tehokasta reagointia riskin toteuduttua, vaan se on ennen kaikkea muun yhteiskunnan haastamista laadukkaaseen turvallisuustyöhön. Ennaltaehkäisy- ja varautumissektorin työn erityisenä vaikeutena on tulosten näkymättömyys. Järjestelmällisten riskien kasvu yhteiskunnassamme on pystyttävä osoittamaan jo ennen ongelmien konkretisoitumista onnettomuustilastojen lukuihin. Tämä unilukkarin työ edellyttää näkemyksellisyyttä, vakaata uskoa oman työn merkitykseen sekä jatkuvaa analysointityökalujen kehittämistä.

Edessämme on siis tärkeä puolen vuoden valmistelujakso. Pelastustoimen ajankohtaispäivät sopivat hyvin foorumiksi, jonka puitteissa voidaan käydä avointa, ennakkoluulotonta ja työhön haastavaa keskustelua toimialan kehittämisestä. Näillä sanoilla haluan toivottaa pelastushallinnon ajankohtaispäiville osallistuville vilkasta, laadukasta ja viihdyttävääkin kanssakäymistä tärkeiden asioiden parissa.

Anne Holmlund

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2026
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus