Minister Thors: Obligatorisk förskoleundervisning skulle främja invandrarbarns integration
Enligt migrations- och Europaminister Astrid Thors skulle invandrarbarnens integration och möjlighet till vidareutbildning främjas märkbart om förskoleundervisningen skulle vara en del av läroplikten. - Det är obestridligt att förskoleundervisningens och den grundläggande utbildningens betydelse för barnets senare skolframgång och integrationen överlag är mycket central, sade ministern idag när hon talade vid ett seminarium om språkinlärningens betydelse för integrationen i Helsingfors.
- Redan i förskoleåldern läggs grunden för goda kunskaper i finska eller svenska. Förskoleundervisning ger nödvändiga kunskaper för skolvärlden och förbättrar barnens inlärningsfärdigheter. Man bör utreda möjligheten att göra förskoleundervisningen till en del av läroplikten som ett sätt att förbättra invandrarbarnens möjligheter att klara sig i skolvärlden, sade ministern.
Enligt statistik från Utbildningsstyrelsen blir invandrarunga utan en utbildningsplats efter grundskolan över två gånger oftare än genomsnittet för alla som gått ut grundskolan. - En viktig orsak till att invandrarunga hamnar utanför vidareutbildningen är bristfälliga språkkunskaper. I värsta fall kan otillräckliga språkliga färdigheter leda till en utslagningsspiral, sade ministern.
Läs ministerns tal i sin helhet på finska här: www.intermin.fi/tal
Närmare information: specialmedarbetare Thomas Bergman 071878 8212