Arbetsgruppen föreslår: Antalet polisinrättningar skall skäras ner till 29
Polisens lokalförvaltningen skall omorganiseras så att de nuvarande 90 häradena ersätts med 29 polisinrättningar från början av 2009. I Södra Finlands, Västra Finlands och Östra Finlands län skall det inrättas sju polisinrättningar, i Uleåborgs län fyra och i Lapplands län tre polisinrättningar. Polisinrättningen i Helsingfors härad skall fortsätta som en självständig polisinrättning, föreslår den arbetsgrupp som har utrett den regionala indelningen av den lokala polisen. Arbetsgruppen lämnade onsdagen den 14 februari sitt förslag till regionindelning samt utvecklande av servicenätet och samarbetet till inrikesminister Kari Rajamäki.
Minister Rajamäki tillsatte den 18 augusti 2006 en arbetsgrupp som hade till uppgift att göra en övergripande utredning om behovet att utveckla polisens förvaltningsstruktur, ledningssystem och samarbete på olika nivåer inom förvaltningen. Arbetsgruppen skall i den första fasen lämna ett förslag till regional indelning av den lokala polisen samt behov att utveckla samarbetet. Den övergripande utredningen skall vara klar i slutet av 2007.
Enligt arbetsgruppens färska mellanrapport skall polisens servicenät utvecklas så att medborgarnas grundläggande säkerhetstjänster tryggas i hela landet också i glesbygdsområdena. Nätet av tillståndstjänster och servicestrukturen för tillståndstjänsterna utvecklas så att kundtjänstuppgifterna i betydligt högre grad än för närvarande tillhandahålls i form av samservice. Indelningen i nödcentralskretsar skall ändras så att den motsvarar indelningen i polisinrättningar.
Samarbetet och specialiseringen mellan polisinrättningarna skall utvecklas till exempel ifråga om analysverksamhet, krävande ekobrottsutredning, utredning av grova våldsbrott, krävande teknisk brottsutredning och krävande kriminalunderrättelseverksamhet och krävande utredningar av narkotikabrott.
Arbetsgruppen har ansett det vara viktigt att också de svenskspråkiga tjänsterna tryggas. Detta kan genomföras till exempel så att polisstationerna vid tvåspråkiga polisinrättningar i de regioner där majoriteten av befolkningen är svenskspråkig fastställs som regionala enheter med svenskpråkig majoritet vid polisinrättningarna.
Personalrepresentanterna är med i planeringen och beredningen av ändringen
Polischefens roll skall enligt arbetsgruppen i framtiden mera än för närvarande vara att genomföra den strategiska ledningen (prognoser för omvärlden, analys av hot och verksamhetsmöjligheter, långsiktig verksamhet och resursplanering, resultatledning, samarbete med intressegrupper). Också personalförvaltning och ledning av personal kommer att fortsätta att vara en viktig del av chefens uppgifter.
Däremot kommer det operativa ledandet (polisens fältuppgifter, ledning av trafikövervakning och brottsutredning) allt mera att höra till det övriga resultatansvariga befälets uppgifter. Polischefen ansvarar också i framtiden som allmän ledare för att krävande och omfattande polisaktioner lyckas samt för att resultatmålen för enheten nås.
Arbetsgruppen föreslår att personalens representanter på alla nivåer inom förvaltningen tas med i grupperna för planering och förberedelse av ändringarna. I samband med att nya polisinrättningar inrättas överförs personalen vid de polisinrättningar som dras in och enligt 6 § i polisförvaltningslagen överförs tjänsterna till de polisinrättningar som inrättas i häradena. Tjänstemannens samtycke behövs inte för överföring av en tjänst. Ställningen för den gemensamma personalen vid häradena skall avgöras i samband med reformen av häradssystemet. Den gemensamma personal vid häradena som för närvarande utför polisuppgifter och anslaget för lönerna kommer i samband med detta att överföras till polisens resurser.
Tjänsterna som polischef vid de indragna polisinrättningar i häradet dras in och det inrättas en ny tjänst som polischef vid polisinrättningen. Chefstjänsterna vid de nyinrättade polisinrättningarna besätts genom ett internt utnämningsförfarande i varje län. Innehavarna av de indragna polischefstjänsterna omplaceras i uppgifter som motsvarar deras yrkeskunskap och kompetens. Omplaceringen sker enligt riktlinjerna i det principbeslut som statsrådet har fattat den 23 mars 2006 i första hand inom samma förvaltningsområde. Noggrannare utnämnings- och omplaceringsprocesser planeras tillsammans med personalens representanter.
Arbetsgruppens slutrapport innehåller förslag till omstrukturering av polisens högsta ledning, polisens länsledning, polisens riksomfattande enheter och polisinrättningen i Helsingfors
Enligt arbetsgruppen skall centralkriminalpolisen allt mera koncentrera sig på att bekämpa organiserad brottslighet och den allvarligaste brottsligheten samt på att lämna experttjänster till andra polisenheter och det operativa internationella polissamarbetet. Centralkriminalpolisens organisation ses över och utvecklingsförslagen ges i nästa fas av arbetsgruppens arbete.
För att organisera trafikövervakningen framgångsrikt och garantera att risken att åka fast är sannolik skall rörliga polisens organisation omfatta hela landet. Uppgiftsfördelningen mellan den lokala polisen och rörliga polisen skall förtydligas i takt med att arbetsgruppens arbete fortskrider.
Skyddspolisen behöver inte omorganiseras på detta stadium. Frågan blir aktuell på nytt när arbetsgruppen noggrannare omprövar den centrala polisledningens ställning. Det är ändamålsenligt att också i framtiden behålla skyddspolisen som en del av polisförvaltningen.
Ställningen för polisinrättningen i Helsingfors ses över under det fortsatta arbetet i samband med översynen av organisationen av polisens riksomfattande enheter. Samarbetet i samarbetsforumet för polisinrättningarna i huvudstadsregionen, rörliga polisen och centralkriminalpolisen fortsätter och breddas i huvudstadsregionen.
Arbetsgruppen föreslår att ändringen av förvaltningsstrukturen för den lokala polisen genomförs så att olika instanser på bred basis hörs om arbetsgruppens förslag i början av 2007. Efter hörandet lägger inrikesministeriet fram förslaget till ändring av regiondelningen av den lokala polisen till statsrådet. Enligt polisförvaltningslagen beslutar inrikesministeriet om var polisinrättningen i häradet och dess servicekontor skall placeras.
Ordförande för arbetsgruppen för utveckling av polisens förvaltningsstruktur är statssekreterare Kari Salmi från inrikesministeriet, sekreterare, regeringsrådet Tiina Eränkö och polisöverinspektör Robin Lardot samt medlemmar polisdirektör Jorma Toivanen, polisdirektör Kimmo Hakonen och regeringsrådet Arto Nieminen från inrikesministeriets polisavdelning, länspolisdirektör Mikko Paatero från länsstyrelsen i västra Finlands län ländspolisdirektör Jorma Ahonen från länsstyrelsen i östra Finlands län, chef Kari Rantala från rörliga polisen, riksåklagare Matti Nissinen från riksåklagarämbetet, ordförande Yrjö Suhonen från Pardia ry, ordförande Esa K. Ojala JUKO ry och huvudförtroendeman Ari Huuskonen JHL ry.
Hämta utvecklingsgruppens mellanrapport om polisens förvaltningsstruktur på finska här www.intermin.fi/publikation/112007
Närmare information: statssekreterare Kari Salmi, (09) 160 42802, regeringsrådet Tiina Eränkö, (09) 160 42845