Inrikesminister Anne Holmlund: De jourhavande vid nödcentralerna är tjänstvilliga och yrkeskunniga
Enligt inrikesminister Anne Holmlund är folket nöjda med den betjäning de får på nödnumret. Enligt en enkät om kundnöjdhet upplever man att betjäningen på nödnumret är snabb och sakkunnig. De jourhavande vid nödcentralerna är dessutom tjänstvilliga och ger tydliga anvisningar.
I fjol tog nödcentralerna emot 4195000 nödsamtal. Endast 44 av dessa samtal ledde till att uppringaren utnyttjade sin rätt att framföra klagomål mot tjänstemannens verksamhet, och i bara 14 av fallen konstaterades efter noggrannare utredning att ett fel begåtts.
- I ljuset av dessa jämförelsetal anser jag att man med god anledning kan konstatera att nödcentralerna idag har en yrkeskunnig och motiverad personal.
- Tyvärr inträffar det alltid ibland mänskliga fel. I nödcentralerna tycker jag att man har lyckats hålla dem på en mycket låg nivå. Det är viktigt att det förblir så även i framtiden, sade Holmlund idag onsdagen den 30 mars när Nödcentralsverkets PRO 112-pris och tjänsteutmärkelsetecken delades ut i Björneborg.
- Nu när det pågår stora ändringar som påverkar verksamheten är det viktigt att upprätthålla arbetsron och koncentrera sig på den viktigaste uppgiften - att vara den första länken som förmedlar hjälp till människor i nöd, sade Holmlund.
Minister Holmlunds tal vid utdelningen av PRO 112-priset och tjänsteutmärkelsetecknen samt festtalet från Nödcentralsverkets 10-årsjubileum kl. 18.00 finns på adressen www.intermin.fi/tal.
Närmare information: specialmedarbetare Karoliina Vuopala, 071878 8206