Turvallisuusopetuksen lisäksi kouluissa kiinnitettävä huomiota turvallisuuskulttuuriin
Koulujen turvallisuuden parantamista pohtinut Turvallisuus perusopetuksessa -ohjausryhmä ehdottaa useita toimenpiteitä koulujen turvallisuuskasvatuksen ja -opetuksen parantamiseksi. Ohjausryhmä luovutti raporttinsa sisäasiainministeri Päivi Räsäselle ja opetusministeri Jukka Gustafssonille tänään 14.3.
Turvallisuus perusopetuksessa -ohjausryhmän mielestä perusopetuksen turvallisuuden edistäminen tulee nähdä laaja-alaisena kokonaisuutena. Turvallisuuden edistäminen kouluissa edellyttää turvallisuuskasvatuksen ja -opetuksen lisäksi huomion kiinnittämistä myös turvalliseen toimintaan, turvallisuuskulttuuriin ja turvallisuuden johtamiseen. Turvallisuusnäkökulma tulee ottaa huomioon koulun eri toiminnoissa ja turvallisuuden edistämiselle tulee asettaa tavoitteita sekä turvallisuutta tulee suunnitella, toimeenpanna ja seurata kuten muitakin koulun toimintoja.
Ohjausryhmän mukaan perusopetuksen turvallisuutta edistävä koulutus edellyttää opetushallinnon ja useiden viranomaisten, järjestöjen ja muiden toimijoiden yhteistyötä ja toimenpiteitä. Tuleekin luoda yhteistyö- ja kehittämisverkosto turvallisuuden edistämiseksi. Turvallisuuteen liittyviä tietoja ja taitoja tulee sisällyttää kaikkien opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen. Opetustoimen henkilöstökoulutuksessa turvallisuus tulee nostaa koulutuspoliittisesti merkittäväksi alueeksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin tulisi lisäksi sisällyttää koko koulun turvallisuutta edistäviä tavoitteita.
Ohjausryhmä korostaa, että turvallisuuden edistäminen kouluissa tulisi olla osa jokapäiväistä toimintaa. Ennaltaehkäisevät toimenpiteet tulisi saada kiinteäksi osaksi koulun toimintaa. Koulun arjen rakentaminen turvalliseksi on mahdollista yhteisöllisen toimintatavan avulla. Myös turvallisuuteen liittyviä oppimateriaaleja tulisi kehittää siten, että niissä huomioidaan onnettomuustilanteessa toimimisen lisäksi ennaltaehkäisevä näkökulma oman ja toisten turvallisuuden edistämiseksi.
Turvallisuus taattava kaikissa tilanteissa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on määräykset siitä, miten koulun turvallisuuteen voidaan vaikuttaa hyvän toimintakulttuurin ja opiskelun yleisen tuen avulla. Tavoitteena on, että kaikki koulun käytännöt rakennetaan johdonmukaisesti tukemaan kasvatus- ja opetustyölle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Perusopetuksen järjestämisen lähtökohtana on oppilaiden ja koulun henkilökunnan turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa.
Turvallisuus perusopetuksessa -raportissa koulujen turvallisuutta tarkastellaan useasta eri näkökulmasta. Näitä ovat perusopetuksen turvallisuusopetus ja -kasvatus, oppilashuolto ja yhteisöllinen toimintakulttuuri, oppimisympäristö ja koulujen pelastuslain mukainen omatoiminen varautuminen. Lisäksi raportissa kuvataan opetushallinnon toimia koulujen turvallisuuden edistämiseksi ja muiden viranomaisten ja tahojen kouluille antamaa tukea.
Turvallisuus perusopetuksessa -ohjausryhmä esittää, että perusopetuksen turvallisuutta edistävää koulutusta kehitetään jatkossa ohjausryhmän ehdotusten perusteella opetushallinnon ohjauksessa. Sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä seuraa perusopetuksen turvallisuutta edistävän koulutuksen kehittämistä.
Työryhmän koko raportti on saatavissa sisäasiainministeriön verkkosivuilta: www.intermin.fi/julkaisu/062012
Lisätietoja: pelastusylijohtaja Pentti Partanen, 071 878 8400, sisäasiainministeriö, ylitarkastaja Heli Jauhola, 09 160 77275, opetus- ja kulttuuriministeriö, opetusneuvos Pekka Iivonen, 040 348 7200, Opetushallitus, ylitarkastaja Maija Peltokangas, 071 878 8433, sisäasiainministeriö