OSA-neuvosto Brysselissä 5.12.
EU:n oikeus- ja sisäasiainministerineuvosto 4.-5.12.2006, Bryssel
Suomen EU-puheenjohtajakauden viimeisessä oikeus- ja sisäasiainministerineuvostossa päätetään sisäasiainministeri Kari Rajamäen johdolla tiistaina 5.12. Schengen-alueen laajentumisaikataulusta, hyväksytään Haagin ohjelman arviointia koskevat päätelmät sisäasioiden osalta ja Suomen aloitteesta syntynyt EU:n ulkorajojen valvonnan kehittämistä koskeva strategia. Kokouksessa esitellään myös puheenjohtajamaan Haagin ohjelman etenemisestä Suomen puheenjohtajakaudella tekemä raportti.
Suomen puheenjohtajakaudella eteenpäin viety SIS II -hanke eli Schengenin tietojärjestelmän uudistaminen on ollut oikeudellisesti, poliittisesti ja teknisesti erittäin vaikea kokonaisuus. SIS II -tietojärjestelmä korvaa nykyisin käytössä olevan, teknisesti vanhentuneen ns. SIS 1+ -tietojärjestelmän. Uudistuksen yhteydessä järjestelmään toteutetaan uusia ominaisuuksia ja tietosisältöä laajennetaan.
Poikkeuksellisen haastavien sekä neuvoston sisällä että Euroopan parlamentissa kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen Suomen puheenjohdolla on saavutettu poliittinen yhteisymmärrys SIS II -hankkeeseen liittyvistä lainsäädäntöinstrumenteista. Ne hyväksytään lopullisesti keväällä 2007.
Sisärajatarkastukset ns. uusien ja vanhojen jäsenvaltioiden välillä halutaan purkaa mahdollisimman pian. Schengenin tietojärjestelmän saaminen käyttöön uusissa jäsenvaltioissa on olennainen osa tätä prosessia. Portugalin ehdotuksesta käynnistettiin "SISone4all" nimellä kutsuttu projekti väliaikaisen tietojärjestelmäratkaisun toteuttamiseksi. SISone4ALLin avulla uusien jäsenmaiden liittäminen vanhaan tietojärjestelmään olisi mahdollista, jolloin sisärajatarkastukset voitaisiin poistaa aikaisemmin kuin se olisi mahdollista ns. uuden sukupolven tietojärjestelmän (SIS II) käyttöönoton myötä.
Neuvostossa tehdään yhteenveto ja väliarvio kaikista Itävallan ja Suomen puheenjohtajakausilla tehdyistä Schengen-tarkastuksista. Yhteenvedon perusteella päätetään mahdollisista lisätarkastuksista vuodelle 2007. Sisärajatarkastusten poistaminen edellyttää vielä Schengenin tietojärjestelmään liittyviä tarkastuksia.
Muuttoliike- ja rajavalvonta-asiat keskeisesti esillä neuvostossa
Oikeus- ja sisäasiainneuvostossa käydään julkinen keskustelu Haagin ohjelman välitarkastuksesta sisäasioiden osalta, komission muuttoliikettä koskevasta tiedonannosta (Hampton Courtin seuranta) ja unionin eteläisten merirajojen valvonnan vahvistamista koskevasta tiedonannosta. Neuvostossa hyväksytään Haagin ohjelman arviointia koskevat päätelmät. Puheenjohtajamaa esittelee neuvostossa raporttinsa Haagin ohjelman etenemisestä puheenjohtajakaudellaan.
Suomi on puheenjohtajakaudellaan pyrkinyt edistämään keskustelua laajennetusta eurooppalaisesta yhteisvastuusta maahanmuutto-, turvapaikka- ja rajavalvonta-asioissa. Komission heinäkuussa antama laitonta maahanmuuttoa koskeva tiedonanto tukee Suomen epävirallisessa oikeus- ja sisäasiainministereiden kokouksessa Tampereella esittelemää laajennettua eurooppalaista yhteisvastuuta koskevaa aloitetta.
Neuvostossa hyväksytään Suomen aloitteesta syntynyt EU:n ulkorajojen valvonnan kehittämistä koskeva ns. ulkorajastrategia. Rajastrategiassa mm. ajanmukaistetaan yhdennettyä rajaturvallisuusjärjestelmää koskevat käsitteet ja määritellään EU:n rajaturvallisuusviraston, FRONTEXin kiireisimmät toimenpiteet. Kansallista viranomaisyhteistyötä (rajavartiolaitos, tulli, poliisi, kansalliset turvallisuus- ja muut viranomaiset) tehostetaan sekä edistetään jäsenvaltioiden osallistumista yhteisoperaatioihin ja alueellisiin yhteistoimintajärjestelyihin.
Rajastrategiassa korostetaan yhteistä rajatilannekuvaan liittyvää riskianalyysiä, jota edelleen kehittämällä on mahdollista tehostaa operatiivista toimintaa. Suomalaiset ovat aktiivisesti kehittäneet riskianalyysitoimintaa. EU:n rajavartijoiden riskianalyysimalli perustuu suomalaiseen rajavartioperinteeseen ja tutkimukseen.
Pelastuspalvelun rahoituksesta haetaan poliittista yhteisymmärrystä
Neuvostossa pyritään poliittiseen yhteisymmärrykseen pelastuspalvelun rahoitusvälineen sisällöstä lopullista hyväksyntää varten. Pelastuspalvelun rahoituksen osalta vallitsee erimielisyys siitä tulisiko komission rahoittaa kuljetuksia ja kalustoa. Nykyinen pelastuspalvelutoiminnan rahoitusjärjestelmä lakkaa vuoden 2006 lopussa.
Europolin tulevaisuutta koskevat päätelmät tarkoitus hyväksyä neuvostossa
Ministeri Rajamäen johdolla kokouksessa on tarkoitus hyväksyä Europolin tulevaisuutta koskevat päätelmät. OSA-neuvosto hyväksyi kesäkuussa 2006 päätelmät Europolin tulevaisuudesta. Päätelmät sisälsivät viisi toimintasuositusta koskien Europol-yleissopimusta muuttavien pöytäkirjojen kansallista ratifiointia ja pöytäkirjojen täytäntöönpanosääntöjen hyväksymistä, Europolin toiminnan tehostamista lyhyen aikavälin tavoitteiden avulla, Europol-yleissopimuksen korvaamista neuvoston päätöksellä ja Europol-yleissopimuksen kumoamista.
Neuvosto ottaa tiedoksi komission ja neuvoston pääsihteeristön laatimat OSA-ulkosuhdestrategiaan liittyvät edistymisraportit.
Neuvostossa on tarkoitus keskustella ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman toimeenpanosta ja lisätoimien tarpeesta sekä EU:n terrorismin vastaisen strategian ja radikalisoitumista ja terrorismiin värväämistä koskevan unionin toimintasuunnitelman täytäntöönpanosta. Strategia ja toimintasuunnitelma hyväksyttiin oikeus- ja sisäasiainneuvostossa joulukuussa 2005. Toimintasuunnitelma edellyttää, että neuvosto arvioi strategiaa ja toimintasuunnitelmaa vuosittain puheenjohtajamaan johdolla yhteistyössä EU:n terrorismikoordinaattorin ja komission kanssa.
Neuvostossa on tarkoitus saavuttaa viisumiasetuksen muuttamisesta poliittinen yhteisymmärrys
Neuvostossa on tarkoitus saavuttaa viisumiasetuksen muuttamisesta poliittinen yhteisymmärrys. Viisumiasetus koskee luetteloa niistä kolmansista maista, joiden kansalaisilta vaaditaan viisumia ja niistä, joiden kansalaisilta ei vaadita viisumia. Muutos koskee Boliviaa ja kuutta ns. mikrovaltiota.
Prqmin sopimuksen täytäntöönpanoa koskeva sopimus ja yhteinen poliittinen julistus allekirjoitetaan 5.12.
Seitsemän Prqmin sopimuksen allekirjoittanutta maata allekirjoittaa Prqmin sopimuksen täytäntöönpanosopimuksen tiistaiaamuna 5. joulukuuta Brysselissä. Sopimus sisältää täytäntöönpanoon liittyvät tekniset ja hallinnolliset määräykset. Samassa yhteydessä sopimuksen allekirjoittajavaltiot ja Prqmin sopimukseen kiinnostuksensa ilmaisseet maat allekirjoittavat yhteisen poliittisen julistuksen, jossa todetaan tilanne sopimuksen täytäntöönpanossa. Suomesta tässä allekirjoitustilaisuudessa on paikalla sisäasiainministeri Kari Rajamäki.
Suomen osalta julistuksessa todetaan, että virallinen liittymisprosessi alkoi, kun hallituksen esitys annettiin. Prqmin sopimukseen liittymistä koskeva hallituksen yksimielinen esitys on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. Valtioneuvosto toimittaa myös täytäntöönpanosopimuksen eduskunnan arvioitavaksi.
Lisätietoja: valtiosihteeri Kari Salmi, (09) 160 42802, kansliapäällikkö Ritva Viljanen, (09) 160 42803, ylijohtaja Antti Pelttari, (09) 160 42290, erityisasiantuntija Hannele Taavila, +32 2 2878 504, +32 476 599 913 (poliisiyhteistyö ja pelastusasiat), erityisasiantuntija Annikki Vanamo-Alho, +32 2 3878 420 (maahanmuutto- ja turvapaikka-asiat), erityisasiantuntija Markku Hassinen, +32 2 2878 527, +32 478 887 463 (rajaturvallisuus ja viisumiasiat), erityisasiantuntija Sari Haavisto, +32 2 2878 626, +32 473 485 025
Kokouksen aikana tiedotusvälineitä palvelevat lehdistöneuvos Mikko Norros, +32 2 2878 456, +32 478 626 928, EUE ja viestintäjohtaja Kaija Uusisilta, (09) 160 42949, 040 561 2268, SM