Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Rikollisuuden monet kasvot

sisäministeriö
Tomi Vuori
Julkaisuajankohta 28.8.2024 11.58
Tyyppi:Kolumni

Järjestäytynyt rikollisuus vaikuttaa pahimmillaan laajasti koko yhteiskuntaan ja ulottuu rakenteisiin. Siksi sitä on myös torjuttava laaja-alaisesti.

Rikoksen osuessa kohdalle on uhrille aika lailla yhdentekevää mitä motiiveja ja rakenteita teon taustalla on. Varkaus on varkaus, olipa taustalla järjestäytynyt rikollisuus tai ei. Omaisuus meni. Väkivallanteko ei muuksi muutu, olipa puukotuksen takana mustasukkaisuus, yksittäinen mielenhäiriö tai suunniteltu terroriteko.

Yhteiskunnan näkökulmasta asioita kannattaa kuitenkin tarkastella eri kriteerein ja erilaisella analyyttisyydellä. Jotkin rikosilmiöt voivat niskan päälle päästessään aiheuttaa moninkertaisia kerrannaisvaikutuksia. Ne voivat olla hyvin haitallisia ja vaikuttaa pysyvästi elämäämme. Kyse voi syvälle menevistä kehityskuluista, joiden emme halua tapahtuvan. Menetettyä turvallisuutta ei ehkä saada takaisin.

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on monia kirjauksia turvallisuudesta. Keskeisiä ovat kirjaukset järjestäytyneen rikollisuuden sekä nuoriso- ja jengirikollisuuden torjumisesta. Keinoina mainitaan sekä kovat että pehmeät keinot. Nämä ongelmat ymmärretään siten laaja-alaisina, koko yhteiskunnan asioina. Tämä ajattelu kuvaa sitä, miten systeemitason uhkiin pitää antaa systeemitason vaste - kyse on kaikkien meidän asioista.

Tehokas viranomaistoimintamme on selvä viesti myös ulospäin

Hallitusohjelman mukaisen järjestäytyneen rikollisuuden strategian valmistelu on parhaillaan oikeusministeriön johdolla käynnissä. Saamme tuon työn kautta eväät koko yhteiskunnan valjastamiselle torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta, koska juuri koko yhteiskuntaa se uhkaa. Tämä on sen erityispiirre. Ajattelumme on oltava laajaa, eikä meidän pidäkään lukkiutua käsitteisiin jengirikollisuus, terrorismi tai järjestäytynyt rikollisuus. Nykymaailmassa kaikki valitettavasti linkittyy kaikkeen.

Maailmassa on valtioita, joissa kokonaiset logistiikkaketjut ovat rikollisten hallussa. Normaali taloudellinen kilpailu ei tällöin ole mahdollista. Jos esimerkiksi keskeinen satama on ammattimaisen rikollisuuden hallussa, tämä muodostaa myös kansallisen turvallisuuden uhan. Pahimmillaan järjestäytynyt rikollisuus ulottaa lonkeronsa kaikkiin yhteiskunnan toimintoihin. Lupaviranomaiset ovat korruptoituneita, poliisi ei puutu asioihin, todistajat eivät kerro näkemästään eivätkä syyttäjät uskalla syyttää.

Me emme ole Suomessa tässä pisteessä ja tilanne on hallinnassamme, mutta kaiken näennäisen hiljaisuuden alla tapahtuu paljon. Julkisuuteenkin tulee kaiken aikaa tietoja kansainvälisten rikollisryhmien kiinnostuksesta Suomen markkinoita kohtaan. Onneksi meillä on tehokkaat lainvalvontaviranomaiset. Tekijät on usein saatu nopeasti kiinni ja rikosvastuuseen. Se on selvä viesti myös ulospäin.

Viranomaiskenttää kuitenkin koetellaan. Meillä poliisia, syyttäjiä ja tuomareita ei lähtökohtaisesti uhkailla tai yritetä lahjoa. Vankeinhoidon puolella tilanne on jo huonompi. Länsinaapurimme Ruotsin huolestuttava tilanne on niin ikään tiedossamme. Teemme Ruotsin kanssa tiivistä viranomaisyhteistyötä heitä auttaaksemme ja ongelmien tänne siirtymisen estämiseksi.

Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta edellyttää monipuolisia keinoja

Rikollisuus on pohjimmiltaan monisyinen, sosiaalinen ilmiö. Näin ollen myöskään torjuntakeinoja ei pidä nähdä suppeasti. Järjestäytynyt rikollisuus toimii pohjimmiltaan ansaintaan perustuvalla logiikalla. Se toimii lähtökohtaisesti kaikilla rikollisuuden aloilla. Siksi on toivottavaa, että löydämme lähestymistavan, joka ei operoi vain perinteisillä osa-alueilla. Järjestäytynyt rikollisuus ei koske esimerkiksi yksistään huumausainerikollisuutta. Kaupankäynnin kohteeksi käy mikä vain.

On myös tärkeää, että hallitusohjelmaan on kirjattu hallinnollisen rikostorjunnan kehittäminen. Myös tietojenvaihdon tehostamista koskevia kirjauksia on useita. Samoin rikostiedustelua koskevaa lakia koskien on selkeä kirjaus, ja se on sisäministeriössä valmisteilla. Listalla on myös järjestäytyneen rikollisuuden erillislaki.

On toden totta koko yhteiskunnan etu, että viranomaiset voivat havaita jo edeltä kaikkein haitallisimmat kehityskulut, vaihtaa niistä tietoja ja vaikkapa lupaharkinnan keinoin välttää lupien myöntämistä selvästi rikollisiin tarkoituksiin. Kaikkien tulisi osallistua torjuntatoimiin oman tehtäväpiirinsä ja voimavarojensa rajoissa. Kun saamme asiaa koskevan kansallisen strategian kuntoon, asettuvat välineet kyllä kohdalleen.

Kehitys tuo uusia huolia

Suomi ei ole syrjässä maailman melskeistä. Me olemme pieni markkina-alue, mutta silti kiinnostava. Meillä on hyvät viranomaiset, kiinnijäämiset ja tuomiot ovat tärkeitä, mutta asiaa arvioidaan ulkopuolelta jatkuvasti.

Seuraamme yhdessä muiden pohjoismaiden kanssa tiiviisti Ruotsin kehitystä. Tarjoamme sinne myös apuamme. Ruotsissa on aivan selvästi merkkejä siitä, että oikeusvaltiota haastetaan iskemällä sen rakenteisiin.

Aivan viimeaikainen kehitys on valitettavasti osoittanut sen, että kaikkea – myös järjestäytynyttä rikollisuutta – käytetään valtiollisen vaikuttamisen keinona. Tämä kehityskulku haastaa turvallisuusviranomaisiamme entistä parempaan tilannekuvaan ja tehokkaaseen tietojenvaihtoon.

Lopuksi

Emme ole millään lailla menettäneet peliä Suomessa, mutta hereillä on oltava. Emme halua tielle, josta paluu on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Toteuttamalla monet asiaa koskevat hallitusohjelman kirjaukset parannamme tilannetta merkittävästi. Samalla on tärkeätä laajemminkin ymmärtää asiaan liittyvät monet näkökohdat.

Tomi Vuori
osastopäällikkö
poliisiosasto

Tomi Vuori Tomi Vuori
järjestäytynyt rikollisuus lainsäädäntö organisaatiot poliisitoimi rikollisuus rikollisuus toimialat viranomaiset

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus