Valtiosihteeri Anttoora: Suuremmat hätäkeskukset pystyvät palvelemaan nopeammin
Keravalla samoissa tiloissa sijaitsevat Itä- ja Keski-Uudenmaan sekä Helsingin hätäkeskukset yhdistivät hätäpuhelujononsa tämän vuoden kesäkuussa. Käytännössä yhdistyminen tarkoittaa sitä, että molemmat hätäkeskukset ottavat vastaan hätäpuheluita sekä Helsingin että Itä- ja Keski-Uudenmaan alueelta.
-Yhteen hätäpuhelujonoon siirtyminen onnistui hyvin. Elokuussa 2011 Itä- ja Keski-Uudenmaan sekä Helsingin hätäkeskukset vastasivat 10 sekunnissa noin 91 prosenttiin hätäpuheluista. Vuotta myöhemmin 10 sekunnissa vastattiin yhdistetyillä voimavaroilla 95 prosenttiin hätäpuheluista. Toimintanopeus on parantunut, totesi valtiosihteeri Marjo Anttoora tänään keskiviikkona 12.9. hätäkeskusuudistuksen toteutumista arvioivan ryhmän kokouksessa Keravalla.
Helsingin hätäkeskuksen toiminta siirrettiin Keravalle samoihin tiloihin Itä- ja Keski-Uudenmaan hätäkeskuksen kanssa lokakuussa 2010. Tavoitteena oli, että hätäkeskukset yhdistyvät vuonna 2015. Koska yhteisissä tiloissa toimimisesta saatiin hyviä kokemuksia, hätäkeskusten henkilöstö halusi yhdistää hätäpuhelujonot jo ennen varsinaista yhdistymistä.
-Haluan sisäministeriön puolesta kiittää Itä- ja Keski-Uudenmaan sekä Helsingin hätäkeskuksien henkilökuntaa pioneerityöstä. Itä- ja Keski-Uudenmaan, Helsingin sekä Oulun hätäkeskusten kokemuksista on otettu oppia, kun valmistaudutaan muiden hätäkeskusten yhdistämiseen. Tämänhetkiset tulokset puhuvat puolestaan. Suuremmat hätäkeskukset pystyvät palvelemaan nopeammin, Anttoora totesi.
Helsingin sekä Itä- ja Keski-Uudenmaan hätäkeskukset ovat tänä päivänä myös suosittuja työpaikkoja. Henkilökuntapulaa ei enää ole.
Lisätietoja: valtiosihteeri Marjo Anttoora, 071 878 8202, tietoverkkojohtaja Pekka Tulokas, 071 878 8450