Sisäministeri Holmlund: Hätäkeskuspäivystäjien palveluasenne on hyvä ja ammattitaito kohdallaan
Sisäasiainministeri Anne Holmlundin mukaan kansalaiset ovat tyytyväisiä hätänumerosta saamaansa palveluun. Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan kansalaiset kokevat saavansa palvelua nopeasti ja asiantuntevasti. Lisäksi hätäkeskuspäivystäjien palveluasenne on hyvä ja annetut ohjeet selkeitä.
Viime vuonna hätäkeskuspäivystäjät ottivat vastaan 4 195 000 hätäpuhelua. Näistä ainoastaan 44 tapauksessa kansalaiset käyttivät oikeuttaan kannella virkamiehen toiminnasta ja niistäkin vain 14:ssä todettiin tarkemman selvityksen jälkeen tapahtuneen virhe.
- Näitä vertailulukuja vasten voi mielestäni hyvällä syyllä todeta, että hätäkeskuksissa työskentelee tänä päivänä ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilöstöä.
- Inhimillisiä virheitä valitettavasti sattuu aina joskus. Hätäkeskuksissa ne on minusta onnistuttu pitämään erittäin alhaisella tasolla. Tämä on tärkeää varmistaa myös jatkossa, totesi Holmlund tänään keskiviikkona 30.3. Hätäkeskuslaitoksen PRO 112-palkinnon ja virka-ansiomitalien luovutustilaisuudessa Porissa.
- Isojen, toimintaa eteenpäin vievien muutosten keskellä olisi tärkeää saada säilyttää työrauha ja keskittyä siihen tärkeimpään tehtävään - toimimiseen ensimmäisenä lenkkinä avun välittämisessä kansalaisille hädässä, Holmlund totesi.
Ministeri Holmlundin puhe PRO 112-palkinnon ja virka-ansiomitalien luovutustilaisuudessa ja juhlapuhe Hätäkeskuslaitoksen 10-vuotisjuhlassa kello 18.00 löytyvät osoitteesta www.intermin.fi/puheet
Lisätietoa: erityisavustaja Karoliina Vuopala, 071878 8206