Passin hakeminen helpottumassa
Valtioneuvosto on tänään antanut eduskunnalle hallituksen esityksen passilain sekä henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetun lain muuttamisesta. Esityksen tavoitteena on lisätä sähköistä asiointia passia haettaessa. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan lokakuussa 2014.
Passia haetaan poliisilta. Jatkossa passinhakija voi pistää hakemuksensa vireille ja maksaa käsittelymaksun poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemusta täydennettäisiin poliisin luona antamalla nimikirjoitusnäyte ja sormenjäljet, mutta asiointiin kuluisi nykyistä vähemmän aikaa. Tällä hetkellä passihakemus pitää jättää henkilökohtaisesti poliisille.
Kevennetty hakumenettely käyttöön
Uusi passi voitaisiin tietyissä tilanteissa myöntää ilman henkilökohtaista käyntiä. Edellytyksenä on, että hakijalle on viimeisen kuuden vuoden aikana myönnetty aiempi passi ja häneltä on silloin saatu passia varten tarvittavat sormenjäljet ja nimikirjoitusnäyte. Tätä kutsutaan kevennetyksi hakumenettelyksi.
Passihakemuksen sähköinen vireillepano ja kevennetty hakumenettely edellyttäisivät vahvaa sähköistä tunnistamisvälinettä eli henkilökortin kansalaisvarmennetta, verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.
Ulkosuomalaiset eivät olisi alkuvaiheessa sähköisen vireillepanon ja kevennetyn hakemusmenettelyn piirissä, koska Suomen ulkomaan edustustoilla ei ole teknisiä valmiuksia sähköiseen asiointiin. Lisäksi monilla ulkosuomalaisilla ei ole sähköisessä asioinnissa edellytettävää vahvaa sähköistä tunnistamisvälinettä.
Palvelu paranee ja lupahallinto tehostuu
Sähköinen asiointi helpottaisi asiointia ja parantaisi asiakaspalvelua. Todennäköisesti muutokset myös laskisivat passin hintaa edelleen. Huhtikuusta 2013 lähtien passin on voinut noutaa R-kioskilta. Tämä toimitustavan muutos on jo laskenut passin hintaa.
Poliisin myöntämien lupien määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Sähköisten palveluiden kehittämisellä tehostetaan lupahallinnon menettelyjä. Arviolta ainakin puolet passeista voitaisiin hakea kevennetyn menettelyn kautta, joten asiakaskäynnit poliisilaitoksilla vähenisivät merkittävästi. Sähköisen asioinnin ja palveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen sisältyy myös hallitusohjelmaan.
Lisätietoja aiheesta:
http://www.intermin.fi/fi/lainvalmistelu/passin_hakeminen_sahkoisesti
Sivulta voit myös tilata uutisia valmistelun etenemisestä omaan sähköpostiisi.
Lisätietoja:
ylitarkastaja Elina Rydman, 0295 488 586