Minister Holmlund: Icke-brådskande frågor hör inte till nödcentralen - det behövs en allmän rådgivningstjänst
Enligt inrikesminister Anne Holmlund har svarstiden vid nödcentralerna kommit upp till en mycket bra nivå på några år. 91 procent av nödsamtalen besvaras på 10 sekunder och hela 96 procent på 30 sekunder.
Enligt undersökningar känner finländarna mycket bra till nödnumret. Hela 96 procent känner till numret, så upplysningen och informationen har lyckats utmärkt. Att numret är så känt orsakar å andra sidan också problem. Över en fjärdedel av de samtal som rings till nödnumret hör inte till nödcentralen. Den största delen av dessa samtal är oavsiktliga felsamtal.
- För att kunna styra bort icke-brådskande frågor och rådgivningssamtal som inte hör till nödcentralerna är det nödvändigt att utveckla en tjänst som kunde svara på sådana behov, sade minister Holmlund idag fredagen den 11 februari när hon öppnade den riksomfattande 112-dagen i Ylivieska.
- En del av tjänsten kan skötas elektroniskt, men det är tydligt att det också behövs en telefontjänst. Detta håller som bäst på att utredas och jag tror att man kommer fram till en lösning mycket snabbt, om bara viljan finns, sade Holmlund.
Nödcentralerna får också varje år över 100000 avsiktliga falska larm. Den enorma mängden falska larm är enligt Holmlund svår att förstå. Det är viktigt att var och en känner sitt ansvar som medborgare.
- När det är frågan om en tjänst vars uppgift är att se till att nödställda får hjälp kan man inte godkänna ofog i någon som helst form, sade Holmlund.
Läs minister Holmlunds hela tal (på finska) på www.intermin.fi/tal
Närmare information: specialmedarbetare Karoliina Vuopala, 071878 8206