Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Aluekehittämiselle valtakunnalliset tavoitteet vuoteen 2011

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 20.12.2007 11.52
Tyyppi:Tiedote -

Valtioneuvosto päätti tänään 20. joulukuuta hallituskauden 2007 - 2011 ajaksi valtakunnallisista alueiden kehittämisen tavoitteista. Päätöksellä tarkennetaan alueiden kehittämislain tavoitteita ja osoitetaan alueiden kehittämistoimenpiteiden painopisteet valtakunnan tasolla. Päätös suuntaa ja sovittaa yhteen maakuntaohjelmia ja eri hallinnonalojen alueiden kehittämisen tavoitteita ja toimenpiteitä.

Päätöksessä on määritelty kolme tavoitetta: 1. Alueiden kansallisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistaminen, 2. alueiden elinvoimaisuuden vahvistaminen ja alueellisten kehityserojen pienentäminen sekä 3. alueellisten erityishaasteiden ratkaiseminen.

Aluekehittämisellä pyritään turvaamaan eri alueilla asuvan väestön hyvän elämän edellytykset asuinpaikasta riippumatta ja ottamaan maamme voimavarat käyttöön nykyistä paremmin. Tavoitteena on edistää alueiden kansainvälistä kilpailukykyä, pienentää alueiden välisiä ja sisäisiä kehityseroja ja turvata kansalaisten peruspalvelut ja yhteydet koko Suomessa. Lähtökohtana ovat alueiden omiin vahvuuksiin ja osaamiseen perustuva erikoistuminen, toimijoiden välinen yhteistyö ja verkottuminen alueiden kesken.

Aluepolitiikalla pyritään vahvistamaan erityisesti heikoimpien alueiden elinkeino- ja palveluperustaa, verkottumista ja saavutettavuutta sekä kykyä vastata vaikeisiin rakennemuutoksista johtuviin ongelmiin.

Tavoitteenaon vahvoihin maakuntiin ja toimivaan kaupunkiverkkoon perustuva aluerakenne, joka vahvistaa kaupunki- ja maaseutualueiden elinvoimaisuutta ja mahdollistaa nykyistä tasaisemman taloudellisen kasvun ja työllisyyden koko maassa. Erilaisia alueita varten kehitetään räätälöityä politiikkaa. Politiikassa tunnistetaan suuret kaupunkiseudut ja tarve erilliselle metropolipolitiikalle. Alueille, joille keskusten vaikutus ei ulotu, suunnataan voimakkaita maaseutupoliittisia toimia.

Aluepolitiikan painotuksena ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut ja yhteydet

Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut ja yhteydet. Tavoitteena on alueiden kansallisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn ja taloudellisen kasvun vahvistaminen, alueiden osaamisen edistäminen, niiden omien vahvuuksien ja erikoistumisen parantaminen sekä elinympäristön laadun kehittäminen Aluekehittämisen linjauksilla pyritään myös hillitsemään ilmastonmuutosta.

Päätöksessä on tunnistettu alueiden kehittämiseen vaikuttavat keskeisimmät tekijät ja määritelty kattavasti tavoitteiden toteuttamisen periaatteet.

Pohjoismaat ovat onnistuneet menestyksellisesti yhdistämään hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisen ja kilpailukyvyn vahvistamisen. Tämä on onnistunut panostamalla laaja-alaisesti osaamisen kehittämiseen ja ottamalla kaikki käytettävissä oleva osaaminen mahdollisimman hyvin käyttöön. Osaamisen ja muiden laadullisten tekijöiden kehittäminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja julkisella sektorilla on tässä avainrooli

Hyvinvointipalvelut ovat yhä selvemmin myös kilpailutekijä globaalissa taloudessa. Myös tehokas julkinen hallinto vahvistaa maan kilpailukykyä.

Aluepolitiikalla edistetään alueiden sopeutumista globaalin toimintaympäristön muutoksiin. Globaalitalous erilaistaa talouksia erikoistumisen ja työnjaon syvenemisen kautta.

Menestyminen lähtee alueiden ja niiden toimijoiden uusiutumiskyvystä ja -halusta.

Innovatiivisuus ja uusiutuminen edistävät tuottavuuden kasvua mm. tuotantorakenteen muutosten, uusien tuotantomenetelmien, uusien tuotteiden ja palvelujen, uudenlaisten yhteistyöverkostojen ja eri toimijoiden välisen uudenlaisen työnjaon kautta. Tuottavuuden kasvu pitää yllä vahvaa kilpailukykyä ja menestystä markkinoilla. Tämä mahdollistaa myös hyvinvoinnin ylläpidon ja parantamisen.

Valmisteltavassa laaja-alaisessa kansallisessa innovaatiostrategiassa tunnistetaan aikaisempaa selvemmin erityyppisten alueiden rooli ja tarpeet innovaatiotoiminnassa ja innovaatioympäristöjen kehittämisessä. Keskusten ulkopuolisten alueiden hyötyä tehokkaasti innovaatiorahoituksesta parannetaan kehitettävillä uusilla välineillä. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisessä turvataan tasapuoliset mahdollisuudet koulutukseen koko maassa mitoittaen kulutuksen resurssit kunkin alueen väestömäärän, työelämän ja kieliryhmien tarpeisiin. Korkeakoulujen rakenneuudistuksessa otetaan huomioon erityyppisten alueiden tarpeet ja mahdollisuudet koulutuksen ja tutkimuksen hyväksikäytössä.

Nopeasti muuttuvassa taloudessa kiinnitetään erityistä huomiota työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaantoon erilaisilla alueilla. Työperäistä maahanmuuttoa edistetään alueiden ja niiden yritysten tunnistamien tarpeiden pohjalta.

Yksityinen sektori toimii aluekehityksenkin veturina ja siksi päätöksellä vahvistetaan yrittäjyyttä edistävien toimien kehittämistä. Koska palvelusektorin työpaikat lisääntyvät jatkossakin eniten, palvelujen kehittämiseen on kiinnitetty erityistä huomiota päätöksessä.

Päätöksessä on huomioitu, että aluekehittämisessä politiikan painopiste on siirtynyt yhä enemmän suorista tuista alueiden toiminta- ja innovaatioympäristöjen kehittämiseen ja sisältö aikaisempaa laaja-alaisemmaksi kehittämispolitiikaksi. Tämä merkitsee lokaalitason ja sen avaintoimijoiden merkityksen voimistumista avoimessa taloudessa koko kansantalouden menestyksen näkökulmasta.. Samalla aidon kumppanuuden vahvistaminen toiminta- ja innovaatioympäristöjen kehittämisessä kuntien ja valtion välillä korostuu. Siksi ministeriöiden on toiminnassaan päätöksen mukaan sektoripolitiikassaan tunnistettava aikaisempaa paremmin erityyppisten alueiden kehittämistarpeet.

Laadulliset kilpailuedut löytyvät aikaisempaa selvemmin lokaalitasolta. Makrotason politiikka ei riitä. Sijaintipaikalla on väliä yritysten menestyksen kannalta. Monipuoliset toiminnalliset kaupunkiseudut ovat kehityksen avainasemassa. Suurilla kaupunkiseuduilla on kaksoisrooli: ne ovat oman alueensa vetureita ja kansantalouden moottoreita. Verkostoituminen vahvistaa menestymismahdollisuuksia ja luo uusia haasteita. Verkostoituminen on samalla iso haaste maantieteelliseen alueeseen pohjautuvalle politiikalle ja siinä avainasemassa oleville toimijoille.

Prioriteetteina alueellisten erojen pienentäminen ja alueellisen koheesion vahvistaminen

Alueellisten erojen pienentäminen ja alueellisen koheesion vahvistaminen on edelleen aluekehittämisen prioriteetti. Sosiaalisten erojen tasoittaminen erityisesti kaupunkien sisällä ja harvaan asutulla maaseudulla on nostettu päätöksessä aikaisempaa näkyvämpään asemaan. Samalla alueiden vetovoimatekijöiden kehittämiseen panostetaan aikaisempaa voimakkaammin.

Aluekehittämisessä heikoimmat alueet ovat edelleen vahvan politiikan kohteena. Näin myös valtioneuvoston päätöksessä. Globalisaatio on kuitenkin muuttanut tilannetta siten, että kaikki alueet ovat globaalin kilpailun kohteena riippumatta siitä, tuottavatko ne paikallisia, alueellisia, kansallisia tai kansainvälisiä markkinoita varten. Myös pienet ja keskisuuret kaupunkiseudut vaativat omaa politiikkaa. Suuret kaupunkiseudut nousevat avainasemaan koko kansantalouden kehityksen moottoreina ja samanaikaisesti omien alueidensa vetureina. Näin ollen koko maa on noussut kehittämisen kohteeksi kehittämisen kohteeksi.

Kehitys edellyttää aluekehittämisen eriyttämistä erityyppisiä alueita varten. Päätöksen mukaisesti samanlaistavasta aluepolitiikasta siirrytään yhä selkeämmin erilaistavaan, räätälöityyn, politiikkaan. Päätöksessä edellytetään, että haravaan asuttuja, syrjäisiä maaseutualueita, pitkäaikaisesta rakenteellisesta heikentymisestä ja äkillisien rakennemuutoksien kohteeksi joutuvien alueiden ongelmien hoitamista ja kehittämistä varten luodaan aikaisempaa vahvempia välineitä ja menettelytapoja.

Kestävän kehityksen periaate ja ilmastonmuutoksen haasteisiin vastaaminen lähentää aluekehittämistä ja maankäytön suunnittelua. Päätöksessä vahvistetaan monikeskuksisen kaupunkiverkon keskeinen rooli tasapainoisen aluerakenteen ylläpitäjänä ja vahvistajana. Ilmastonmuutoksen takia kasvavien kaupunkiseutujen joukkoliikennejärjestelmien ja maankäytön ratkaisut ovat tärkeitä.

Hallintoa uudistetaan ja kansanvaltaistetaan hallitusohjelman mukaisesti, tavoitteena kansalais- ja asiakaslähtöisesti, tehokkaasti ja tuloksellisesti toimiva aluehallinto.

Keskushallinnon ja aluehallinnon välistä työnjakoa kehitetään siirtämällä toimeenpanotehtäviä ja muut kuin valtakunnalliset kehittämistehtävät alue- ja paikallishallinnolle. Tällä parannetaan hallinnon laatua ja tehokkuutta, asiakaslähtöisyyttä sekä maan eri osien olosuhteiden tuntemista.

Aluekehittämisjärjestelmää vahvistetaan

Tavoitteiden toteuttamiseksi aluekehittämisjärjestelmää vahvistetaan, sen voimavaroja kootaan ja alueiden kehittämisen roolia selkiytetään valtioneuvoston ja eri hallinnonalojen päätöksenteossa. Samalla aluepoliittista ohjelmakokonaisuutta yksinkertaistetaan ja uudistetaan. Alueellisia kehittämistehtäviä ja aluekehittämisen voimavaroihin liittyvää päätösvaltaa kootaan maakuntien liitoille toimivaksi aluekehittämisen kokonaisuudeksi. Maakuntaohjelmien roolia kansallisen aluekehittämistavoitteiden toteuttajina sekä alueellista ohjelmatyötä kokoavina asiakirjoina selkeytetään.

Työ- ja elinkeinoministeriöllä on vastuu aluepolitiikan kehittämisestä ja keskeisiltä osin myös toteuttamisesta Suomessa. Ministeriö luo tiiviin yhteistyön muiden ministeriöiden ja alueiden kanssa aluekehittämisessä.

Eri ministeriöiden hallinnonalojen aluestrategiat laaditaan tai päivitetään vuoden 2008 loppuun mennessä. Alueviranomaisten tulossopimus- sekä maakunnan liittojen toteuttamissuunnitelma-neuvottelut yhdistetään hallitusohjelman linjauksen mukaisesti.

Päätös valmisteltiin alueiden kehittämisen neuvottelukunnan ohjauksella. Valmistelu tapahtui yhteistyössä keskeisten ministeriöiden kanssa. Päätösluonnoksia kommentoivat myös maakuntien liitot ja muut aluekehittämisen sidosryhmät. Sitä käsiteltiin 13.12.2007 hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmässä.

Lisätietoja antavat: aluekehitysjohtaja Veijo Kavonius puh. (09) 160 44506 tai GSM: 0400 199511 ja ylitarkastaja Matti Kemppainen puh. (09) 160 44560

aluehallinto aluepolitiikka päätökset

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2026
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus