EU:n turvallisuustarpeet vaativat tehokkaampaa rajavalvontaa ja yhteisvastuullisempaa maahanmuuttopolitiikkaa
Epävirallinen oikeus- ja sisäasiainministerikokous 20.-22.9.2006, Tampere-talo, Tampere
- Suomen tavoite on puheenjohtajakautensa aikana avata keskustelu, miten vastuunjakoa EU:ssa voidaan lisätä maahanmuuttoon ja turvapaikkakysymyksiin liittyvissä asioissa. Yhteisvastuun lisääminen on olennainen osa unionin parempaa maahanmuuton hallintaa. Muita tämän prosessin tärkeitä osia ovat mm. yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän ja laillista maahanmuuttoa koskevien yhteisten eurooppalaisten sääntöjen kehittäminen sekä ehdotus rajaturvallisuusstrategiksi, Suomen sisäasiainministeri Kari Rajamäki sanoi 21.9. Tampereen oikeus- ja sisäasiainministerien epävirallisessa kokouksessa.
- Eteläisissä jäsenvaltioissa on käynnistynyt laittoman siirtolaisuuden kriisi. Tilanteen kehittyminen on ollut nähtävissä jo useamman vuoden ajan. Jatkossa Schengen-alueen laajentuminen saattaa synnyttää varsinkin Kaakkois-Eurooppaan sellaisia alueita, joissa maarajoilla koetaan vastaavanlaisia tilanteita. Inhimilliset tekijät ja laittoman siirtolaisuuden vaikutukset edellyttävät valmiutta keskustella periaatteellisistakin ratkaisuista. On selvää, että tämän kokoluokan kysymyksissä Euroopan on kyettävä yhteisvastuulliseen toimintaan pulaan joutuneiden jäsenvaltioiden auttamiseksi. Sen lisäksi meidän on todella kehitettävä sellaiset toimintatavat, joilla laiton siirtolaisuus hallitaan, ministeri Rajamäki sanoi.
- Välimeren kriisi on osoittanut ulkosuhteiden merkityksen laittoman siirtolaisuuden torjunnassa. Tällä hetkellä kyseessä ei ole ensisijaisesti rajavalvonnallinen ongelma. Koska laittomasti saapuneita ei yleensä kyetä välittömästi palauttamaan lähtömaahan, he hakeutuvat EU-maihin jopa kuolemanvaaraa uhmaten. Todelliset vaikuttavat toimet edellyttävät lähtömaiden yhteistyötä joko niin, että he estävät laittoman siirtymisen tai sitten niin, että he ainakin ottavat takaisin omat kansalaisensa ja maansa kautta kulkeneet toisten maiden kansalaiset. Kun tällaisiin sopimuksiin on päästy, tulee EU:n merirajavalvonnasta osa toimimaan todellakin siten kuin Espanja ja Malta ovat nyt suunnitelleet.
- Ulkosuhde-elementtien kehittymistä odotellessa ja niistä riippumatta meidän on toimittava oman solidaarisen järjestelmämme kehittämiseksi. Tarvitaan EU:n sellaisia toimenpiteitä, jotka riittävän tehokkaasti pysäyttävät laittomasti saapuvat henkilöt, tutkivat mahdollisen suojelun tarpeen kansainvälisoikeudellisten sitoumustemme mukaisesti ja lopulta joko antavat oleskeluluvan tai palauttavat henkilön lähtömaahan. Tuoreessa laitonta maahanmuuttoa koskevassa tiedonannossaan komissio esittää yksityiskohtaisesti laittoman maahanmuuton eri syitä ja tekee myös yhteenvedon toimenpiteistä, joilla voidaan puuttua entistä tehokkaammin laitonta maahanmuuttoa edistäviin tekijöihin. Se miten jäsenvaltio panee täytäntöön yhteisiä sääntöjä vapaan liikkuvuuden alalla, erityisesti Schengen-alueella, vaikuttaa koko unioniin. Unionin turvallisuustarpeet, kuten terrorismin ja järjestäytyneen rikollisuuden, esimerkiksi ihmiskaupan tehokas torjunta, edellyttävät jatkossa yhä tehokkaampia rajavalvonta- ja maahanmuuttomenettelyjä, ministeri Rajamäki linjasi.
Lisätietoja: valtiosihteeri Kari Salmi, 040733 7085, kansliapäällikkö Ritva Viljanen, 040503 6936, ylijohtaja Antti Pelttari, 050357 7194, Rajavartiolaitoksen kansainvälisen yksikön päällikkö Jukka Savolainen (raja-asiat), 040559 9346
Tausta-asiakirja: Puheenjohtajan keskustelumuistiot: Maahanmuuton hallinta; maahanmuutto-, rajavalvonta- ja turvapaikkapolitiikkaan liittyvä laajennettu eurooppalainen yhteisvastuuhttp://www.eu2006.fi/news_and_documents/other_documents/vko36/en_GB/1157615544264Linkki toiselle sivustolleja Yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän kehittäminen, seuraavat askeleethttp://www.eu2006.fi/news_and_documents/other_documents/vko36/en_GB/1157614965716Linkki toiselle sivustolle