Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Joka kolmas poliisilaitos yhden hälytyspartion varassa

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 29.6.2007 9.50
Tyyppi:Tiedote -

Virka-aikana joka kolmas poliisilaitos, pääsääntöisesti harvaanasutuilla alueilla, on yhden hälytyspartion varassa. Harvaanasutuilla alueilla hälytysmatkat ovat usein pitkiä, joten myös toimintavalmiusaika voi olla keskimääräistä pidempi, todetaan järjestyspoliisitoiminnan tilaa selvittäneen toimikunnan väliraportissa. Selvitystoimikunta jättiperjantaina 29.6. väliraporttinsa sisäasiainministeri Anne Holmlundille.

Sisäasiainministeriö asetti 18.1.2007 järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa toimenpide-ehdotuksia sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon osallistuvien tai vaikuttavien eri viranomaisten toiminnan lopputuloksen että yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulmasta varsinkin poliisin hälytystoiminnan, ennalta estävän toiminnan ja viranomaisten yhteistyön kannalta. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota hyviksi ja toimiviksi havaittujen toimintatapojen kuvaamiseen, jotta ne ovat kaikkien poliisin yksiköiden hyödynnettävissä.

Selvitystoimikunnan puheenjohtajana on toiminut Länsi-Suomen läänin maaherra Rauno Saari.

Hälytyspartioiden määrä suhteessa asukkaisiin vaihtelee lääneittäin

Selvitystoimikunta pyysi poliisin lääninjohdoilta ja Helsingin kihlakunnan poliisilaitokselta tiedot hätäkeskusten käyttöön ilmoitetuista pääsääntöisesti hälytystehtäviä hoitavista partioista arkisin kello 9 ja 23 sekä muihin työtehtäviin varatuista partioista.

Vastausten mukaan maassa on pääsääntöisesti arkisin (ma-to) kello 9 vähintään 180 ja kello 23 vähintään 182 hätäkeskuksiin A-käyttövalmiusluokkaan ilmoitettua hälytyspartiota. Perjantaisin luvut ovat lievästi suuremmat. Lääneittäin tarkasteltuna hälytyspartioita on aamuisin kello 9 Etelä-Suomen läänissä 48, Länsi-Suomen läänissä 64, Itä-Suomen läänissä 21, Oulun läänissä 18 ja Lapin läänissä 11. Helsingin kihlakunnassa hälytyspartioita on 18. Vastaavat luvut iltaisin kello 23 ovat Etelä-Suomen läänissä 52, Länsi-Suomen läänissä 60, Itä-Suomen läänissä 23, Oulun läänissä 16 ja Lapin läänissä 11 sekä Helsingin kihlakunnassa 20.

Asukkaita yhtä hälytyspartiota kohden on eniten Etelä-Suomen läänissä (31 836 asukasta/partio). Länsi-Suomen läänissä on yhtä hälytyspartiota kohden 30 125, Helsingin kihlakunnassa 29 720, Oulun läänissä 27 358 ja Itä-Suomen läänissä 26 210 asukasta. Lapin läänissä yhtä partiota kohden on 16 817 asukasta. Lapin läänissä tulee erityisesti ottaa huomioon hälytyspartioiden pitkät ajomatkat läänin pinta-alan ja harvan asutuksen johdosta.

Useimpien poliisilaitosten kyky suorittaa näkyvää teemaluonteista valvontaa on puutteellinen

Selvitystoimikunta selvitti myös kihlakuntien kykyä ilmoittaa poliisipartioita vastaavina ajankohtina myös B- ja C- käyttövalmiusluokkiin. Jos kihlakunnan poliisilaitoksessa ei ole resursseja ilmoittaa partioita em. luokkiin, se tarkoittaa, että poliisilaitoksen mahdollisuus tehdä johdettua ja suunnitelmallista teemaluonteista valvontaa (esimerkiksi liikenteenvalvontatehtävät) on rajoitettu, koska hätäkeskukselle A-käyttövalmiusluokkaan ilmoitettu poliisipartio voi tehdä sitä ainoastaan hälytystehtävien lomassa.

Selvityksen mukaan kello 9 arkiaamuisin 61 poliisilaitoksella ei ole lainkaan resursseja asettaa muita poliisipartioita hätäkeskusten käyttöön. Lapin läänin alueella ei hälytyspartioiden lisäksi ole pääsääntöisesti yhtään partiota muissa kuin A-käyttövalmiusluokassa. Vastaavasti kello 23 iltaisin 74 poliisilaitoksella ei ole mahdollisuutta asettaa muita poliisipartioita hätäkeskusten käyttöön. Itä-Suomen läänin ja Oulun läänin alueilla ei ole yhtään partiota B- tai C-käyttövalmiusluokissa, Lapin läänin kihlakunnissa on yhteensä kaksi partiota satunnaisesti koko läänin alueella B- tai C-käyttövalmiusluokissa.

Selvitystoimikunta katsoo, että poliisilaitosten kyky suorittaa johdettua ja suunnitelmallista näkyvää teemaluonteista valvontaa on nykyisin voimavaroin selvästi puutteellinen.

Kansalaiset pitävät kiireellisten hälytystehtävien hoitamista yhtenä poliisin kaikkein tärkeimpänä tehtävänä

Kansalaiset pitävät Poliisibarometri 2005:n mukaan poliisin kykyä suoriutua kiireellisistä hälytystehtävistä yhtenä kaikkein tärkeimmistä tehtävistä. Poliisi on panostanut hälytystehtävien hoitamiseen. Katuturvallisuusindeksi parani vuonna 2006 hiukan edellisvuodesta. Katuturvallisuusindeksi on ryöstöjen, pahoinpitelyjen, vahingontekojen sekä ratti- ja liikennejuopumusten painotetun lukumäärän suhde väestön määrään.

Kihlakunnittain asetettu keskimääräinen toimintavalmiusaika A- ja B- kiireellisyysluokan hälytystehtävissä on saavutettu pääosin tavoitteiden mukaisesti. Poliisiavun saatavuutta ja nopeutta kuvaavassa toimintavalmiusajassa on kuitenkin suuria alueellisia eroja. Toimintavalmiusaikaan vaikuttaa oleellisesti se, kuinka paljon poliisilla on käytössään hälytyspartioita ja mitkä ovat ajoetäisyydet.

Poliisin kaikkien hälytystehtävien määrä kasvoi vuonna 2006 edellisten vuosien tapaan. Poliisi vastaanotti vuonna 2006 noin 1 073 000 hälytystehtävää, lisäystä edellisvuoteen on noin 45 400 hälytystä. Määrä on lisääntynyt vuodesta 2002 lähes 150 000 tehtävällä. Yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvien tehtävien määrän arvioidaan vakiintuvan noin 1 000 000 tehtävään. Kiireellisimpien A-luokan tehtävien osuus oli 3 % hälytystehtävien kokonaismäärästä.

Loppuraportti valmistuu 30.11.2007 mennessä

Järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen perustavoitteina ovat:

- selvittää poliisin hälytystoiminnan, ennalta estävän toiminnan ja viranomaisyhteistyön nykytila ja kartoittaa mahdolliset ongelma-alueet huomioon ottaen poliisin hallintorakennetta ym. koskevan työryhmän linjaukset,

- selkeyttää toiminnan rajapinnat erityisesti hätäkeskusten, rajavartiolaitoksen, tullin, puolustusvoimien ja liikenneturvallisuudesta vastaavien eri tahojen kanssa,

- tehdä johtopäätökset kehittämistarpeista erityisesti huomioon ottaen poliisin hallintorakenteen mahdolliset muutokset; sekä

- laatia toimenpidesuositukset ja esitettävien toimenpiteiden resursointi aikatauluineen.

Selvitystoimikunnan puheenjohtajana toimii Länsi-Suomen läänin maaherra Rauno Saari ja jäseninä poliisiylitarkastaja Eero Laine sisäasiainministeriöstä, lääninpoliisijohtaja Kauko Aaltomaa Etelä-Suomen lääninhallituksesta, poliisipäällikkö Tapio Huttunen Turun kihlakunnan poliisilaitoksesta, poliisipäällikkö Martti Kunnasvuori Kuopion seudun kihlakunnan poliisilaitoksesta, apulaispoliisipäällikkö Jari Liukku Helsingin kihlakunnan poliisilaitoksesta, ylikomisario Kari Seppänen Oulun kihlakunnan poliisilaitoksesta, johtaja Kari Pastuhov Pohjanmaan hätäkeskuksesta, ylitarkastaja Anne Hujala sosiaali- ja terveysministeriöstä ja ylikonstaapeli Severi Savolainen, varajäsenenään ylikonstaapeli Timo Ruuska, Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry:stä.

Toimikunnan pysyvänä rikostorjunnan asiantuntijana toimii poliisiylitarkastaja Robin Lardot sisäasiainministeriöstä. Selvitystoimikunnan päätoimisena sihteerinä toimii poliisitarkastaja Jonne Lähteenmäki sisäasiainministeriöstä. Toisena sihteerinä toimii oman toimen ohella apulaispäällikkö Marko Lavikkala liikkuvasta poliisista. Hankkeen tekniseksi sihteeriksi on lisäksi 10.4.2007 alkaen määrätty oman toimen ohella komisario Sami Hätönen Hyvinkään kihlakunnan poliisilaitoksesta.

Hankkeen loppuraportti toimenpide-ehdotuksineen valmistuu 30.11.2007 mennessä.

Järjestyspoliisitoiminnan tilan selvityshankkeen väliraportti löytyy osoitteesta www.intermin.fi/julkaisu/372007

Lisätietoja: maaherra Rauno Saari, puh. 0205 17 2001, poliisitarkastaja Jonne Lähteenmäki, puh. (09) 160 42303

Anne Holmlund

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2026
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus