Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
  • Work Help Finland
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Esiselvitys: Poliisin reserville on selkeä tarve

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 12.12.2022 12.59
Tyyppi:Tiedote

Poliisin reserville on turvallisuusympäristön muutosten takia entistä selkeämpi tarve, arvioi työryhmä esiselvityksessään. Työryhmä luovutti poliisin reserviä koskevan esiselvityksen sisäministeri Krista Mikkoselle 12.12.

Poliisin reservi tarkoittaa vapaaehtoisista koottua joukkoa, joka toimisi poliisin johtamana ja tukena rajatuissa tehtävissä. Reservihenkilöstöön kuuluvat tukisivat poliisin toimintaa yllättävissä yhteiskuntaa uhkaavissa, runsaasti henkilöstöä sitovissa pitkittyvissä häiriötilanteissa tai poikkeuksellisissa yleistä järjestystä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa, joissa poliisin voimavarat eivät yksin riittäisi tilanteen hoitamiseen.

Työryhmä katsoo, että poliisin reservi olisi tärkeä osa valmiuden tehostamista. Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on pitkäkestoisia vaikutuksia turvallisuusympäristöön Euroopassa ja Suomen lähialueilla.

- Nykyisissä turvallisuusoloissa poliisin reservi on aiempaakin tärkeämpi. Varsinaisia poliisitehtäviä voivat hoitaa vain ammattipoliisit, reservihenkilöstöön kuuluvat tukisivat poliisin toimintaa. Poikkeuksellisissa häiriötilanteissa poliisin voimavarat eivät olisi yksin riittävät, sanoo poliisiosaston ylijohtaja Tomi Vuori.

Esiselvityksen valmisteluun ovat osallistuneet sisäministeriö, Poliisihallitus, puolustusministeriö ja Pääesikunta. Työryhmän tehtävänä oli arvioida poliisin reservin perustamiseen ja käyttöön liittyviä toiminnallisia seikkoja, lainsäädännöllisiä reunaehtoja ja reservin toteuttamiskelpoisuutta.

Laajat häiriötilanteet sitovat runsaasti poliisin resursseja 

Työryhmä katsoo, että poliisin reservihenkilöstöön kuuluvia voisi käyttää rajatuissa tehtävissä. Rooli ja käytännön tehtävät olisivat poliisia tukevia ja avustavia, ja reservihenkilöstöön kuuluva toimisi poliisin välittömässä ohjauksessa. Laajoille poliisitoiminnallisille tilanteille on tyypillistä, että poliisin ydintehtävien lisäksi esimerkiksi alueen eristäminen, liikenteen ohjaaminen, huolto ja logistiikka sitovat runsaasti poliisin henkilöstöä. Reservistä tarvittavan henkilöstön määrä vaihtelisi tilannekohtaisesti.

Reservihenkilöstöön kuuluvat tukisivat poliisin valmiutta erityisesti tilanteissa, joissa poliisin resursseja tarvittaisiin samanaikaisesti eri puolilla Suomea pitkäkestoisesti. Tilanne aiheuttaisi poliisin nykyisillä voimavaroilla nopeasti haasteita erityisesti kasvukeskusten ulkopuolella.

Esiselvityksen mukaan reservin tulisi olla avoin kaikille laissa säädetyt kelpoisuus- ja koulutusvaatimukset täyttäville henkilöille, joilla on poliisin reservissä tarvittavaa osaamista. Reserviä ei olisi esimerkiksi tarpeen rajoittaa vain tietyille ammattiryhmille. 

- Reservi ei paikkaisi poliisin resursseja normaalissa tilanteessa tai korvaisi ammattipoliiseja. Vastaavasti reservin tarvetta perustelee se, että poliisin pysyvien resurssien mitoittaminen poikkeuksellisissa tilanteissa tarvittavan henkilöresurssin perusteella ei ole tarkoituksenmukaista, sanoo Vuori.

Viime vuosina on ollut muutamia tilanteita, joissa poliisin reserville olisi ollut tarvetta. Reserviä olisi voitu käyttää esimerkiksi vuonna 2020 koronaepidemian aikana Uudenmaan sulkuoperaatiossa tai vuonna 2015 Tornion järjestelykeskuksessa. Reservi olisi tärkeä osa myös uudentyyppisiin turvallisuusuhkiin varautumista, joissa Suomeen kohdistuisi esimerkiksi hybridivaikuttamista tai tarve suojata kriittistä infrastruktuuria.

Reservijärjestelmässä huomioitava perustuslailliset reunaehdot

Poliisin reservin tarve on ollut esillä myös aiemmin. Vuonna 2018 reservipoliisia koskenut lainsäädäntöhanke ei edennyt eduskunnassa. Työryhmä on huomioinut esiselvityksessä aiemmat reservipoliisista tehdyt selvitykset ja perustuslakivaliokunnan huomiot.

Perustuslaissa säädetään julkisen hallintotehtävän antamisesta muulle kuin viranomaiselle. Perustuslakivaliokunnan mukaan aiemmin ehdotettua järjestelmää tuli arvioida tämän säännöksen näkökulmasta. Valiokunta korosti, että poliisin reservin roolin tulee pysyä selvästi poliisia avustavana ja täydentävänä.

Perusoikeuksien, oikeusturvan ja hyvän hallinnon vaatimusten turvaaminen edellyttää sääntelyltä tarkkuutta ja asianmukaisuutta. Lisäksi reservihenkilöstöltä olisi edellytettävä riittäviä koulutus- ja kelpoisuusvaatimuksia, toimimista virkavastuulla sekä valvontaa.

Työryhmän arvion mukaan järjestelmä olisi toteutettavissa perustuslain asettamilla reunaehdoilla. Tietyt kysymykset, kuten reserviläisen palvelussuhteen muoto ja sallitut voimankäyttövälineet, vaativat tarkempia selvityksiä. 

Mahdollinen jatkovalmistelu päätetään myöhemmin

Virkamiestyöryhmän valmistelema esiselvitys tarjoaa seuraavalle hallitukselle mahdollisuuden arvioida, käynnistetäänkö poliisin reservistä lainsäädännöllinen jatkovalmistelu.

Poliisin reservijärjestelmän perustaminen edellyttäisi lisämäärärahan osoittamista poliisille. Aikaisempaan lakiehdotukseen perustuvan alustavan arvion mukaan reservin muodostamisen kertakustannukset olisivat noin 2,174 miljoonaa euroa. Lisäksi reservin ylläpidon kustannukset olisivat vuosittain noin 250 000 euroa. Käyttöönotosta syntyvien kustannusten määrään vaikuttaisi käytön laajuus ja kesto. Kustannukset täsmentyisivät mahdollisessa jatkovalmistelussa.

Lisätietoja:

ylijohtaja Tomi Vuori p. 0295 488 550, tomi.vuori@govsec.fi
 

Poliisin reservin toteutettavuutta koskeva esiselvitys
Poliisin reservin toteutettavuutta koskeva esiselvitysTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 364kB
hankkeet lainsäädäntö poliisitoimi selvitys toimialat turvallisuus

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
kirjaamo.sm@gov.fi

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Pelastustoimen strategiset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Palautussopimukset
        • Kenet voidaan palauttaa ja miten
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
    • Work Help Finland
      • Saavutettavuusseloste
      • Yksityisyyskäytännöt
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
      • Sisäisen turvallisuuden selonteko 2021
      • 2021 selonteon tiivistelmä selkokielellä
      • Heikossa asemassa olevien turvallisuus selkokielellä
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Painopisteet EU- ja kansainvälisissä asioissa
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
        • Heikki Honkanen
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
      • Vireillesaattamislomake
    • Tietopyyntö ministeriöön
      • Tietopyyntölomake
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus