Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Ministeri Holmlundin puhe poliisipäällikköpäivillä Helsingissä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 26.11.2009 7.33
Tyyppi:Puhe -

POLIISIPÄÄLLIKKÖPÄIVÄT

Hyvät päällikköpäivien osallistujat

Hyvät naiset ja herrat

Olen iloinen voidessani puhua tänään täällä päällikköpäivillä ja tavata tuttuja vielä tämän vuoden puolella. Ensi vuosi tulee olemaan - jälleen kerran - poliisissa muutosten aikaa. Ensi vuoden alussa olemme tilanteessa, jossa poliisin merkittävin hanke, hallintorakenneuudistus eli Pora on saatu valmiiksi. Varmasti pientä hiomista vielä tarvitaan, mutta perusrakenteet ovat kunnossa. Tämä kaikki on tehty varsin nopealla aikataululla ja hyvässä hengessä. Samanaikaisesti kaikki poliisin tehtävät on hoidettu asianmukaisesti ja asiantuntemuksella. Haluan välittää teille kaikille ja myös koko henkilöstölle vilpittömät kiitokseni hyvin tehdystä työstä.

On ollut ilo havaita, että samanaikaisesti poliisi on omalta osaltaan pystynyt pitämään yllä hyvän turvallisuuden tason maassa ja poliisin toiminnalliset tunnusluvut tärkeimmissä turvallisuuspalveluissa, kuten hälytysvalmiudessa ja rikosten selvitystasossa, ovat säilyneet vakaina. Useassa yhteydessä esitetty huoli poliisin palvelujen heikkenemisestä on siis ollut turha. On kuitenkin tärkeää, että seuraamme hyvin tiiviisti palvelujen ja keskeisten tunnuslukujen toteutumista. Asetetuista tavoitteista on pidettävä kiinni.

Suomessa kansalaiset luottavat poliisiin ja antavat sille tarvittaessa tukeaanmuun muassa rikosten ennalta estämisessä ja selvittämisessä. Luottamus on aivan keskeinen asia, josta on pystyttävä huolehtimaan. Tämän luottamuksen menettäminen heikentäisi oleellisesti poliisin toimintamahdollisuuksia.

Lähitulevaisuudessa joudumme varautumaan muun muassa siihen, että väestön vanhenee ja huoltosuhde heikkenee. Väestö keskittyy myös entistä enemmän suuriin taajamiin, jolloin harvaan asutuille seuduille jäävien ihmisten turvallisuuden tunne saattaa heiketä.

Harvaan asuttujen alueiden turvallisuuspalvelujen varmistaminen onkin ollut yksi niistä kysymyksistä, joihin kuluvana vuonna on haettu aktiivisesti ratkaisuja. Asettamani ns. Harva-hankkeen pilottialueilla Lapissa ja Pohjois-Karjalassa kokeillaan voimassa olevan lainsäädännön puitteissa mm. viranomaisten yhteispartiointia, kaluston yhteiskäyttöä, yhteistä tilannekuvajärjestelmää sekä ensivastetoimintaa. Monilla alueilla nämä ovat jo nyt kuuluneet turvallisuusviranomaisten arkipäivään, mutta tämä hanke mahdollistaa suunnitelmallisesti hyvien käytäntöjen ja toimintamallien laajemman kokeilun ja soveltamisen.

On hyvä, että näistä asioista käydään kriittistäkin keskustelua, mutta samalla pitää kyetä näkemään hieman pidemmälle tulevaisuuteen ja havaita tosiseikat laajemminkin kuin vain oman hallinnon ja edunvalvonnan näkökulmista. Kansalaisten turvallisuutta lisäävien viranomaispalveluiden toteuttamisvaihtoehtojen kokeiluja ei ole syytä millään hallinnonalalla väheksyä saati sitten jarruttaa. Onnistuneen yhteistyön edellytys on se, että yhteistyö tuo lisäarvoa kaikille siihen osallistuville viranomaisille. Tämä on myös Harva-hankkeen tarkoitus. Pilottialueilla saatujen kokemusten perusteella arvioidaan, millaista yhteistoimintaa kannattaa kehittää tai laajentaa ja tarvitaanko mahdollisesti muutoksia koulutukseen tai lainsäädäntöön.

Edesmenneen presidentti Paasikiven unohtumaton viisaus oli: "Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku." Tosiasia on, että turvallisuusviranomaisten määrää on tuskin mahdollista lisätä Harva-alueilla väestön siirtyessä samaan aikaan yhä enemmän taajamiin. Poliisi, tulli ja rajavartiolaitos tulevat toisaalta säilymään Harva-alueilla tulevaisuudessakin. PTR- yhteistyön uusia toimintamalleja, joista on jo hyviä kokemuksia Itä-Suomesta ja rannikkoalueilta, tulee voida kokeilla myös Lapissa.

Pidän myös tärkeänä, ettei poliisin vähiä voimavaroja Harva-alueilla sidota päihtyneiden kuljettamiseen ja säilyttämisen valvontaan, jolloin alueen muun väestön turvallisuuspalvelut voisivat kohtuuttomasti heiketä. Hyvää yhteistyötä ja muiden alueella toimivien viranomaisten apua tarvitaan myös tässä asiassa. Olemmekin yhdessä peruspalveluministeri Risikon kanssa asettaneet laajapohjaisen työryhmän selvittämään mm. miten päihtyneiden kuljetus, säilytys ja vartiointi olisi tarkoituksenmukaista järjestää ja miten selviämisasemia voitaisiin ottaa enemmän käyttöön. Uskon, että yksikään poliisi ei koe mielekkääksi humaltuneiden henkilöiden kuljetuksia ja varmasti moni pitää sitä myös poliisin resurssien tuhlauksena. Toivon, että työryhmä löytää tähän järkeviä ja käyttökelpoisia ratkaisuja.

Työryhmä tulee omalta osaltaan ottamaan kantaa myös siihen, miten eduskunnan oikeusasiamiehen ongelmalliseksi tai ainakin tulkinnalliseksi katsoma vartiointiliikkeen käyttö poliisin apuna päihtyneiden vartioinnissa tulisi ratkaista. Asiaa käsitellään myös yksityisen turva-alan lainsäädäntöhankkeen yhteydessä. Jos on tarpeen, voidaan lakeja esittää muutettavaksi. Pidän tärkeänä, että ne tehtävät, jotka on suoritettava julkisen vallan toimesta säädetään tarkasti. Työnjako ja toimivalta viranomaisten ja yksityisen turva-alan kesken on oltava selkeä.

Hyvät kuulijat

Talousrikollisuuden ja harmaan talouden ennalta estäminen sekä tapahtuneiden rikosten ilmitulon ja tutkinnan tehostaminen ovat jo vuosikausia kuuluneet osaksi hallitusten toimintastrategioita. Sen toteuttamiseksi on jo vuodesta 1996 lukien vahvistettu valtioneuvoston periaatepäätöksiä hallitusten toimintaohjelmiksi. Nyt olemme toteuttamassa neljättä talousrikosohjelmaa ja viides ohjelma tulee voimaan ensi vuoden alussa. Hallitus käsitteli eilen iltakoulussaan uutta toimintaohjelmaa talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi vuosina 2010-2011. Periaatepäätös on tarkoitus hyväksyä valtioneuvostossa vielä tämän vuoden aikana.

Talousrikollisuuden ja harmaan talouden määrän arvioidaan olevan Suomessa 4-5 prosenttia bruttokansantuotteesta eli noin 5-7 miljardia euroa vuodessa. Vain pieni osa talousrikollisuudesta tulee viranomaisten tietoon.

Erityisen tärkeää on, että talousrikosten selvittämiseen kuluvaa aikaa saadaan merkittävästi lyhennettyä ja kaikille talousrikostorjuntaprosessiin osallistuville viranomaisille riittävät ja toisiinsa nähden tasapainossa olevat resurssit niin, etteivät jutut ruuhkaudu verottajan, poliisin, syyttäjän tai tuomarin pöydälle. Lainkuuliaisuuden kannalta on välttämätöntä, että viranomaiset kykenevät käsittelemään suurten ja laajaa julkisuutta saaneiden talousrikosten lisäksi myös muun muassa tavalliset veropetokset kohtuullisessa ajassa.

Talousrikostutkinta on ensi vuonna poliisin toiminnan yksi tärkeimmistä painoalueista. Poliisi tulee uusista haasteista johtuen arvioimaan muun muassa omaa talousrikosten torjuntaorganisaatiotaan. Tavoitteena on taata valtakunnallisesti yhdenmukaiset palvelut kansalaisille, saattaa toimintatavat tutkinnassa yhdenmukaisiksi ja tehostaa laittoman rikoshyödyn takaisinsaantia.

Arvoisat kuulijat

Koko kuluvan vuoden ajan poliisin resurssisuunnittelussa on erityisenä puheenaiheena ollut työttömien poliisien työllistämistoimet. Aiempien päätösten lisäksi syksyn lisäbudjettiin on varattu vielä 1,1 miljoonaa euroa vastavalmistuneiden poliisien palkkaamiseen vakinaisiin virkasuhteisiin. Näin pystytään tänä vuonna työllistämään vielä sata uutta poliisia. Poliisien työllisyystilannetta ja samalla kentän resursseja on nyt parannettu merkittävästi nopealla aikataululla. Työttömien poliisien määrä on laskenut vuoden alusta yli sadalla henkilöllä ja kentällä työskentelevien poliisien määrä on nyt noin 300 enemmän kuin runsas vuosi sitten. Vakinaiset virkasuhteet ovat lisääntyneet ja määräaikaiset vähentyneet.

Vuoden 2010 talousarvioesityksessä on työllistämisongelman hoitamiseen osoitettu poliisille lisärahoitusta 3 miljoonaa euroa.

Vastavalmistuneiden poliisien työttömyysongelman ripeä hoitaminen on ollut välttämätöntä. Toivottavaa olisi ollut, että ongelmaan olisi pystytty tarttumaan vieläkin nopeammin.

Pitkään jatkunut julkinen keskustelu aiheutti mm. sen, että poliisikoulutuksen hakijamäärä putosi merkittävästi ja kursseja ei saatu täyteen. Emme voi lähteä siitä, että kurssit täytetään hinnalla millä hyvänsä. Jotta luottamus poliisiin säilyy korkealla, on tärkeää, että poliisiksi valmistuu sellaisia henkilöitä, joilla aidosti on kyky ja edellytykset hoitaa poliisin vaativaa ja vastuullista tehtävää.

Vuonna 2010 Poliisiammattikorkeakoulusta valmistuu noin 270 uutta poliisia. Samanaikaisesti poliisimiesten eläke- ja muu poistumaennuste on 366 henkilöä. Tästä syystä poliisien määrä alkaa laskea tämän vuoden huippuluvuista sitä mukaa kun poliisivirkoja tulee auki. Tämä kehitys jatkuu vielä vuonna 2011. Vähennysten jälkeen ollaan arviolta vuoden 2008 tasolla. 2012 alkaen poliisien määrä alkaa uudelleen kasvaa koska vuodesta 2010 alkaen Poliisiammattikorkeakouluun otettavien määrää nostetaan.

Tulevaisuudessa poliisiksi koulutettavien määrän tulee olla mahdollisimman hyvin tasapainossa eläköitymiskehityksen kanssa. Tällaisesta vuoristoradasta on kerta kaikkiaan päästävä eroon.

Hyvät päällikköpäivien osanottajat,

Poliisin hallintorakenteiden ja toimintaprosessien uudistaminen on loppusuoralla. Paikallispoliisi on toiminut uudistetulla rakenteella jo kuluvan vuoden alusta. Kuten alussa jo totesin, suuri toiminnallinen muutos on pystytty omaksumaan yllättävän hyvin, vaikka aikataulu on ollut nopea. On kuitenkin muistettava, että suuret muutokset vievät aina oman aikansa. Meidän on syytä pitää mielessä, että rakenteiden uudistaminen on tehty kansalaisten turvallisuuspalvelujen takaamiseksi turvallisuushaasteiltaan nopeasti muuttuvassa Suomessa.

Tehokkuutta ja tuottavuutta on nimenomaan haettava siitä, että resursseja uudella tavalla kohdentamalla ja toimintatapoja jatkuvasti kehittämällä pystymme muuttuvissakin olosuhteissa takaamaan poliisin peruspalvelujen saatavuuden ja laadun eri puolilla Suomea. Rakenteita ja toiminnan prosesseja on aina tarkasteltava asiakkaan eli kansalaisen näkökulmasta.

Tuottavuutta ei pidä silmät ummessa hakea henkilöstön vähennyksillä, vaan on lähdettävä siitä, mitä tehtäviä hoidetaan ja millaiseen turvallisuuspalveluiden tasoon tulevaisuudessa tähdätään. On myös uskallettava tarkastella uudelleen jo tehtyjä päätöksiä. Näin on tehty erityisesti poliisin lupahallinnon haasteista ja vaikeutuneesta resurssitilanteesta johtuen.

Olen pannut huolestuneena merkille lupahallinnon työtaakan kasvun ja henkilöstön jaksamiseen liittyvät ongelmat. Vuoden 2010 talousarvioesityksessä poliisin lupahallinnon toimintaedellytykset on sitouduttu turvaamaan ja lupahallinnon henkilötyövuodet pidetään nykyisellä tasolla. Näyttää ilmeiseltä, että tulevina vuosina tarvitaan myös selkeää lisäpanostusta. Sitä ennen on kuitenkin tarpeen kartoittaa kokonaisvaltaisesti lupahallinnon toimintaprosessit ja samalla selvittää, miten lupahallinnon palvelut voidaan tuottaa mahdollisimman kustannustehokkaasti ja luotettavasti.

Olen koko hallinnonuudistuksen ajan painottanut sitä, että uudistuksen onnistumisen kannalta on keskeistä kiinnittää henkilöstön hyvinvointiin riittävästi huomiota. Muutokset aiheuttavat aina stressiä ja epävarmuutta, vaikka muutos avaa aina uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia myös henkilöstölle. Muutos ei ole ohi, kun se on teknisesti täytäntöön pantu. Te, hyvät päällikköpäivien osanottajat olette esimiesasemassa erityisen tärkeässä roolissa uudistuksen integroinnissa työyhteisötasolla. Henkilöstön tulee voida löytää kovan muutospaineen jälkeenkin arjesta työn ilo. Uusien työyhteisöjen yhteen hitsautuminen vaatii aikaa sekä panostuksia.

Arvoisat kuulijat,

Poliisin pitkän aikavälin linjapaperi - Poliisi 2020 suunnitelma - sisältää kaksi keskeistä painopistettä: ennalta ehkäisevän toiminnan sekä yhteistyön lisäämisen sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Poliisin toimintojen jako kolmeen eri kokonaisuuteen - ennakoivaan, jälkikäteiseen ja asiakaslähtöiseen sekä tukevaan, vaikuttaa perustellulta.

Kansalaisille ennalta ehkäisevät toimet ovat erityisen tärkeitä. Kansalaiset arvostavat sitä, että poliisi on läsnä ja lähellä. Poliisin on oltava helposti saavutettava, ja toisaalta poliisin on savuttava itse nopeasti paikalle, jotta se voi puuttua häiriöihin.

Poliisi 2020 painottaa kansalaisten tarpeita kohdentamalla resursseja juuri ennalta ehkäisevään työhön, kuten lähipoliisitoimintaan, yleisvalvontaan, poliisin ja kuntien sosiaalityön tiivistämiseen, lasten ja nuorten parempaan huomioimiseen, turvallisuussuunnittelun tehostamiseen, suojausneuvontaan ja viestintään. Niillä kaikilla voidaan lisätä kansalaisten turvallisuuden tunnetta ja estää rikoksia ennakkoon. Toivonkin, että juuri ennaltaehkäisevään työhön löytyy aiempaa paremmin resursseja ja työkaluja poliisin organisaatiouudistuksen jälkeen.

Hyvät kuulijat

Poliisin uusi kaksiportainen hallintomalli toteutuu aikataulussaan ensi vuoden alusta, kun poliisihallitus aloittaa toimintansa ja nykymuotoinen poliisin ylijohto ja lääninjohdot lakkaavat. Sen jälkeen kaikki hallinnon rakenteet on uudistettu.

Henkilöstöjärjestelyt Poliisihallituksen ja sisäasiainministeriön uusimuotoisen poliisiosaston osalta on pääosin saatu päätökseen ja vielä vireillä olevat sisäiset järjestelyt ja avoimet viranhaut pyritään toimeenpanemaan nopealla aikataululla. Odotan, että poliisihallitus, maan operatiivisen poliisitoiminnan ohjaajana, onnistuu yhtenäistämään ja kehittämään toimintaa siten, että poliisin palvelut ovat riittäviä ja niiden laatuun voidaan edelleenkin olla tyytyväisiä.

On luonnollista, että uusi hallintomalli hakee uomiaan vielä vuodenvaihteen jälkeenkin. Erityisesti yhteys aluehallintoviraston ja poliisihallituksen välillä on sellainen, jota ei aiemmin Suomen hallintohistoriassa ole toteutettu. Aluehallintoviraston poliisin vastuualueet ja niiden henkilöstö on organisatorisesti osa aluehallintovirastoa, mutta toiminnallisesti ja henkilöstöhallinnollisesti osa poliisihallitusta. Tämä autonominen asema aluehallintovirastoissa vaatii varmaankin totuttelua ainakin aluehallintovirastojen puolelta.

Uudistus on edennyt kaikilla tasoilla ripeästi aikataulussaan ja hallittu siirtyminen uuteen toimintamalliin on jo kaikilla tasoilla menossa. Uudistuksen täytäntöönpanoa tullaan seuraamaan tarkasti siihen asetetun erillishankkeen voimin ja eduskunnalle annetaan selvitys Pora-hankkeen kokonaisuudesta syksyllä 2010.

Toivotan teille tuloksellisia yhteistoiminta- ja kehittämispäiviä entisessä lääninvankilassa. Täällä tutkintavankeudessa istuneet poliisin vanhat asiakkaat eivät varmaan ikinä olisi uskoneet, ketkä täällä tulevaisuudessa kokoontuvat. Samalla toivotan kaikille rauhallista joulunaikaa ja menestystä tulevan vuoden haasteisiin.

Anne Holmlund
elinkeinot kilpailu lainsäädäntö raha talous teollisuus vakuutus verotus

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2026
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastusalan kansallinen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus