Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Bättre myndighetssamarbete kan hindra familjedråp

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 30.8.2012 11.50
Typ:Pressmeddelande -

Utredningen om familjedråp som ministergruppen för den inre säkerheten inlett har färdigställts. Målet med utredningen var att klargöra om myndigheter och andra aktörer skulle ha haft möjlighet att stävja situationernas utmynnande i brott mot liv. Utredningen tog upp familjedråp samt dråp på eget barn och spädbarn som begåtts sedan 2003. Utredningen genomfördes av Institutet för hälsa och välfärd.

Enligt utredningen kunde en del av dråpen eventuellt ha förebyggts om hoten som kommit till myndigheternas och den närmaste kretsens kännedom hade tagits på allvar och man hade ingripit i familjens problem i tid. Myndigheterna hade anvisat familjerna hjälp, men i många fall hade den övergripande utredningen av familjens situation inte slutförts och hjälpen till familjen blivit på hälft. I vissa fall hade myndighetssamarbetet inneburit att kunden överförts från en myndighet till en annan utan att behandlingen av fallet följts upp. Myndigheterna var inte alltid medvetna om den andra myndighetens insatser och kunden kunde uppleva de på varandra följande myndighetsåtgärderna till och med som mobbning.

Utredningen föreslår att verksamhetsmodellerna för myndigheternas samarbete i fortsättningen används på ett mer systematiskt och effektivt sätt. Detta realiseras inte alltid i det praktiska arbetet, trots att lagstiftningen ger en möjlighet därtill. För att bättre kunna bedöma hotet om och risken för våld ska myndigheterna ta i bruk en modell för bedömning av risk för upprepat våld i parrelationer. Statsrådet har fattat beslut om att ta i bruk denna riskbedömningsmodell i programmet för den inre säkerheten i juni. Dessutom föreslår utredningen att lagstiftningen utvecklas så att det yrkesövergripande arbetet och utlämnandet av uppgifter blir lättare.

Tröskeln för att göra barnskyddsanmälan hög

Av utredningen framgår att tröskeln för att göra barnskyddsanmälan är hög i det praktiska arbetet inom hälsovården. I lagstiftningen är denna tröskel låg och överlämnandet av uppgifter i samband med anmälan utgör inte ett problem. I vissa fall hade man övervägt att göra en anmälan, men trots allt lämnat den ogjord. Överföringen av ansvaret från en myndighet till en annan när det gäller att göra anmälan visar sig vara ett missförhållande. Utredningen föreslår att social- och hälsovårdsmyndigheterna uppmuntras att göra barnskyddsanmälningar och personalen inom barnskyddet att göra brottsanmälan om våld som riktats mot barn.

Prioriteringen av barnets bästa är en central princip i all lagstiftning och även i FN:s konvention om barns rättigheter. Utredningen visar att principen om barnets bästa inte alltid beaktas i myndighetsverksamheten. Brister tycks framkomma särskilt i situationer där en vuxen söker mentalvårdstjänster. På basis av materialet verkar det som om föräldrarnas förmåga att ta hand om barnets skötsel och uppfostran inte bedöms i det skede då föräldern eller föräldrarna söker hjälp för sina personliga problem eller problem i parförhållandet. Utredningen framlägger att behovet av barnens skötsel och stöd ska systematiskt bedömas i samband med social- och hälsovårdstjänsterna som ges åt den vuxna.

Därutöver ska myndigheterna och personalen vid mötesplatser ha tillgång till utbildning i frågor som rör vårdnad om barn och umgängesrätt, karaktären av våld i parrelationer, skilsmässosituationer, avtalandet om barnens vårdnad och umgängesrätt samt säkerhetsrisker i samband med dessa situationer. Anhöriga ska uppmuntras att göra barnskyddsanmälan så att barnets situation kommer till myndigheternas kännedom. Dessutom ska information riktas till män om skilsmässan och dess konsekvenser, samt vägledning ges om var man kan söka diskussionsstöd i svåra situationer.

Utredningen betonar att brott mot liv som riktas mot barn trots allt är mycket sällsynta i Finland och att antalet har sjunkit under de senaste årtiondena.

Gärningsmännen gett antydan om sina handlingar


Utredningen behandlar alla polisregistrerade fall av dödligt våld som riktats mot barn under 15 år mellan den 1 januari 2003 och den 31 januari 2012, där gärningsmannen varit barnets förälder. Det totala antalet fall var 35. Sammanlagt 55 personer omkom, varav 7 var gärningsmannens make eller maka och 48 dennes barn.

Enligt utredningen har de som beslutat döda sin familj i regel gett en antydan om gärningen i förväg. Gärningsmännen kan till exempel ha sökt information om familjedråp på internet eller lämnat självmordsmeddelanden på synliga platser. Dessutom förekom våldsamt beteende eller hot om våld. Familjen och de närstående har varit medvetna om gärningsmannens våldsamhet. Familjerna hade varit i kontakt med myndigheterna men inte fått rätt typ av hjälp för sina problem. Flera av dem som dödat sina familjer led av problem med den mentala hälsan. Bakom familjedråpen fanns ekonomiska svårigheter, problem i parförhållandet och skilsmässoplaner. Förutom i ett fall var det fadern som dödat sin familj.

Alla spädbarnsdråp begicks av kvinnor, varav hälften var under 25 år. De hade sällan varit i kontakt med polisen eller social- och hälsovården. För att förebygga dessa händelser finns det nästan inget annat alternativ än att göra en föregripande barnskyddsanmälan.

De andra som tagit livet av sina barn utgör inte en lika enhetlig grupp. Ur bakgrunden kan två drag lyftas fram som beskriver motivet tillgärningen. För det första håller paret på att skilja sig och makan eller maken hotat med skilsmässa, vilket lett till att gärningsmannen dödat barnen för att hämnas. För det andra finns det allvarliga problem med den mentala hälsan eller långvarig depression i bakgrunden. I något över hälften av fallen hade gärningsmannen haft kontakt med mentalvårdstjänster innan gärningen. I samtliga fall hade även andra myndigheter och hjälpande instanser kontaktats. Bland dem som dödat sitt eget barn var sju kvinnor och fem män.

Ministergruppen beslutar om fortsatta åtgärder under hösten

Utredningen grundar sig på förundersökningsprotokoll, rättspsykiatriska undersökningar och utredningar inom socialvården. Dessa har kompletterats med ett par intervjuer. I utredningen har man utnyttjat polisens brottsdatasystem och Rättspolitiska forskningsinstitutets databas för brott mot liv. Utredningen genomfördes av Institutet för hälsa och välfärd och finansierades av justitieministeriet, inrikesministeriet och social- och hälsovårdsministeriet.

Ministergruppen för den inre säkerheten behandlar resultaten av utredningen i september och fattar därefter beslut om eventuella åtgärder.

Utredningen finns i sin helhet på inrikesministeriets webbplats: www.intermin.fi/publikation/352012

Närmare information: utvecklingschef Minna Piispa, THL, 02 952 47989, chefen för sekretariatet för den inre säkerheten Tarja Mankkinen, 071 878 8370

 

Päivi Räsänen
befolkningsgrupper jämställdhet publikationer

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus