Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Utredning: Det finns anledning att utveckla asylförfarandet, men det finns inte några systematiska fel

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 14.6.2018 9.00 | Publicerad på svenska 14.6.2018 kl. 9.37
Typ:Pressmeddelande 69/2018
Bild: Röda Korset/Jussi Vierimaa

Enligt Migrationsverkets (Migri) utredning motsvarar asylbesluten i huvudsak lagens kriterier. Det upptäcktes också kvalitetsbrister i tolkningen i samband med asylsamtal och behandlingen av asylansökningar. Antalet brister var sannolikt större än vanligt efter att antalet asylsökande hastigt tiodubblades år 2015 och man var tvungen att snabbt öka processens personalresurser betydligt. På grund av många utvecklingsåtgärder har kvaliteten redan förbättrats i och med att processerna har preciserats, utvecklingen effektiviserats och personalen fått mer erfarenhet.

Största delen av de personer som anlände 2015 eller 2016 och som har fått avslag på sin asylansökan har anfört besvär över beslutet eller gjort en ny ansökan, vilket betyder att dessa personers ansökan behandlas minst två gånger. Migrationsverket redde ut kvaliteten på asylförfarandet och asylbeslutsfattandet på uppdrag av inrikesminister Kai Mykkänen. Migrationsverkets utredning offentliggjordes i Helsingfors den 14 juni.

- När det gäller de över 40 000 ansökningar som har lämnats in under de tre senaste åren verkar det inte finnas något systematiskt fel som skulle leda till beslut som avviker från kriterierna för internationellt skydd enligt lag. En rättsstat måste dock satsa på att rättssäkerheten förverkligas så fullständigt som möjligt. Därför ville jag att Migrationsverket bedömer om det har funnits brister vid behandlingen av asylansökningar. Jag anser att det är viktigt att förbättringsåtgärderna genomförs, säger inrikesminister Mykkänen.

Kvaliteten på tolkningen utreddes genom stickprov

I maj-juni 2018 utredde Migri kvaliteten på tolkningen genom att sporadiskt välja 30 asylsamtalsinspelningar (arabiska, dari, farsi, somaliska språket) och genom att beställa nya, ordagranna skriftliga tolkningar av dem. Denna tolkningsrapport jämfördes med protokollet över samtalet. Bland de 30 utvärderade protokollen fanns två samtal med personer som omvänt sig till kristendomen där det upptäcktes sådana skillnader mellan protokollets omfattning eller innehåll och granskningen av tolkningen som eventuellt är betydelsefulla med tanke på bedömningen av ansökan. I dessa fall hade skillnaden inte påverkat beslutets innehåll, men bedömningen av den sökandes förmåga att berätta om sitt ärende visade sig vara litet annorlunda i ljuset av granskningen.

Granskningen ger anledning till noggrannare utredning. I utredningens slutsatser presenteras flera åtgärder för att utveckla kvalitetsövervakningen när det gäller tolkningen. Kvaliteten på tolkningen har en stor betydelse i synnerhet i asylärenden.

Kvaliteten på asylenhetens beslut övervakas kontinuerligt - allvarliga brister har inte upptäckts

Under 2017 granskades minst ett sporadiskt valt beslut av varje föredragande i asylenheten genom stickprov. I granskningarna koncentrerade man sig i synnerhet på negativa beslut eftersom andelen sådana fel i lagtolkningen eller i förfarandet som hade upptäckts vid ändringssökande hade stigit till 3,8 procent under 2016. I besluten upptäcktes några fel och brister som har upprepats i beslut oberoende av resultatområde och granskningstidpunkt.

De vanligaste felen berodde på att man i besluten hade låtit bli att antingen godkänna eller förkasta enstaka fakta, dvs. att man inte hade tagit ställning till dem i tillräcklig mån, att orsakerna till förföljelse eller den som bedrivit förföljelse inte hade identifierats enligt anvisningarna eller motiverats tillräckligt. Enligt utredningen var dessa enstaka fel dock inte betydande med tanke på slutresultatet. Anvisningarna ska dock skärpas i fråga om detta.

Inga tydliga skillnader mellan Finland och Sverige när det gäller landspecifika riktlinjer

Åren 2014–2018 jämförde Migri Finlands och Sveriges landspecifika riktlinjer som gäller Irak och Afghanistan och som ligger till grund för asylbeslut. Utifrån jämförelsen av de landspecifika riktlinjerna kan man inte säga att någotdera landets praxis hade varit betydligt strängare, även om riktlinjerna har varierat i båda länderna. Ibland har t.ex. Finland ansett att det finns områden för extremt våld i Irak medan Sverige samtidigt har ansett att det inte finns sådana, och tvärtom. Allmänt taget kan man dock konstatera att Finlands och Sveriges bedömningar av både Iraks och Afghanistans säkerhetssituation har under de senaste åren varit ganska nära varandra.

Under de senaste åren har asylsökande anlänt till Finland i synnerhet från Irak, från Bagdadområdet med omnejd. Den ökade andelen negativa beslut som gäller internationellt skydd har påverkats betydligt av att andelen sökande från det lugnare södra Irak har ökat. Det har dessutom bedömts att säkerhetssituationen i Bagdad har förbättras så att staden har betraktats som möjligt område för internflykt.

Asylprocessen som helhet ska bedömas vidare

På basis av utredningen registrerades allt som allt 28 utvecklingsåtgärder som varierar från ökad rådgivning till asylsökande till att ta med olika organisationer i processerna för bedömningen av de landspecifika riktlinjerna.

Migri redde ut kvaliteten på asylförfarandet på basis av sina egna granskningsåtgärder, kvalitetsutvecklingen, laglighetsövervakningen och ändringssökandet. Utöver de landspecifika riktlinjerna, tolkningarna och asylsamtalen undersöktes också bl.a. 63 beslut som förvaltningsdomstolen återsänt till Migri på grund av faktaomdöme. I dessa fall har besvärsdomstolen bedömt omständigheterna i ärendet, t.ex. den sökandes förhållanden eller landinformationen, på ett annat sätt än Migrationsverket.

- Den aktuella interna utredningen bemöter behovet att finna utvecklingsåtgärder som ska genomföras på kort sikt. Detta utesluter dock inte möjligheten till en mer omfattande oberoende utredning, säger minister Mykkänen.

Migrationsverkets utredning är inte en vetenskaplig forskning utan en administrativ beskrivning av asylförfarandet och de utvecklingsobjekt som upptäckts i det. Utredningen behandlade endast en liten del av asylprocessen. Det finns ett behov att senare beakta också processens övriga delar. Från utredningen uteslöts i huvudsak frågor som gäller minderåriga asylsökande, men i fortsättningen finns det skäl att granska dem som sin egen helhet.

Migrationsverkets utredning om asylbeslutsfattandet och asylförfarandetTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 1.9MB (på finska)

Ytterligare information:
Hanna Helinko
, direktör för enheten för juridisk service och landinformation vid Migrationsverket, tfn 0295 433 057, hanna.helinko@migri.fi
Titta Andersson-Bohren, specialmedarbetare, tfn 050 513 1539 (intervjuförfrågningar till minister Mykkänen)

Kai Mykkänen
asylsökande invandring

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
kirjaamo.sm@gov.fi

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Pelastustoimen strategiset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Palautussopimukset
        • Kenet voidaan palauttaa ja miten
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
    • Work Help Finland
      • Saavutettavuusseloste
      • Yksityisyyskäytännöt
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
      • Sisäisen turvallisuuden selonteko 2021
      • 2021 selonteon tiivistelmä selkokielellä
      • Heikossa asemassa olevien turvallisuus selkokielellä
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Painopisteet EU- ja kansainvälisissä asioissa
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
        • Heikki Honkanen
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
      • Vireillesaattamislomake
    • Tietopyyntö ministeriöön
      • Tietopyyntölomake
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus