Tiedustelulainsäädännön hankkeet käynnistettiin
SM, PLM, OM ja LVM tiedottavat
Hallitus esittää, että Suomeen luodaan uusi tiedustelulainsäädäntö. Lainsäädännön myötä halutaan kyetä vastaamaan aiempaa paremmin turvallisuusympäristön muutoksiin ja Suomea koskeviin uudenlaisiin uhkiin. Tänään käynnistyi kolme erillistä lainsäädäntöhanketta, joiden valmistelun pohjana on viime hallituskaudella toimineen tiedonhankintalakityöryhmän mietintö ja sen liiteaineisto sekä siitä saadut lausunnot.
Lainsäädäntöhankkeiden tausta on kirjattu hallitusohjelmaan, jossa esitetään säädösperustaa ulkomaantiedustelulle ja tietoliikennetiedustelulle. Samalla painotetaan, että valmistelun yhteydessä kiinnitetään huomiota perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen.
Sisäministeriö johtaa siviilitiedustelua koskevaa hanketta, puolustusministeriö sotilastiedustelua koskevaa ja oikeusministeriö perustuslain mahdollista muuttamista koskevaa hanketta. Hankkeita valmistelee kolme erillistä työryhmää kiinteässä yhteistyössä. Liikenne- ja viestintäministeriö vastaa muun muassa digitalisaation ja siihen kuuluvan tietoturvan kehityksestä Suomessa. Liikenne- ja viestintäministeriö tarjoaa asiantuntija-apua työryhmille digitalisaatiokehityksen huomioimisessa.
Suomen turvallisuusympäristö on muuttunut nopeasti johtuen muun muassa globalisoitumisesta ja digitalisaation kehityksestä. Turvallisuus- ja toimintaympäristön muutosten myötä kansallisen turvallisuuden uhat, kuten vakoiluun ja terrorismiin liittyvät ilmiöt ja hankkeet, siirtyvät yhä enemmän verkkoon. Muutoksiin vastaaminen edellyttää lainsäädännön tarkistamista niin, että kansallisesta turvallisuudesta vastaavat viranomaiset pystyvät hoitamaan lakisääteiset tehtävänsä riittävän tehokkaasti.
Tavoitteena kansallisen turvallisuuden parantaminen
Sisäministeriön hanke keskittyy siviilitiedustelua koskevan lainsäädännön valmisteluun. Hankkeen keskeisin tavoite on kansallisen turvallisuuden parantaminen. Tavoitteena on parantaa turvallisuusviranomaisten kykyä ennakoida ja estää toimialallaan sellaisia vahingollisia tekoja ja toimenpiteitä, jotka voivat vaarantaa erityisen tärkeiksi miellettyjä kansallisia etuja.
Suojelupoliisille ei tällä hetkellä ole säädetty erityisiä toimivaltuuksia valtion turvallisuuteen liittyvän uhkatiedon hankkimiseksi. Suojelupoliisin tärkeimpänä tehtävänä on yhteistyössä erityisesti keskusrikospoliisin kanssa ennalta estää ja paljastaa terrorismiin, laittomaan tiedustelutoimintaan, joukkotuhoaseiden levittämiseen ja ääriliikkeisiin sekä valtion turvallisuutta vaarantavaan järjestäytyneeseen rikollisuuteen kytkeytyviä hankkeita. Hankkeessa harkitaan toimivaltuuksien kehittämistä ulkomaan henkilötiedustelua ja tietojärjestelmätiedustelua sekä rajat ylittävään tietoliikenteeseen kohdistettavaa tiedustelua varten.
Tiedustelulainsäädäntö parantaa tiedonhankintaa kansainvälisistä sotilaallisista uhista
Puolustusministeriön asettaman työryhmän tehtävänä on valmistella ehdotus puolustusvoimien tiedustelua koskevaksi lainsäädännöksi. Tiedustelulainsäädännön tavoitteena on parantaa tiedonhankintaa puolustusvoimien tehtäviin liittyvistä kansainvälisistä uhista.
Suomen on kyettävä entistä paremmin hankkimaan tietoa myös ulkomailta. Puolustusvoimien tiedustelulla osaltaan varmistetaan oikea, luotettava ja ajantasainen tieto valtiojohdon päätöksenteon tueksi. Tiedustelu muodostaa ja ylläpitää tilannekuvaa sotilaallisesta toiminnasta ja tuottaa tarvittaessa ennakkovaroituksen maahamme kohdistuvasta sotilaallisesta uhasta. Lainsäädännön on tarkoitus mahdollistaa tiedonhankinta myös sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa ja siten parantaa ulkomailla palvelevien suomalaisten turvallisuutta.
Luottamuksellisen viestin suojaa koskeva perustuslain muutos selvitetään
Oikeusministeriön asettama asiantuntijatyöryhmä selvittää perustuslain tarkistamista siten, että lailla voitaisiin säätää tarpeellisiksi katsottavien edellytysten täyttyessä kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi välttämättömistä rajoituksista luottamuksellisen viestin salaisuuden suojaan. Hanke etenee asiantuntijatyön jälkeen parlamentaariseen valmisteluun ennen esityksen antamista eduskunnalle.
Perustuslain nykyisen sanamuodon mukaan lailla voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuuteen vain yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä ja turvallisuustarkastuksessa sekä vapaudenmenetyksen aikana. Lailla ei siten voida säätää viestin suojan rajoittamisesta muissa tarkoituksissa, kuten esimerkiksi kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi.
Lisätietoja:
poliisiosaston lainsäädäntöjohtaja Katriina Laitinen, sisäministeriö, 0295 488 559
lainsäädäntöjohtaja Hanna Nordström, puolustusministeriö, 0295 140 600
lainsäädäntöjohtaja Sami Manninen, oikeusministeriö, 0295 150 318
viestintäneuvos Olli-Pekka Rantala, liikenne- ja viestintäministeriö, 050 344 3400
SM:n hankesivu www.intermin.fi/tiedustelu
PLM:n hankesivu www.defmin.fi/tiedustelu
OM:n hankesivu www.oikeusministerio.fi/fi/index/valmisteilla/lakihankkeet/valtiosaanto/luottamuksellisenviestinsuojaperustuslakisaantelyntarkistaminen.html