Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
  • Work Help Finland

Meidän pitää luoda pohja toimintakykyiselle poliisille

sisäministeriö
Tomi Vuori
Julkaisuajankohta 19.4.2023 11.43
Tyyppi:Kolumni
Tomi Vuori

Poliisin hallintorakennetta koskeva esiselvitys on luovutettu sisäministeriölle. Samalla saatiin ministeriön käyttöön poliisin toimipisteiden toimintalähtöisen verkostotarkastelun ensimmäinen osa.

Näissä selvityksissä ja tarkasteluissa on poliisin osalta kaikki pelissä. Kokonaisuudessa, poliisin toimintaedellytyksissä, joka osasella on merkitystä. Laadukkaat poliisipalvelut muodostuvat lopultakin osaavasta henkilöstöstä, toiminnalle raamit antavasta lainsäädännöstä, toimi- ja palvelupisteistä, tietojärjestelmistä ja varusteista.

Kaikki tämä maksaa, mutta oikeusvaltiolla on hintansa. Poliisilla on keskeinen osa oikeusvaltion ylläpitämisessä, mutta siinä se ei ole yksin, vaan rikosoikeudellisessa järjestelmässä on monta toimijaa. Tässäkin suhteessa on tarkasteltava koko ketjua.

Poliisilla on mainittujen ydintehtäviensä lisäksi tärkeä muiden viranomaisten toimintaa tukeva rooli. Moni toimija nojaa toiminnassaan poliisiin. Poliisi on sisäisen turvallisuuden kivijalka.    

Poliisin vakauttamistoimet on käynnistetty

Yhteiskunnalla, niin veronmaksajilla kuin päätöksentekijöilläkin, on oikeus tietää, miten poliisin asiat ovat. Jokavuotinen poliisin määrärahanäytelmä tulisi saada loppumaan. Poliisin rahoituksessa tulisi voida päästä suunnitelmallisuuteen ja pitkäjänteisyyteen. Sisäministeriö onkin vuodesta 2021 asti pyrkinyt laajalla vakauttamisohjelmalla tasapainottamaan poliisin taloustilanteen. Tarkastelussa ovat kaikki tulo- ja menopuolen asiat. Meillä on oltava laadukas ja tehokas poliisi, mutta samalla poliisi, johon meillä on myös varaa. 

Olemme käynnistäneet laajat vakauttamistoimet viime vuonna ja niitä tehdään yhdessä poliisin kanssa. Vakauttamiseen on kytketty myös valtiovarainministeriö. Päätöksentekijälle on luvattu, että kaikki on läpinäkyvää. Tämä tarkoittaa, että jos rahaa annetaan toiminnan tason turvaamiseen, se myös menee sinne, eikä esimerkiksi kiinteistökuluihin. Poliisin talouden ja toimintaedellytysten suhteen tehdään kaikki voitava. Tämä on meidän palvelulupauksemme sisäministeriössä.

Poliisin hallintorakennetta on myllätty

Poliisi on kokenut viime vuosikymmenten aikana melkoisen rakennemuutosten sarjan. Se on tullut yli kahdestasadasta poliisipiiristä yhteentoista poliisilaitokseen. Lääninjohdot on lakkautettu, uusi ylijohto – poliisihallitus - on perustettu, hallinnon tietohallintokeskus on sulautettu poliisiin ja poliisin tekniikkakeskus on lakkautettu. Liikkuva poliisi on myös lakkautettu. Lisäksi suojelupoliisi on irrotettu muusta poliisista. Samalla toimintaympäristö on radikaalisti muuttunut. Selvitys on siten todellakin paikallaan.  

Nyt luovutettu hallintorakennetta koskeva selvitys analysoidaan luonnollisesti tarkoin ministeriössä. Se ei ole ensimmäinen sarjassaan. Sen ajankohta ei myöskään ole sattumaa. Osan kehittämisestä poliisi voi tehdä itse ja nämä toimet tuleekin mitä pikimmiten tehdä, mutta osaan toimista tarvitaan varmasti myös ohjaavan ministeriön ja mahdollisesti myös koko valtioneuvoston kanta, lainsäädäntötoimista puhumattakaan. Näitä asioita on tietenkin paikallaan arvioida juuri hallituskauden alussa ja uuden hallitusohjelman kynnyksellä.

Vaikka tarkempaa analyysiä vasta tehdään, muutama keskeinen asia nousee selvityksessä esille.

Poliisi takaisin ihmisten pariin

Hallintorakenneuudistusten myötä poliisi on jossakin määrin keskittänyt toimintojaan taajamiin ja valtaväylien varrelle. Tähän on toki syynsä, mutta ihmisillä vaikuttaisi nyt olevan kova tarve poliisin tavoitettavuuteen, tai suoranaiseen läsnäoloon siellä, missä ihmiset ovat. 

Tällaisia alueita eivät ole ainoastaan harvaanasutut seudut, vaan katvealueita on muuallakin, myös ruuhkaisimmassa Suomessa. On mietittävä lisää keinoja poliisin näkyvyyden ja läsnäolon lisäämiseksi eri tilanteissa ja paikoissa. Totta kai tämä on voimavarakysymys, mutta kaikelle tarkastelulle on oltava avoin.

Rikostorjunta on vaikeuksissa

Luottamus on poliisin toiminnan kulmakivi. Näin on erityisesti Suomen kaltaisessa maassa, jossa poliisien määrä on suhteellisesti Euroopan alhaisin. 

Selvitysten mukaan tiedämme, ettei sinällään hyvä luottamus poliisiin ole kaikissa ryhmissä samanlaista. Poliisi tekee kovasti töitä luodakseen toimivat yhteissuhteet kaikkiin väestöryhmiin. Suuren enemmistön luottamusta koetellaan kuitenkin siinä vaiheessa, kun ihminen ensi kertaa tarvitsee poliisin apua esimerkiksi hänen polkupyöränsä tai autonsa tultua varastetuksi. Poliisin esitutkinta on tällä hetkellä niin suurissa vaikeuksissa, että pettymykset ovat hyvinkin mahdollisia. Tämä syö jo laajalti luottamusta poliisin toimintaan. Samalla tutkijat ja tutkinnanjohtajat uupuvat juttujensa alle. Vika ei ole heidän.

Poliisi on kehittämässä esitutkintaansa. Kuluva vuosi on aiheen teemavuosi. Tämä kehitystyö toki on tarpeen, mutta yksin poliisin omat toimet rikostorjunnan kehittämiseksi eivät ole riittäviä. Taakan keventämiseksi ja resurssien paremmaksi suuntaamiseksi tarvitaan myös lainsäädäntötoimia. Rikosprosessien sujuvoittamistyö on jo valmistellussa oikeusministeriön johdolla. Toivomme tälläkin olevan vaikutuksensa tulevaan hallitusohjelmaan.

Sakkomenettelyä ja sen laajentamista on tarpeen arvioida. Sakkomenettelystä tulee luoda esitutkintaprosessiin nähden kevennetty menettely, joka säästää poliisin työtä yksinkertaisissa ja selvissä asioissa. Laajalla, vuonna 2014 toteutetulla esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilain muuttamisella nostettiin huomattavasti esitutkintaviranomaisten työmäärää, joidenkin arvioiden mukaan jopa 30 prosenttia. 

Hallinto- ja tukitoimien keskittämiselle on perusteet

Selvityksessä ehdotetaan niin sanottuun yhden viraston malliin siirtymistä. Tarkemman analyysin – päätöksistä puhumattakaan – vielä puuttuessa voidaan todeta eräiden toimintojen keskittämiselle olevan vankat perusteensa. Poliisin hallintoa tulee voida tehostaa tukitoimia keskittämällä. Kuten olemme luvanneet, kaikki kivet ja kannot käännetään maksimaalisen kustannustehokkuuden löytämiseksi. 

Jos mitään ei tehdä, nousevat poliisin toimitilakulut noin 50 miljoonalla vuoteen 2030 mennessä. Tästä syystä tehdään verkostoanalyysiä. Seiniä tärkeämpää on se, että poliisin kyvykkyydet on sijoitettu tarkoituksenmukaisella tavalla kysyntää vastaavasti. Myös ICT-palvelujen tuottaminen on poliisin ja monen muun viranomaisen kohtalonkysymys. Kaikki tehostamistoimet ovat näissä asioissa tarpeen.

Näillä asioilla luodaan pohja toimintakykyiselle poliisille.

Tomi Vuori
ylijohtaja, osastopäällikkö
@TomiVuori Linkki toiselle sivustolle

Selvitys: Poliisin palvelut yhdenmukaistetaan riittävillä resursseilla ja pitkäjänteisellä kehittämisellä | tiedote 13.4.2023
Tomi Vuori
hallinto poliisitoimi toimialat

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
kirjaamo.sm@gov.fi

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
        • Toimenpiteiden seuranta
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Pelastustoimen strategiset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Palautussopimukset
        • Kenet voidaan palauttaa ja miten
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
    • Work Help Finland
      • Saavutettavuusseloste
      • Yksityisyyskäytännöt
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
      • Sisäisen turvallisuuden selonteko 2021
      • 2021 selonteon tiivistelmä selkokielellä
      • Heikossa asemassa olevien turvallisuus selkokielellä
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Painopisteet EU- ja kansainvälisissä asioissa
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
        • Heikki Honkanen
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
      • Vireillesaattamislomake
    • Tietopyyntö ministeriöön
      • Tietopyyntölomake
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus