Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Ministeri Thors Integraatiofoorumissa

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 3.6.2009 10.45
Tyyppi:Puhe -

Hyvät kuulijat Daragie Drusja Kära vänner

Maahanmuutto on aikamme suurimpia ilmiöitä. Maahanmuutto liittyy väistämättä muuhun globalisaation, jossa myös tavarat, palvelut ja ajatukset liikkuvat entistä nopeammin. Maahanmuuton muodot ovat myös entistä moninaisemmat - rakkaus, opiskelu, väli-aikainen työskentely, työperäinen maahanmuutto ja turvapaikan haku ovat esimerkkejä tästä - ja ne kietoutuvat toisiinsa. Maahanmuutto on viime vuosina myös naisistunut.

Taantumasta huolimatta ihmisten kansainvälinen liikkuminen jatkuu.

Maassamme asuu vuoden 2007 lopulla 200000 ulkomailla syntynyttä, muun kuin suomen- ja ruotsinkielisiä on n 1730000 tai noin 133000 ulkomaan kansalaista. Eli maahanmuuttaneen väestön suuruuttakin voi laskea monella tavalla

Myös vuonna 2008 ulkomaiden kansalaisten määrä lisääntyi vuoden 2008 aikana reilulla 10500 henkilöllä. Perhesiteiden ja opiskelun vuoksi tapahtuvan maahanmuuton kasvun ennakoidaan edelleen jatkuvan, myös turvapaikanhakijoiden määrä on ollut kasvussa. Tämän vuoden aikana EU:n ulkopuolelta töihin tulevien määrä on kääntynyt laskuun - joka osoittaa toteen sen väitteen että ns työperäinen maahanmuutto meillä on todellakin työmarkkinavetoista.

Väestön ikääntyessä ja taantuman hellittäessä uskomme myös työvoiman maahanmuuton lisääntyvän ja meidän on valmistauduttava siihen mm. työperäisen maahanmuuton ns toimenpideohjelmalla.

Kun historiaa kirjoitetaan, toivon että maahanmuuton osalta voisimme sanoa, että käänne tapahtui vuonna 2007, kun hallitukseen nimitettiin maahanmuutosta vastaava ministeri - emmekä lukisi taitekohdaksi kevättä 2009, jolloin pieni tyttö antoi rasismin uhreille kasvot.

Keskeinen osa maahanmuuttopolitiikkaa on kotouttaminen ja kotoutuminen. Kymmenen vuotta sitten voimaan tullut kotouttamislaki määrittelee kotoutumisen maahanmuuttajan yksilölliseksi kehitykseksi, jonka tavoitteena on osallistua työelämään ja yhteiskunnan toimintaan samalla omaa kieltään ja kulttuuriaan säilyttäen. Täysipainoinen osallistuminen työelämään ja yhteiskunnan toimintaan edellyttää suomen tai ruotsin kielen oppimista.

Seminaarinne ja sen tulokset ovat erittäin ajankohtaisia, koska olemme ryhtyneet uudistamaan kotouttamislakia ja toivon että voimme yhdessä hyödyntää tuloksia jatkossa.

Uudistaminen aloitettiin ja kehittämisehdotuksia linjattiin selonteko kotouttamislain toimeenpanosta, joka annettiin eduskunnalle viime syksynä, hyvissä ajoin ennen kuntavaaleja. Silloinkin tarjosimme hyvän mahdollisuuden keskustella maahanmuutosta - ja selonteossa kuvaamme avoimesti kotouttamisen nykytilaa. Siellä on sellaista avointa keskustelua, jota puheenjohtaja Katainen mahdollisesti peräänkuuluttaa Turun Sanomien kolumnissa eilen!

Selonteossa esitettiin kotouttamislain soveltamisalan muuttamista siten, että se ottaa huomioon maahanmuutossa tapahtuneet toimintaympäristön muutokset. Lisäksi selonteossa kiinnitettiin huomiota kotoutumiskoulutuksen kehittämistarpeisiin muun muassa huomioimalla sekä maahanmuuttajien yksilölliset tarpeet että työelämän tarpeet. Selonteosta on pyydetty useilta eri tahoilta asiantuntijalausunnot. Tällä hetkellä odotamme eduskunnan vastausta selontekoon.

Nykyisen kotouttamislain mukaan maahanmuuttajalla on oikeus kotoutumista tukeviin toimenpiteisiin ja palveluihin pääsääntöisesti kolmen vuoden ajan maahanmuutosta. Oikeus palveluihin on kuitenkin rajattu tiettyihin maahanmuuttajaryhmiin - ja koen että myös kolmen vuoden sääntöä sovelletaan liian mekaanisesti. Joku tarvitsee palveluja lyhyemmän ajan, joku tukea pidemmän ajan sopivassa muodossa.

Kotouttamislaki ja kotoutumissuunnitelmat ovat tarjonneet kehyksen kotouttamistoimenpiteille. Lähtökohtana on, että maahanmuuttajien palvelut järjestetään peruspalveluina, mutta peruspalveluiden lisäksi tarvitaan maahanmuuttajille suunnattuja toimenpiteitä ja palveluita erityisesti maahantulon alkuvaiheessa.

Kotoutumisen kaksisuuntaisuus edellyttää paitsi maahanmuuttajan omaa motivaatiota ja osallistumista kielitaidon ja muiden tarpeellisten tietojen ja taitojen hankkimiseen, myös maahanmuuttajien tarpeiden huomioon ottamista kaikkia yhteiskunnan palveluja ja toimenpiteitä suunniteltaessa ja järjestettäessä.

Sisäasiainministeriö asetti keväällä 2008 maahanmuuttajien työllistymisen esteitä ja tuloloukkuja koskevan hankkeen selvityshenkilöksi tohtori Pentti Arajärven. Tavoitteena oli paitsi selvittää maahanmuuttajien työllistymiseen liittyviä esteitä, tehdä kehittämisehdotuksia maahanmuuttajien työmarkkina-aseman parantamiseksi ja työllistymisen edistämiseksi. Selvitys valmistui tammikuun lopussa ja kevään aikana eri tahoilta pyydettiin lausuntoja selvitysmiehen ehdotuksista. Selvityksen ja siitä annettujen lausuntojen käsittelyä jatketaan sisäasiainministeriössä ja selvitys tukee työtämme uudistaa kotoutuslainsäädäntöä.

Kotouttamislain uudistuksessa tulee turvata eri perusteilla Suomeen muuttaneille mahdollisuus hankkia riittävä kielitaito ja perusvalmiudet työllistymiselle ja yhteiskunnan toimintaan osallistumiselle.

Hankkeen edetessä on tärkeää avoimin mielin pohtia uusia avauksia myös maahanmuuttajien kielenopetukseen ja yhteiskunnallisten valmiuksien hankkimiseen. Maahanmuuttajat ovat hyvin heterogeeninen ryhmä, ja siksi tarvitaan riittävästi joustavia ja monimuotoisia ratkaisuja kielitaidon ja yhteiskunnallisten valmiuksien hankkimiseksi.

Tänään te tulette saamaan arvokasta tietoa siitä, miten kotouttamisen kielikoulutus on onnistunut, ja olen vakuuttunut että saatte uusi virikkeitä siitä miten koulutus tulee järjestää. Avointa ja todellista arvioita kielikoulutuksen tuloksellisuudesta meillä ei ole eikä myöskään siitä ovatko tavoitetasot oikeat. Onko koulutus liian passiivista, käytetään tarpeeksi modernia kielten opiskelun uusia metodeja, huomioidaanko tulijoiden koulutuksellinen ja kielellinen tausta riittävästi - tässä muutamia kysymyksiä jotka pyörivät mielessäni. Voiko kielikoulutus ja oppisopimuskoulutus paremmin yhdistää?

Ja huomioiden Six Degrees -lehden ja ajatushautomo Magman tuoreen mielipidetiedustelun tulokset, jonka mukaan enemmistö vastanneista oli hyvin kiinnostuneita oppimaan enemmän ruotsinkieltä - tarjotaanko riittävästi mahdollisuuksia opiskella ruotsin kieltä henkilöille, jotka sitä haluaisivat - esim. kielitaustansa vuoksi. Myös maahanmuuttajalla on oikeus valita, kummalla kansalliskielellä hän kotoutuu.

Joten kotouttamislain kokonaisuudistuksen valmistelussa tulee selvittää esimerkiksi mahdollisuutta luoda maahanmuuttajille erillinen kotoutumiskoulutuspaketti, joka sisältäisi erilaisia osa-alueita. Jokainen maahaanmuuttaja voisi poimia koulutuspaketista itselleen tarpeelliset osiot saavuttaakseen riittävän kielitaidon ja osaamisen työllistyäkseen tai saavuttaakseen jatko-opintovalmiudet ammatilliseen koulutukseen.

Myös niiden maahanmuuttajien, jotka eivät ole hakeutumassa työmarkkinoille, tulisi löytää kokonaisuudesta itselleen tarpeelliset kotoutumista tukevat osiot. Kotoutumiskoulutuksen kokonaisuuden luominen edellyttäisi myös kielitaidon ja muun osaamisen arvioinnin kehittämistä niin, että paikkakunnalta toiselle muuttava maahanmuuttaja voisi jatkaa opiskelua siltä tasolta, mihin hän aiemmissa opinnoissaan on päässyt.

Kotoutumisen alkuvaihetta tulee myös tehostaa, jotta voidaan nopeuttaa maahanmuuttajien työllistymistä ja yhteiskunnan toimintaan osallistumista. Useiden käynnissä olevien Euroopan sosiaalirahaston rahoituksella toimivien hankkeiden tavoitteena onkin luoda uusia malleja maahanmuuttajien alkuvaiheen ohjauksen tehostamiseen. Kehitettävän ohjausjärjestelmän tulisi myös tuottaa tietoa kotoutumiskoulutuksen määrällisestä tarpeesta, jotta maahanmuuttajat voitaisiin mahdollisimman nopeasti ohjata tarvettaan vastaaviin opintoihin.

Haasteita maahanmuuttajien kotoutumisen ja kotoutumiskoulutuksen kehittämiseksi on siis lukuisia. Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen kehittämisen ohella on erityisesti huomioitava maahanmuuttajalapset ja -nuoret, heidän kielellisten ja kulttuuristen valmiuksiensa kehittäminen yhteistyössä vanhempien ja maahanmuuttajayhdistysten kanssa.

Toivoisin, että myös poliittiset puolueet ottaisivat maahanmuuttokysymykset huomioon omissa ohjelmissaan nykyistä laajemmin. Jotta keskustelu maahanmuuttokysymyksistä ei olisi vain yksittäisten ajatusten vaihtamista, tulisi puolueiden esittää omat selkeät linjauksensa ohjelmatasolla. Helsingin Sanomien tammikuisen selvityksen perusteella puolueiden maahanmuuttopoliittiset linjaukset lähes puuttuvat puoluepoliittisista ohjelmista.

Mutta ennen kaikkea - meidän on yhdessä toimittava rasismin ja muukalaisvihan torjumiseksi - siinä työssä tarvitsemme kaikkia kansalaisjärjestöjä - niin kuin me tarvitsemme teitä myös kotoutumistyössä.

Hyvät kuulijat, toivotan teille antoisaa seminaaria.

Astrid Thors
lainsäädäntö

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2026
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus