Ministeri Thors: Pakollinen esiopetus edistäisi maahanmuuttajalasten kotoutumista
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thorsin mukaan maahanmuuttajalasten kotoutumista ja jatkokoulutukseen pääsemistä edistettäisiin merkittävästi, jos esiopetus olisi osa oppivelvollisuutta. - On kiistatonta, että varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen merkitys lapsen myöhemmälle koulumenestykselle ja ylipäänsä kotoutumiselle on hyvin keskeinen, ministeri totesi tänään puhuessa Kielen oppimisen merkitys kotoutumisessa -seminaarissa Helsingissä.
- Hyvä suomen- tai ruotsinkielen oppiminen lähtee jo esiopetusiästä. Lisäksi esiopetus antaa tarpeellisia taitoja koulumaailmaa varten ja parantaa lasten oppimisvalmiuksia. Esiopetuksen muuttamista osaksi oppivelvollisuutta tulisi tutkia keinona parantaa maahanmuuttajalasten valmiuksia koulumaailmassa, ministeri painotti.
Opetushallituksen tilastotietojen mukaan maahanmuuttajanuoret jäävät ilman peruskoulun jälkeistä jatkokoulutuspaikkaa yli kaksi kertaa useammin kuin kaikki peruskoulun päästötodistuksen saaneet. - Keskeisenä syynä jatkokoulutuksen ulkopuolelle jäämisessä on maahanmuuttajanuorten puutteellinen kielitaito. Pahimmillaan riittämättömät kielelliset valmiudet voivat johtaa syrjäytymiskierteen käynnistymiseen, ministeri sanoi.
Ministerin koko puhe on saatavilla verkkosivulla: www.intermin.fi/puheet
Lisätietoja: erityisavustaja Thomas Bergman, 071878 8212