Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Ministeri Holmlund Pora-työryhmän loppuraportin julkistamistilaisuudessa

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 11.2.2008 7.41
Tyyppi:Puhe -

Hyvät työryhmän jäsenet ja seminaarin osanottajat, arvoisat tiedotusvälineiden edustajat,

Hallituksen tavoitteena julkisen sektorin kehittämisessä on peruspalveluiden saatavuuden ja laadun turvaaminen myös tulevaisuudessa. Hallintoa tulee uudistaa näistä lähtökohdista mahdollisimman tehokkaaksi ja taloudelliseksi. Poliisin palveluiden osalta saatavuuden turvaaminen tarkoittaa käytännössä turvallisuuspalvelujen saatavuutta tasapuolisesti koko maassa, myös harvaanasutuilla alueilla.

Hallitusohjelman tavoitteisiin on kirjattu poliisin hallintorakenteen uudistaminen kokonaisuudessaan. Ensimmäisessä vaiheessa poliisipiirien määrää vähennetään ja hallintorakenteen uudistusta jatketaan siten, että se kohdistuu jatkossa myös poliisin ylijohtoon, poliisin lääninjohtoihin, poliisin valtakunnallisiin yksiköihin sekä Helsingin poliisilaitokseen.

Uudistuksen tarkoituksena on selkeyttää johtamista ja siirtää voimavaroja hallinnosta palveluihin. Hallitus on edellyttänyt myös selvitettäväksi erotetaanko toisistaan ministeriön ohjaus- ja valvontatehtävät sekä operatiivisen poliisitoiminnan johtaminen.

Työryhmän loppuraportissaan tekemät esitykset ovat luonteva ja varsin looginen jatko paikallispoliisin rakenneuudistukselle. Raportissa on hallituksen toimeksiannon mukaisesti selvitetty myös ministeriön strategisluonteisten ja operatiivisten poliisitehtävien erottamismahdollisuudet ja esitetty muodostettavaksi poliisin ylijohdosta sekä poliisin lääninjohdoista uusi keskusvirasto, poliisihallitus. Myös eduskunnan hallintovaliokuntavaliokunta on syksyllä 2007 paikallishallinnon rakenneuudistuksesta antamassaan kannanotossa viitannut mahdollisuuteen poliisihallituksen perustamisesta.

Poliisihallituksen perustaminen on kannatettava esitys, mutta sen toteuttamista käytännössä tulee vielä jatkoselvittää. Poliisin johtorakenteiden selkiyttämisen näkökulmasta kehittämistyöryhmän johtopäätökset vaikuttavat johdonmukaisilta ja näyttäisivät pääosin täyttävän rakenneuudistukselle asetetut tavoitteet.

Yksityiskohtaisiin sisäasiainministeriön, poliisihallituksen sekä poliisin aluehallinnon ja paikallispoliisin välisiin rooli- ja tehtäväjakoihin ei tässä vaiheessa ole tarkoituksenmukaista ottaa kantaa vaan ne täsmentyvät rakenneuudistuksen yksityiskohtaisemman selvitystyön ja toimeenpanon edetessä. Haluan muodostaa kantani näihin kysymyksiin vasta lausuntokierroksen ja muun ministeriövalmistelun jälkeen.

Keskusrikospoliisi, suojelupoliisi ja liikkuva poliisi ovat valtakunnallisia poliisipalveluja tuottavia operatiivisia erityisyksiköitä. Työryhmän esitys näiden yksiköiden säilyttämisestä erillisinä operatiivisina virastoina vaikuttaa tehtävien erityisluonne huomioiden varsin luontevalta.

Poliisihallinnon tarkastelussa on tärkeää, että kaikkien toimijoiden, myös paikallispoliisin ja valtakunnallisten yksiköiden tehtäväjakoa tarkastellaan uudistuksen toimeenpanon edetessä kokonaisuutena.

Pidän erityisen tärkeänä sitä, että henkilöstö otetaan kiinteästi mukaan myös rakenneuudistuksen toisessa vaiheessa toteuttamisen suunnittelutyöhön. Tärkeää on myös turvata henkilöstön asema kaikissa uudistusvaiheissa yhdenmukaisin perustein valtioneuvoston antamien periaatelinjausten mukaisesti.

Poliisin hallintorakenteen uudistaminen on kokonaisuutena poliisin merkittävin tuottavuushanke. Myös nyt esitettyjen toisen vaiheen uudistusten tavoitteena on tuottavuushyötyjen aikaansaaminen johto- ja hallintorakenteista siten, että luodaan nykyistä paremmat edellytykset poliisin toiminnallisten resurssien turvaamiseen.

Hallitusohjelman mukaisesti tulen ensi viikolla käynnistämään hankkeen, jonka tavoitteena on laatia poliisin henkilöstötarpeista pitkän aikavälin suunnitelma. Hankkeen yhteydessä tulee arvioida poliisin toimintaympäristön tilaa ja tulevaisuutta noin 10 vuoden aikajaksolla. Hankkeen keskeinen tavoite on arvioida poliisin tehtäviä ja toimintaan vaikuttavia tekijöitä siten, että tehtävien toteuttamiseksi tarvittava henkilöstömäärä ja resurssit voitaisiin jatkossa vakiinnuttaa oikealle tasolle. Kehittämistyöryhmän raportti palvelee osaltaan myös tätä tavoitetta.

Poliisin kannalta on kestämätön tilanne, että resurssien epätasapainon takia tulevaisuusorientoitunut suunnittelutyö on käytännössä jäänyt aivan liian vähälle huomiolle. Pitkäjänteinen suunnitelmallisuus on ainoa oikea tapa ohjata poliisihallintoa kohti hallittua järjestelmää, jonka peruslähtökohtana ovat tulevaisuuden turvallisuushaasteet. Uskon, että tämän hallituksen aikana saamme aikaan merkittäviä muutoksia tällä saralla.

On kuitenkin syytä muistaa, että hallintorakenne ei ole milloinkaan ole itsetarkoitus, se on väline, jonka avulla palveluiden tuottaminen hoidetaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla.

Lyhyellä aikavälillä keskeisin haaste poliisihallinnossa on työttömien ja valmistumassa olevien poliisien työllistäminen. Arvioiden mukaan tänä vuonna valmistuu yhteensä noin 500 uutta poliisia, joiden työllistäminen ilman selkeää lisärahoitusta ei ole mahdollista. Poliisien kouluttaminen työttömiksi on suomalaisen yhteiskunnan kannalta kestämätön tilanne. Pyrin tekemään kaikkeni, jotta tilanteeseen saataisiin edes osittaista helpotusta. Uskon, että seisomme kaikki yhdessä tämän tavoitteen takana.

Poliisipalvelujen tasapainoisen turvaamisen kannalta on elintärkeää, että poliisin koulutusmäärät saadaan mahdollisimman hyvin jamahdollisimman pikaisesti vastaamaan kentän tarpeita. Tämän tavoitteen saavuttamisessa poliisin pitkän tähtäimen henkilöstötarpeen selvityshanke on aivan välttämätön työkalu. Aloituspaikkojen muutokset heijastuvat valmistuvien määrään kahden-kolmen vuoden viiveellä. Tämän vuoksi on tärkeää pystyä mahdollisimman hyvin ennakoimaan odotettavissa oleva eläköitymiskehitys sekä poliisien todellinen tarve.

Poliisin työ on tarkkaa, vaativaa ja haasteellista. Yhtä tärkeää on järjestelmällinen suunnitelmallisuus sekä oikea-aikainen tiedon tuottaminen päätöksenteon tueksi.

Haluan tässä yhteydessä kiittää työryhmää hyvästä ja merkittävästä tulevaisuuteen tähtäävästä työstä. Erityisen tyytyväinen olen siitä, että työryhmä on ollut yksimielinen esityksissään. Se on mielestäni hyvä lähtökohta uudistusten onnistuneelle toimeenpanolle. Työryhmän esitykset lähtevät nyt hallinnonalan jatkovalmisteluun asianmukaisine lausuntomenettelyineen.

Hankkeen toimeenpanossa ja ajoituksessa tulee myös arvioida lainsäädännön muutostarpeet sekä huomioida muut valtionhallinnossa vireillä olevat uudistukset, kuten esimerkiksi aluehallintouudistus.

Työryhmän loppuraportti luo varmasti hyvän pohjan myös poliittiselle keskustelulle, jota tullaan todennäköisesti käymään varsin vilkkaasti tulevan kevään aikana. Kiitokseni vielä kerran tästä perusteellisesta ja tärkeästä työstä.

Anne Holmlund

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2026
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastusalan kansallinen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus