Hallintoselonteko eduskunnalle
Hallitus päätti tänään 7. huhtikuuta antaa selonteon keskus-, alue- ja paikallishallinnon toimivuudesta ja kehittämistarpeista eduskunnalle. Selonteko (hallintoselonteko) on laajin hallinnon toimivuutta ja kehittämistarpeita kuvaava selonteko yli kymmeneen vuoteen. Selonteko perustuu eduskunnan kahteen eri lausumaan. Näistä toisessa eduskunta edellytti hallituksen antavan kokonaisvaltaisen selonteon maamme keskus-, alue- ja paikallishallinnon toimivuudesta ja kehittämistarpeista. Toisessa lausumassa eduskunta edellytti hallituksen antavan vastauksia yksityiskohtaisiin kihlakuntauudistuksen toimeenpanoa koskeviin kysymyksiin. Nämä kaksi selontekoa on yhdistetty hallintoselonteoksi.
Selonteon lähtökohtana on julkisen sektorin vastuulla olevien palvelujen saatavuuden ja laadun turvaaminen myös tulevaisuudessa. Hallintoa kehitetään tästä lähtökohdasta mahdollisimman tehokkaaksi ja taloudelliseksi. Palvelujen tuotantotapojen ja organisoinnin muuttuessa turvataan demokraattinen ohjaus. Palvelujen saatavuus turvataan maan molemmilla kansalliskielillä.
Selonteon toimintalinjat painottuvat palvelujen saatavuuden turvaamiseen, tuottavuuden parantamiseen, hallinnon rakenteiden ja yhteistyön kehittämiseen sekä tietoyhteiskuntakehityksen tukemiseen ja valtionhallinnon henkilöstövoimavarojen turvaamiseen. Toimintalinjatulottuvat 2010-luvulle saakka. Ne tarkennetaan konkreettiseksi toimeenpanosuunnitelmaksi.
Palvelujen saatavuuden turvaaminen
Hallitus käynnistää kunta- ja palvelurakenneuudistuksen. Kuntien vastuulla olevien palvelujen järjestämiselle on saatava alueelliset erityispiirteet huomioon ottaen riittävä väestöpohja. Uudistuksella luodaan toimiva palveluverkko ja kiinteytetään yhteistyötä eri palvelujärjestelmien kesken. Samanaikaisesti arvioidaan palvelujen ohjaus-, kehittämis- ja tutkimusjärjestelmiä. Erikoissairaanhoito ja muut erityisen suuren väestöpohjan edellyttämät palvelut on koottava väestöpohjaltaan riittäviin kokonaisuuksiin. Hallitus edistää palvelujen eri tuotantotapojen parhaiden käytäntöjen käyttöönottamista. Uudistuksien toteutuksessa turvataan palvelujen tarjonta molemmilla kotimaisilla kielillä. Kuntajakolain uudistettavien säännösten vaikutuksia seurataan ja arvioidaan, miten laki vauhdittaa kuntajakomuutosten toteutumista sekä tehostaa yhdistyneiden kuntien palvelu- ja toimintarakenteita. Arvioinnin perusteella valmistellaan vuoden 2008 loppuun mennessä kuntajakolain uudistus.
Valtion palvelujen turvaamiseksi säilytetään valtion paikallishallinnon toimipaikkaverkko riittävän kattavana ja asetetaan valtion paikallishallinnolle sitovat alueelliset palvelujen saatavuutta koskevat tavoitteet. Ministeriöille siirretään toimivalta päättää ainakin poliisin, syyttäjän, ulosottotoimen ja maistraattien toimipaikoista.
Kihlakuntajärjestelmän toimivuudesta ja jatkosta tehdään kokonaisarvio vuoteen 2008 mennessä.
Hallinnon tehokkuus ja taloudellisuus
Julkisen hallinnon tuottavuuden parantamiseksi jatketaan palvelujen tuotantotapojen monipuolistamista, kuten liikelaitostamisia, yhtiöittämisiä ja palvelujen ostamista yksityiseltä ja kolmannelta sektorilta, sekä muun muassa hyödynnetään erikoistumisen ja suurempien kokonaisuuksien tuomia mittakaavaetuja. Lisäksi julkisen hallinnon itse hoitamien tehtävien määrää arvioidaan.
Tehokkuuden ja taloudellisuudenlisäämiseksi otetaan käyttöön eri organisaatioiden yhteisiä verkotettuja palvelujärjestelmiä. Projektitoiminnan tehokkuutta parannetaan projektitoiminnan rakennetta uudistamalla.
Hallinnon rakenteiden ja yhteistyön uudistamiseksi arvioidaan pitkällä aikajänteellä mahdollisuutta yhtäältä valvonta- ja hallinnollisten viranomaistehtävien kokoamiseen lääninhallituksiin ja toisaalta alueelliseen kehittämiseen liittyvien tehtävien kokoamiseen maakunnan liitolle. Maakunnan liittojen tehtävien, päätösvallan ja aseman vahvistuessa arvioidaan myös maakuntien lukumäärää.
Ministeriöiden roolia kehitetään
Ministeriöitä kehitetään niin, että ne keskittyvät hallituksen ja eduskunnan päätösten valmisteluun, strategiseen johtamiseen sekä EU-asioiden hoitoon ja kansainväliseen yhteistyöhön. Ministeriöiden yhteistyötä lisätään ja hallituksen linjaavaa ja yhteen sovittavaa otetta vahvistetaan. Ydintoimintojen tehostamiseksi ja hallinnon rakenteiden keventämiseksi tukipalvelujen hoitoa keskitetään siihen erikoistuneille yksiköille. Uudistuksen yhteydessä arvioidaan myös nykyiset ohjausjärjestelmät ja niihin liittyvät muutostarpeet.
Keskushallinnon uudistamistyön vauhdittamiseksi ja varmistamiseksi hallitus asettaa hankkeen arvioimaan keskushallinnon tämänhetkistä tilaa ja jo tehtyjen uudistusten vaikutuksia sekä valmistelemaan vielä tällä hallituskaudella toteutettaviksi tarkoitetut toimenpiteet ja linjaamaan jatkoa tulevalle hallituskaudelle.
Demokraattisen ohjauksen turvaaminen
Hallitus käynnistää vuoden 2005 aikana mahdollisten lainsäädäntöön liittyvien tai muiden esitysten valmistelun kunnallisen demokratian vahvistamiseksi asiakokonaisuuksissa, jotka sisältävät kuntakonsernin, markkinaehtoistuvan palvelutuotannon, kuntien välisen yhteistyön ja luottamushenkilötyön edellytykset.
Selonteon valmistelu
Selonteko on valmisteltu virkatyönä sisäasiainministeriössä ja valtiovarainministeriössä. Valmistelua on ohjannut hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä. Selontekoluonnoksesta on pyydetty lausunnot muun muassa ministeriöiltä, aluehallintoviranomaisilta, kihlakunnanvirastoilta ja niiden eri osastoilta sekä valtion ja kuntien henkilöstöä edustavilta järjestöiltä.
Hallintoselonteko löytyy osoitteesta www.intermin.fi/suomi/hallintoselonteko.
Lisätietoja: valtiosihteeri Antti Mykkänen (09) 160 44510, hallitusneuvos Tarja Hyvönen (09) 160 42835, erityisavustaja Timo Reina (09) 160 43511