EU:n yhteisellä rajastrategialla tarkoitus lisätä rajavalvonnan tehokkuutta ja viranomaisyhteistyötä
Epävirallinen oikeus- ja sisäasiainministerikokous 20.-22.9.2006, Tampere-talo, Tampere
- Euroopan unionin yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän kehittämisessä on edistytty merkittävällä tavalla. Tästä ovat esimerkkeinä esimerkiksi rajaturvallisuusvirasto Frontexin perustaminen, EU:n rajanylitysasetuksen sekä paikallista rajaliikennettä koskevan asetuksen hyväksyminen. Edullisen kehityksen jatkuminen on turvattava. Sen varmistamiseksi Suomi esittelee oikeus- ja sisäasioidenneuvostolle poliittiset strategisen tason suuntaviivat, joiden tarkoituksena on luoda EU:n rajastrategian. Rajastrategiassa määritellään jo vuosikausia käytössä ollut keskeinen käsitteemme, eli yhdennetty rajaturvallisuus, Suomen sisäasiainministeri Kari Rajamäki sanoi.
EU:n sisäasioista vastaavat ministerit keskustelivat EU:n rajastrategiasta ja terrorismin ja järjestäytyneen rikollisuuden torjunnan keinoista 21. syyskuuta iltapäivällä Tampereen epävirallisessa oikeus- ja sisäasiainministerien kokouksessa.
Strategiassa täsmennetään myös oikeus- ja sisäasioidenneuvoston roolia, lisätään rajavalvonnan läpinäkyvyyttä, tehostetaan kansallista viranomaisyhteistyötä sekä käsitellään rajaturvallisuuden kehittämiseen liittyviä aloitteita.
- Nyt käsillä oleva Välimeren alueen laittoman maahanmuuton kriisi tuo esille kaksi elementtiä, joihin on saatava selkeät suuntaviivat. Ensimmäinen on rajaturvallisuuden ulkosuhde-elementti. Laittoman maahanmuuton lähtömaat on saatava yhteistoimintaan, jonka jälkeen rajavartijoidemme työ vasta voi saavuttaa täyden tehon. Toinen tärkeä tekijä, johon on syytä saada yhteinen EU-tason linjaus, on yhteisten operaatioiden järjestäminen rajavirasto Frontexin puitteissa. EU:ssa on syytä määrittää henkilöstön toimivaltuudet ja ja kaluston lähettämisestä aiheutuvien kustannusten määritys- ja korvauskysymykset. Komission ehdottama rabid-asetus selventäisi näitä asioita. Suomi tukee osaltaan asetuksen mahdollisimman nopeaa hyväksymistä, ministeri Rajamäki muistutti.
Turvallisuudesta vastaavien viranomaisten yhteistyötä lisättävä
- EU-maiden on tehostettava viranomaisten välistä yhteistyötä niin valtioiden sisäisesti kuin valtioiden välillä järjestäytyneen rikollisuuden ja terrorismin torjumiseksi. Konkreettisin esimerkki monialaisesta ja kansainvälistä yhteistyötä vaativasta ajankohtaisesta uhasta on Afganistanin huumeaalto, ministeri Rajamäki muistutti.
- Kansalaiset odottavat EU:lta erityisesti turvallisuuden vahvistamista. EU-maiden on pystyttävä poistamaan esteitä tehokkaalta turvallisuusviranomaisten yhteistyöltä. Prümin sopimus on erittäin tärkeä esimerkki saatavuusperiaatteen toteutumista. Siksi Suomi haluaa edistää sen tuomista mahdollisimman pian osaksi EU:n rakenteita, ministeri Rajamäki sanoi.
- Haluan korostaa operatiivisen yhteistyön keskeisiä toimintamalleja. Näitä ovat esimerkiksi yhteiset valvontaoperaatiot, tiedustelujohtoinen poliisitoiminta, yhteisesti määritellyt torjuntakohteisiin suunnatut operaatiot sekä yhteiset tutkintaryhmät.
Operatiivista yhteistyötä voidaan tehostaa myös keräämällä ja levittämällä kokemuksia omista, jo hyviksi havaituista käytänteistämme. Meillä Suomessa tällainen on esimerkiksi moniviranomaismalliin perustuva poliisin, tulin ja rajaviranomaisten operatiivinen yhteistyö. Sama koskee alueellisia, valtioiden välisiä toimintamalleja ja yhdessä kolmansien valtioiden kanssa toteutettuja yhteistyökäytäntöjä. Tällainen on muun muassa Itämeren alueen yhteistyö eli Task Force on Organised Crime in the Baltic Sea Region. Mukanamme tässä yhteistyössä ovat myös Venäjä, Norja ja Islanti, ministeri Rajamäki sanoi.
Lisätietoja: valtiosihteeri Kari Salmi, 040733 7085, kansliapäällikkö Ritva Viljanen, 050563 5710, ylijohtaja Antti Pelttari, 050357 7194, poliisijohtaja Kari Rantama, 040503 6936, Rajavartiolaitoksen kansainvälisen yksikön päällikkö Jukka Savolainen (raja-asiat), 040559 9346