Peruspalvelujen alueellinen arviointi entistä tärkeämpää hallinnon muutoksissa
- Lääninhallitusten vuosittain suorittaman peruspalvelujen alueellisen arvioinnin merkitys kasvaa hallinnon muutoksissa yhä suuremmaksi. Kun hallinto- ja palvelurakenteet uudistuvat, on yhä tarkemmin seurattava, miten kansalaisten saamien palvelujen saatavuus ja laatu kehittyvät, totesi sisäasiainministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen tänään 1. kesäkuuta vastaanottaessaan Oulun läänin maaherran Eino Siuruaisen luovuttaman valtakunnallisen peruspalvelujen arviointiraportin.
Viljasen mukaan lääninhallitusten suorittama arviointi antaa palvelujen saatavuuden ja laadun seuraamiseen entistä paremmat edellytykset uudistuvan paikkatietojärjestelmän kautta.. Arvioinnin avulla voidaan paitsi tarkastella, miten maan eri alueiden palvelujen saatavuus kehittyy, myös saada tietopohjaa optimaalisen palvelurakenteen kehittämiseen.
Arvioinnin tuloksia poliisi- ja pelastustoimen osalta
Peruspalvelujen arvioinnin perusteella poliisin hälytystehtäviin ja valvontaan käytetty aika väheni vuonna 2006 koko maan tasolla, vaikka poliisin hälytystehtävien määrä kasvoi edellisvuosista. Tähän vaikutti kuitenkin ns. lähimmän partion periaate, jolloin hälytystehtävät saatiin toteutettua tehokkaammin. Poliisille ilmoitettujen rikoslakirikosten määrä laski vuonna 2006 edellisvuodesta 2,6 %, kun liikennerikokset jätetään huomiotta.
Pelastustoimen hälytysluontoiset tehtävät lisääntyivät noin 10 % edellisestä vuodesta. Määrällisesti palokuntia työllistivät eniten ensivastetehtävät sekä automaattisten paloilmoittimien ja palovaroittimien tarkastustehtävät. Tulipalojen määrä lisääntyi vuonna 2006 noin kolmanneksen. Lisäksi palokuntien toimintavalmiusaika kaikissa pelastustehtävissä on heikentynyt viimeisen kolmen vuoden aikana tehtävien määrän lisääntymisen vuoksi.
Yhteispalvelupisteitä syntynyt harvaan asutetulle alueelle
Yhteispalvelupisteitä oli vuonna 2006 kaikkiaan 198. Yhteispalvelupisteitä on syntynyt ennen kaikkea sinne, missä valtion palveluverkko on harventunut. Hyvän palvelutason tavoitteena on, että kaikissa palvelupisteissä on asiakaspääte. Tällä hetkellä asiakaspääte on 48 % yhteispalvelupisteistä.
Sisäasiainministeriön arvion mukaan yhteispalvelupisteiden määrä ja niiden palveluvalikoima tulee huomattavasti laajenemaan yhteispalvelun tehostamishankkeen myötä. Esimerkiksi sisäasiainministeriön hallinnonalan palveluja on tarkoitus lähivuosina tarjota useissa kymmenissä yhteispalvelupisteissä, joissa niitä ei ole aiemmin ollut tarjolla. Omien palvelupisteiden lakkauttamisen edellytyksenä tulisi olla, että tilalle on valmiiksi neuvoteltu yhteispalvelua koskeva sopimus.
Peruspalvelujen arvioinnin tulokset osoittavat, että sähköisten verkkopalvelujen käyttö on kasvussa. Sen sijaan kehittyneiden vuorovaikutteisten sähköisten asiointipalvelujen määrä on edelleen vähäinen.
Raportti Lääninhallitusten keskeiset arviot peruspalvelujen tilasta 2006 löytyy osoitteista www.intermin.fi/julkaisu/312007 tai www.laaninhallitus.fi.
Lisätietoja: kansliapäällikkö Ritva Viljanen, (09) 160 42803, hallitusneuvos Tarja Hyvönen, (09) 160 42835, neuvotteleva virkamies Eeva Puttonen (09) 160 42826