Ministeri Holmlund: Kiireettömät asiat eivät kuulu hätäkeskukseen, kansalaiset tarvitsevat yleisen neuvontapalvelun
Hätäkeskusten vastausnopeus on sisäasiainministeri Anne Holmlundin mukaan muutamassa vuodessa noussut erittäin hyvälle tasolle. 91 prosenttiin hätäpuheluista vastataan 10 sekunnissa ja 30 sekunnissa vastattujen puheluiden osuus on peräti 96 %.
Tutkimusten mukaan suomalaiset tuntevat hätänumeron erittäin hyvin. Numeron tunnistaa peräti 96 prosenttia, joten valistus ja tunnettuuden lisääminen on onnistunut erinomaisesti. Tunnettuus aiheuttaa toisaalta myös ongelmia. Yli neljännes hätänumeroon soitetuista puheluista ei kuulu hätäkeskukseen. Näistä suurin osa on tahattomasti soitettuja virhepuheluita.
- Jotta hätäkeskuksiin kuulumattomat, kiireettömät kyselyt ja neuvontapuhelut voitaisiin ohjata muualle, on välttämätöntä kehittää kansalaisia varten palvelu, joka vastaa tällaisen neuvonnan tarpeisiin, totesi ministeri Holmlund avatessaanperjantaina 11.2. valtakunnallisen 112-päivän päätilaisuuden Ylivieskassa.
- Osa palvelusta voidaan hoitaa sähköisesti, mutta on varsin ilmeistä, että myös keskitetylle puhelinpalvelulle on tarvetta. Tämä on parhaillaan selvitettävänä ja uskon ratkaisun löytyvän varsin nopeasti, jos vain yhteistä tahtoa riittää, Holmlund sanoi.
Hätäkeskuksiin tulee vuosittain myös yli 100 000 ilkivaltaisesti soitettua puhelua. Ilkivaltaisten soittojen huimaa määrää on Holmlundin mukaan vaikea ymmärtää. Jokaisen on tärkeää tuntea oma kansalaisen vastuunsa.
- Kun on kysymys palvelusta, jonka tehtävänä on turvata avunsaanti hädässä olevalle, ilkivaltaa ei voi hyväksyä missään muodossa, Holmlund totesi.
Ministeri Holmlundin koko puhe löytyy osoitteesta www.intermin.fi/puheet
Lisätietoja: erityisavustaja Karoliina Vuopala, 071878 8206