Hallitus antoi selonteon hätäkeskusuudistuksen toteutumisesta eduskunnalle
Vuosina 2001- 2005 toteutetun hätäkeskusuudistuksen jälkeen kiireellisissä hätätilanteissa saa vuorokauden ympäri apua yhdestä hätänumerosta 112 ilman niitä viivytyksiä, joita aiheutui, kun viranomaiset hälytettiin eri hälytyskeskusten kautta. Poliisin, pelastustoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen kannalta hätäkeskusuudistus on johtanut yhteistoiminnan tehostumiseen.
Uudistuksessa on onnistuttu parantamaan valtakunnallisesti hätäkeskustoiminnan tasoa. Tämä on mahdollistanut sen, että väestön turvallisuustasosta voidaan huolehtia tehokkaammin kuin aikaisemmin. Tämä käy ilmi hätäkeskustoiminnan uudistusta käsittelevästä selonteosta, jonka hallitus antoi 29. marraskuuta eduskunnalle.
Hallitus antoi esityksen hätäkeskuslain ja pelastustoimilain muuttamisesta vuonna 1999. Hätäkeskuslain hyväksymisen yhteydessä eduskunta edellytti, että hallitus antaa viimeistään vuoden 2007 loppuun mennessä selonteon, jossa arvioidaan uudistukselle asetettujen tavoitteiden toteutumista ja mm. hätäkeskuspalveluiden saatavuutta ja henkilöstön riittävyyttä sekä kielellisten palveluiden tasapuolisuutta.
Uudistuksen toteutuksessa on ollut myös ongelmia. Selonteossa todetaan, että hätäkeskustoiminnan keskeiset ongelmat liittyvät erityisesti henkilöstön riittävyyteen ja saatavuuteen, tietojärjestelmän viivästymiseen ja sen toiminnallisiin puutteisiin, yhtenäisten toimintamenetelmien vakiintumattomuuteen sekä määrärahojen tasoon.
Hallitus asettaa hätäkeskustoiminnalle kehittämistavoitteita, joiden tarkoitus on entisestään parantaa toimintaa ja väestön avunsaantia hätätilanteissa. Hätäkeskuspalveluiden saatavuuden turvaamiseen ja laatuun kiinnitetään huomiota koko maassa ja palvelut turvataan suomen ja ruotsin kielillä. Myös monikulttuurisen Suomen toiminnalle asettamiin haasteisiin vastataan. Toimintamalleja muutetaan ja henkilöstön osaamista kehitetään.
Hätäkeskukset verkotetaan toisiinsa niin, että ne voivat ruuhkatilanteissa aiempaa paremmin tukea toistensa toimintaa. Tavoitteena on, että uusi valtakunnallinen tietojärjestelmä ja yhteinen tietokanta otetaan operatiiviseen käyttöön vuosien 2012 - 2015 välillä. Varautuminen poikkeusoloihin ja suuronnettomuuksiin paranee keskusten varmistaessa toisiaan.
Vuoden 2008 aikana selvitetään mahdollisuudet hätäkeskusalueiden suurentamiseen ja laaditaan toimenpidesuunnitelma uuden aluejaon toteuttamiseksi viimeistään vuoteen 2015 mennessä. Hätäkeskustoiminta yhdenmukaistetaan valtakunnallisella tasolla.
Selonteko löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta http://www.intermin.fi/suomi/selonteot
Lisätietoja: Pelastusylijohtaja Pentti Partanen, puh. (09)-160 42960, tietoverkkojohtaja Pekka Tulokas puh. (09)-160 42686 ja neuvotteleva virkamies Johanna Hakala, puh. (09) 160 42957.