Den regionala utvärderingen av basservicen viktig i samband med förvaltningsreformerna
- Den regionala utvärderingen av basservicen som länsstyrelserna gör får allt större betydelse i och med att förvaltningen reformeras. När förvaltnings- och servicestrukturerna reformeras är det allt viktigare att följa utvecklingen av tillgången till och kvaliteten på de tjänster som tillhandahålls för medborgarna, sade inrikesministeriets kanslichef Ritva Viljanen i dag den 1 juni, när hon tog emot den nationella utvärderingsrapporten om basservicen av landshövdingen i Uleåborgs län Eino Siuruainen.
Enligt Viljanen ger den utvärdering som länsstyrelserna gör bättre förutsättningar att följa tillgången till och kvaliteten på tjänsterna via det förnyade positioneringssystemet. Genom utvärderingen kan man utom att studera hur tillgången på tjänsterna utvecklas i olika regioner i landet också få ett underlag för att utveckla en optimal servicestruktur.
Resultaten av utvärderingen för polis- och räddningsväsendet
På basis av utvärderingen av basservicen minskade den tid polisen använde för larmuppdrag och övervakning 2006 på nationell nivå, trots att polisens larmuppgifter ökade jämfört med året innan. Här gällde dock principen om den närmaste patrullen vilket innebar att larmuppgifterna kunde skötas effektivare. Antalet strafflagsbrott som anmäldes till polisen sjönk med 2,6 procent 2006 jämfört med året innan, om trafikbrotten inte räknas med.
Räddningsväsendets larmrelaterade uppgifter ökade med cirka 10 procent jämfört med året innan. Kvantitativt hade brandkårerna mest uppgifter som gällde första akutomhändertagande samt inspektion av brandlarmanläggningar och brandvarnare. Antalet eldsvådor ökade med cirka en tredjedel 2006. Dessutom har brandkårernas aktionsberedskap i alla räddningsuppgifter försämrats under de tre senaste åren på grund av att uppgifterna har ökat.
Samservicekontor har inrättats i glesbygden
Det fanns 198 samservicekontor 2006. Samservicekontoren har inrättats framför allt på orter där statens servicenät har glesnat. Målet för en god servicenivå är att det på varje kundtjänst skall finnas en kundterminal. I dag har 48 procent av samservicekontoren en kundterminal.
Enligt inrikesministeriets bedömning kommer antalet samservicekontor att öka och sortimentet av tjänster att breddas i och med projektet för att förbättra av samservicen. Avsikten är att till exempel tjänster inom inrikesministeriets förvaltningsområde skall tillhandahållas i flera tiotal samservicekontor där de inte har tillhandahållits tidigare. En förutsättning för att de egna kundtjänsterna läggs ner skall vara att det i stället på förhand har förhandlats om ett samserviceavtal.
Resultaten av utvärderingen av basservicen visar att användningen av elektroniska tjänster över nätet håller på att öka. Däremot finns det fortfarande endast ett litet antal interaktiva elektroniska kommunikationstjänster.
Hämta rapporten om länsstyrelsernas viktigaste utvärderingar om basservicen 2006, på finska, här www.intermin.fi/publikation/312007 eller www.laaninhallitus.fi.
Närmare information: kanslichef Ritva Viljanen, (09) 160 42803, regeringsrådet Tarja Hyvönen, (09) 160 42835, konsultativa tjänstemannen Eeva Puttonen, (09) 160 42826